4.10.2022 Ajoneuvot KymiRing – Suomen suurimmalla radalla pääsee 340 km/h Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KymiRingistä piti tulla kotimaan suurin ja kaunein rata, mutta tällä hetkellä komea kakku odottaa ainakin hetken kuorrutusta. Kun KymiRing ilmoitti havittelevansa moottoripyörien kuninkuusluokan kisaa omakseen, kohahti suomalainen moottoriurheilukansa. Kunnianhimoinen hanke näytti pitkään toteutuvan ja Suomen Moto-GP -osakilpailun lippuja myytiin tuelta. Vuonna 2019 väliin tuli korona ja vuonna 2022 radan keskeneräisyys. Vuoden 2022 ongelmaksi koituivat ilmeisesti radan turva-alueet, sillä kansainvälinen moottoripyöräliitto FIM ilmoitti vain hetkeä ennen Moto-GP-kisan järjestämistä, että rata ei täyttänyt sille asetettuja vaatimuksia. Omistajat olivat asiasta toista mieltä, mutta tämä ei kisaa pelastanut. Niinpä KymiRing Oy hakeutui yrityssaneeraukseen pian sen jälkeen, kun vuoden 2022 MotoGP -kisan perumisesta tuli julkista ja 25 miljoonan euron velkapotti iskeytyi maksuun. Suuri kotimainen moottoriurheiluhaave jäi ainakin toistaiseksi toteutumatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 340 km/h pääsuoralla KymiRing sijaitsee Kouvolan kupeessa Iitissä. Radalla on mittaa 4,5 kilometriä ja se täyttää ainoana Pohjois-Eurooppalaisena ratana FIA:n ja FIM:n korkeimman rataluokituksen. Siis ainakin paperilla. 1,1 kilometriä pitkä pääsuora on Euroopan pisin GP-radan pääsuora ja vauhdit nousevat esimerkiksi Moto-GP-pyörillä 340 km/h lukemaan. KymiRing on haastava, sillä pääsuoran lisäksi siinä ei juuri ole paikkoja lepäillä laakereilla. Erityisesti moottoripyörällä ajettaessa pyörä on jatkuvasti kallellaan. 21 mutkaa kertoo sen, että kyseessä on haasteellinen ja tekninen rata. Korkeuseroa on 18 metriä ja se tuo lisää mielenkiintoa ajamiseen. Muihin kotimaisiin ratoihin verrattuna turva-alueet ovat laajat, vaikka ne eivät tarkastuksissa täyttäneetkään FIM:in vaatimuksia kokonaan. Rata on kuitenkin erinomainen paikka moottoripyörille, sillä vaikka vauhdit nousevat korkeiksi, on radan ulkopuolella riittävästi tilaa. KymiRingin fasiliteettien pitäisi olla kunnossa, sillä moottoriurheilun huippuluokkien vaatimustasot ovat korkeat. Se, missä kunnossa ne tällä hetkellä ovat, on pieni arvoitus, sillä radan velkasaneeraus on tehnyt omat haasteensa kokonaisuudelle. Tilanne on tällä hetkellä valoisa, sillä uusi rahoittaja on löytynyt. Ainakaan vuonna 2023 Moto-GP:n kilpailukalenterissa ei Suomea näy, sillä KymiRingin paikan vei Kazakstaniin juuri valmistunut Soko International Racetrack. Pettymys on omistajille ja suomalaisille motorsport-faneille karvas pettymys. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Moottoriurheilu BMW mukaan MotoGP-luokkaan? 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?