Kuutoskoneen voimin radalle: Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport
718 Caymanin erikoisversio kuuluu kilparadoille – ainakin toistaiseksi.
Ei, nyt julkaistu uutuus ei tuo kuutoskonetta Porschen juniorimalliin. Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport on puhtaaseen ratakäyttöön kehitetty nautintoväline. Se vaihtaa perusmallien nelisylinteriset bokseriturbot klassiseen ahtamattomaan kuusisylinteriseen. 3,8-litrainen moottori kehittää 425 hevosvoiman tehon, mikä on 40 yksikköä edeltävää GT4 Clubsportia enemmän. Vaihteistona on kuusivaihteinen PDK-kaksoiskytkinlaatikko (Clubsportista poiketen edellinen katu-GT4 oli manuaali) ja voima viedään pyörille mekaanisella luistonrajoittimella varustetun tasauspyörästön läpi.
Porsche kertoo 718 Cayman GT4 Clubsportin etujousituksen olevan lainaa 911 GT3 Cup -mallista, ja hidastumisesta vastaavat 380 millimetriset jarrulevyt joka nurkassa. Omamassaksi kerrotaan 1 320 kilogrammaa, mikä sisältää koriin kiinni hitsatut turvakaaret ja kilpailukäyttöön tehdyn istuimen kuusipisteturvavöineen.
Porsche kertoo käyttäneensä ovien ja takasiiven valmistuksessa luonnonkuituja ensimmäistä kertaa kilpa-autossa. Materiaalien kerrotaan olevan sekoitus orgaanisia kuituja, mitkä on kerätty pääasiassa maatalouden sivutuotteina esimerkiksi pellava- tai hamppukuidusta. Kuitujen kerrotaan tarjoavan hiilikuitua vastaavan painon ja jäykkyyden.
Radalle tai kilpailuihin
Porsche Motorsport valmistaa GT4 Clubsportia kahtena versiona. Ratapäiväkäyttöön ja muuhun rennompaan toimintaan tehdään Trackday-painosta. Autossa on ei-säädettävä iskunvaimennus, sekä ajoa helpottavat lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakautusjärjestelmä. Auton hinta ennen arvonlisäveroa on 134 000 euroa – mutta autoaveroa ratakäyttöön tehdystä autosta ei toki tarvitse maksaa.
Vakavampaan kilpailutoimintaan tarjotaan Competition-painosta. Autossa on kolmiportaisesti säätyvät iskunvaimennukset, 115-litrainen turvatankki polttoaineelle ja säädettävä jarruvoimanjako akselien välillä. Varikkotoimintaa helpottavat kiinteät paineilmatunkit, ja pahan päivän varalle löytyy palontorjuntajärjestelmä. Arvonlisäveroton hinta 157 000 euroa.
Seuraavaksi jännitämme mahdollista 718 Cayman GT4:n katuversiota – mahdammeko nähdä saman sielukkaan kuutoskoneen vielä rekisterikilpien välissä?