4.1.2019

Kuutoskoneen voimin radalle: Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport

GT4 Clubsport

718 Caymanin erikoisversio kuuluu kilparadoille – ainakin toistaiseksi.

Ei, nyt julkaistu uutuus ei tuo kuutoskonetta Porschen juniorimalliin. Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport on puhtaaseen ratakäyttöön kehitetty nautintoväline. Se vaihtaa perusmallien nelisylinteriset bokseriturbot klassiseen ahtamattomaan kuusisylinteriseen. 3,8-litrainen moottori kehittää 425 hevosvoiman tehon, mikä on 40 yksikköä edeltävää GT4 Clubsportia enemmän. Vaihteistona on kuusivaihteinen PDK-kaksoiskytkinlaatikko (Clubsportista poiketen edellinen katu-GT4 oli manuaali) ja voima viedään pyörille mekaanisella luistonrajoittimella varustetun tasauspyörästön läpi.

GT4 Clubsport

Porsche kertoo 718 Cayman GT4 Clubsportin etujousituksen olevan lainaa 911 GT3 Cup -mallista, ja hidastumisesta vastaavat 380 millimetriset jarrulevyt joka nurkassa. Omamassaksi kerrotaan 1 320 kilogrammaa, mikä sisältää koriin kiinni hitsatut turvakaaret ja kilpailukäyttöön tehdyn istuimen kuusipisteturvavöineen.

Porsche kertoo käyttäneensä ovien ja takasiiven valmistuksessa luonnonkuituja ensimmäistä kertaa kilpa-autossa. Materiaalien kerrotaan olevan sekoitus orgaanisia kuituja, mitkä on kerätty pääasiassa maatalouden sivutuotteina esimerkiksi pellava- tai hamppukuidusta. Kuitujen kerrotaan tarjoavan hiilikuitua vastaavan painon ja jäykkyyden.

GT4 Clubsport

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Radalle tai kilpailuihin

Porsche Motorsport valmistaa GT4 Clubsportia kahtena versiona. Ratapäiväkäyttöön ja muuhun rennompaan toimintaan tehdään Trackday-painosta. Autossa on ei-säädettävä iskunvaimennus, sekä ajoa helpottavat lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakautusjärjestelmä. Auton hinta ennen arvonlisäveroa on 134 000 euroa – mutta autoaveroa ratakäyttöön tehdystä autosta ei toki tarvitse maksaa.

GT4 Clubsport

Vakavampaan kilpailutoimintaan tarjotaan Competition-painosta. Autossa on kolmiportaisesti säätyvät iskunvaimennukset, 115-litrainen turvatankki polttoaineelle ja säädettävä jarruvoimanjako akselien välillä. Varikkotoimintaa helpottavat kiinteät paineilmatunkit, ja pahan päivän varalle löytyy palontorjuntajärjestelmä. Arvonlisäveroton hinta 157 000 euroa.

Seuraavaksi jännitämme mahdollista 718 Cayman GT4:n katuversiota – mahdammeko nähdä saman sielukkaan kuutoskoneen vielä rekisterikilpien välissä?

Teksti: Lauri Ahtiainen Lähde ja kuvat: Porsche

Luetuimmat