14.10.2022

Kylmät tyypit: Polestar 3 paljastettiin Kööpenhaminassa

Kylmät tyypit Polestar 3

Uusi tulokas Polestar 3 tunkeutuu saksalaisten premiumsähkömaasturien tontille

Ensimmäisissä paljastuskuvissa sirolta näyttänyt Polestar 3 on luonnossa kookkaampi, 22-tuumaiset pyörät hämäävät. Pituutta on lähes viisi ja leveyttä 1,9 metriä. Korkeus on citymaasturiksi matala 1,6 m.

Vaikka matkustamo on akuston päällä, pääntilaa on mainiosti niin edessä kuin takanakin. Istuinosat ovat matalat, mutta ylenpalttisen jalkatilan vuoksi jalat voi pitää oikoisenaan myös takana. Tasaista lattiaa ja leveyttä piisaisi keskipaikallekin, mutta takaistuin on upotettu takapyörien kaarien väliin ja laitapaikoilla istuvat joutuvat ahtaalle. Neljälle tilat ovat hulppeat, tällöin myös selkänojan suksiluukun saa hyödynnettyä.

Kylmät tyypit Polestar 3

Tavaratilaa on yhdessä pohjalokeron ja etutavaratilan kanssa n. 500 litraa. Sivuprofiilissa kattolinja jatkuu farmarimaisesti, mutta jättöreunassa on suuri ilmanohjain ja takalasi on viistompi. Polestar kielsikin seitsenpaikkaista versiota edes harkitun.

Erikoisuutena myös konepellin etureunassa on ilmanohjain kääntämässä ilmanvirtausta nokan edestä konepellin päälle. Ilmanvastuskerroin 0,29 on kuitenkin tavanomainen ja spoilereiden väliköt riivaavat autonpesijää.

Sisällä pelkistetty linja jatkuu, suorat linjat, nappuloiden vähyys ja valtava pystyyn asetettu keskinäyttö hallitsevat. Pieni mittaristonäyttö näkyy kokonaan ratin kehän sisäpuolella. Vaihteenvalitsin on siirretty ratin oikeanpuoleiseen viikseen.

Käyttöjärjestelmä on Googlen Android automotive karttoineen ja assistentteineen. Varustelu on aina vähintäänkin riittävää, lisävarusteet myydään paketteina pienemmän Polestar 2:n tavoin.

Parhaimmillaan kaiuttimia on Dolby Atmos-järjestelmässä 25 kappaletta. Joka minuutti sisäilman vaihtava kolmivaiheinen ilmansuodatin poistaa hiukkasten, virusten ja siitepölyn lisäksi hajuja. Kuljettajaa valvoo kaksi kameraa ja liikennettä valvoo viisi tutkaa, viisi kameraa, 12 ultraäänisensoria ja autonomista ajoa varten tulossa oleva LIDAR –skannaava laser.

Keulan anturipaneeli on lämmitetty, joten turvaa lienee tarjolla myös silloin kun sitä eniten tarvitsee. Auton sisällä on liiketunnistin, joka varoittaa kuljettajaa autoon jäävistä lapsista tai koirista ja osaa myös kytkeä tarvittaessa lämmityksen tai ilmastoinnin heitä varten.

Polestar 3:n voimalinja on ainakin aluksi varustettu kahdella sähkömoottorilla ja nelivedolla. Suuri 107 kWh-akku (brutto 111 kWh) lupailee 600 kilometrin toimintamatkaa ja 30 min latausaikaa 10-80%.

Tehovaihtoehtoja on kaksi, joko 360kw (490 hv) 840nm tai Performance Packin tuomat 380 kW (517 hv) 910 Nm. Paketti madaltaa alustaa 13 mm ja nipistää 0-100 km/h kiihtyvyyden 5,0 sekunnista 4,7:ään. Huippunopeus on aina 210 km/h.

Kylmät tyypit Polestar 3

Uutuuden hulppean 2 600 kilon painon takia tehtaan vakuuttelut jännittävästä ajettavuudesta ja terävästä kaarrekäytöksestä tuovat ehkä vääränlaisia mielikuvia. Niitä pääsee testaamaan aikaisintaan ensi kesänä. Massan hitautta on torpattu taka-akselin aktiivisella voimanjaolla, jossa monilevykytkimillä voimaa jaetaan ulkokaarteen puoleiselle pyörälle.

Ilmajousituksen ajokorkeutta voi nostaa maastoajoa varten tai laskea nopeaan ajoon. Iskunvaimennus tulkkaa vaimennustarvetta 500 kertaa sekunnissa.

Oletettavasti pienempiakkuiset ja vähempitehoiset etuvetomallit seuraavat myöhemmin. Valmistus alkaa Kiinassa keväällä ja vuonna 2024 myös Ridgevillessä Etelä-Carolinassa samassa tehtaassa uuden Volvo EX90:n kanssa.

Ensimmäiset autot saapunevat Suomeen vuoden päästä. Tilauskirja avattiin julkistustilaisuuden aikana. Maahantuoja ilakoi ensimmäisten suomalaistilausten kirjautumista jo puheiden aikana ennen hinnan paljastusta. Se on Suomessa 92 700 euroa.

Se kuulostaa ensin rohkealta aloittelevan automerkin ollessa kyseessä, mutta Mercedes EQC:n, BMW iX:n ja Audi e-tronin hinnastoja ja varusteita tutkimalla se ei tunnukaan niin pahalta.

Kylmät tyypit Polestar 3

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat