14.10.2022 Ajoneuvot Kylmät tyypit: Polestar 3 paljastettiin Kööpenhaminassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi tulokas Polestar 3 tunkeutuu saksalaisten premiumsähkömaasturien tontille Ensimmäisissä paljastuskuvissa sirolta näyttänyt Polestar 3 on luonnossa kookkaampi, 22-tuumaiset pyörät hämäävät. Pituutta on lähes viisi ja leveyttä 1,9 metriä. Korkeus on citymaasturiksi matala 1,6 m. Vaikka matkustamo on akuston päällä, pääntilaa on mainiosti niin edessä kuin takanakin. Istuinosat ovat matalat, mutta ylenpalttisen jalkatilan vuoksi jalat voi pitää oikoisenaan myös takana. Tasaista lattiaa ja leveyttä piisaisi keskipaikallekin, mutta takaistuin on upotettu takapyörien kaarien väliin ja laitapaikoilla istuvat joutuvat ahtaalle. Neljälle tilat ovat hulppeat, tällöin myös selkänojan suksiluukun saa hyödynnettyä. Tavaratilaa on yhdessä pohjalokeron ja etutavaratilan kanssa n. 500 litraa. Sivuprofiilissa kattolinja jatkuu farmarimaisesti, mutta jättöreunassa on suuri ilmanohjain ja takalasi on viistompi. Polestar kielsikin seitsenpaikkaista versiota edes harkitun. Erikoisuutena myös konepellin etureunassa on ilmanohjain kääntämässä ilmanvirtausta nokan edestä konepellin päälle. Ilmanvastuskerroin 0,29 on kuitenkin tavanomainen ja spoilereiden väliköt riivaavat autonpesijää. Sisällä pelkistetty linja jatkuu, suorat linjat, nappuloiden vähyys ja valtava pystyyn asetettu keskinäyttö hallitsevat. Pieni mittaristonäyttö näkyy kokonaan ratin kehän sisäpuolella. Vaihteenvalitsin on siirretty ratin oikeanpuoleiseen viikseen. Käyttöjärjestelmä on Googlen Android automotive karttoineen ja assistentteineen. Varustelu on aina vähintäänkin riittävää, lisävarusteet myydään paketteina pienemmän Polestar 2:n tavoin. Parhaimmillaan kaiuttimia on Dolby Atmos-järjestelmässä 25 kappaletta. Joka minuutti sisäilman vaihtava kolmivaiheinen ilmansuodatin poistaa hiukkasten, virusten ja siitepölyn lisäksi hajuja. Kuljettajaa valvoo kaksi kameraa ja liikennettä valvoo viisi tutkaa, viisi kameraa, 12 ultraäänisensoria ja autonomista ajoa varten tulossa oleva LIDAR –skannaava laser. Keulan anturipaneeli on lämmitetty, joten turvaa lienee tarjolla myös silloin kun sitä eniten tarvitsee. Auton sisällä on liiketunnistin, joka varoittaa kuljettajaa autoon jäävistä lapsista tai koirista ja osaa myös kytkeä tarvittaessa lämmityksen tai ilmastoinnin heitä varten. Polestar 3:n voimalinja on ainakin aluksi varustettu kahdella sähkömoottorilla ja nelivedolla. Suuri 107 kWh-akku (brutto 111 kWh) lupailee 600 kilometrin toimintamatkaa ja 30 min latausaikaa 10-80%. Tehovaihtoehtoja on kaksi, joko 360kw (490 hv) 840nm tai Performance Packin tuomat 380 kW (517 hv) 910 Nm. Paketti madaltaa alustaa 13 mm ja nipistää 0-100 km/h kiihtyvyyden 5,0 sekunnista 4,7:ään. Huippunopeus on aina 210 km/h. Uutuuden hulppean 2 600 kilon painon takia tehtaan vakuuttelut jännittävästä ajettavuudesta ja terävästä kaarrekäytöksestä tuovat ehkä vääränlaisia mielikuvia. Niitä pääsee testaamaan aikaisintaan ensi kesänä. Massan hitautta on torpattu taka-akselin aktiivisella voimanjaolla, jossa monilevykytkimillä voimaa jaetaan ulkokaarteen puoleiselle pyörälle. Ilmajousituksen ajokorkeutta voi nostaa maastoajoa varten tai laskea nopeaan ajoon. Iskunvaimennus tulkkaa vaimennustarvetta 500 kertaa sekunnissa. Oletettavasti pienempiakkuiset ja vähempitehoiset etuvetomallit seuraavat myöhemmin. Valmistus alkaa Kiinassa keväällä ja vuonna 2024 myös Ridgevillessä Etelä-Carolinassa samassa tehtaassa uuden Volvo EX90:n kanssa. Ensimmäiset autot saapunevat Suomeen vuoden päästä. Tilauskirja avattiin julkistustilaisuuden aikana. Maahantuoja ilakoi ensimmäisten suomalaistilausten kirjautumista jo puheiden aikana ennen hinnan paljastusta. Se on Suomessa 92 700 euroa. Se kuulostaa ensin rohkealta aloittelevan automerkin ollessa kyseessä, mutta Mercedes EQC:n, BMW iX:n ja Audi e-tronin hinnastoja ja varusteita tutkimalla se ei tunnukaan niin pahalta. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku