4.10.2022

KymiRing – Suomen suurimmalla radalla pääsee 340 km/h

KymiRingistä piti tulla kotimaan suurin ja kaunein rata, mutta tällä hetkellä komea kakku odottaa ainakin hetken kuorrutusta.

Kun KymiRing ilmoitti havittelevansa moottoripyörien kuninkuusluokan kisaa omakseen, kohahti suomalainen moottoriurheilukansa. Kunnianhimoinen hanke näytti pitkään toteutuvan ja Suomen Moto-GP -osakilpailun lippuja myytiin tuelta. Vuonna 2019 väliin tuli korona ja vuonna 2022 radan keskeneräisyys.

Vuoden 2022 ongelmaksi koituivat ilmeisesti radan turva-alueet, sillä kansainvälinen moottoripyöräliitto FIM ilmoitti vain hetkeä ennen Moto-GP-kisan järjestämistä, että rata ei täyttänyt sille asetettuja vaatimuksia. Omistajat olivat asiasta toista mieltä, mutta tämä ei kisaa pelastanut.

Niinpä KymiRing Oy hakeutui yrityssaneeraukseen pian sen jälkeen, kun vuoden 2022 MotoGP -kisan perumisesta tuli julkista ja 25 miljoonan euron velkapotti iskeytyi maksuun. Suuri kotimainen moottoriurheiluhaave jäi ainakin toistaiseksi toteutumatta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

340 km/h pääsuoralla

KymiRing sijaitsee Kouvolan kupeessa Iitissä. Radalla on mittaa 4,5 kilometriä ja se täyttää ainoana Pohjois-Eurooppalaisena ratana FIA:n ja FIM:n korkeimman rataluokituksen. Siis ainakin paperilla. 1,1 kilometriä pitkä pääsuora on Euroopan pisin GP-radan pääsuora ja vauhdit nousevat esimerkiksi Moto-GP-pyörillä 340 km/h lukemaan.

KymiRing on haastava, sillä pääsuoran lisäksi siinä ei juuri ole paikkoja lepäillä laakereilla. Erityisesti moottoripyörällä ajettaessa pyörä on jatkuvasti kallellaan. 21 mutkaa kertoo sen, että kyseessä on haasteellinen ja tekninen rata. Korkeuseroa on 18 metriä ja se tuo lisää mielenkiintoa ajamiseen.

Muihin kotimaisiin ratoihin verrattuna turva-alueet ovat laajat, vaikka ne eivät tarkastuksissa täyttäneetkään FIM:in vaatimuksia kokonaan. Rata on kuitenkin erinomainen paikka moottoripyörille, sillä vaikka vauhdit nousevat korkeiksi, on radan ulkopuolella riittävästi tilaa.

KymiRingin fasiliteettien pitäisi olla kunnossa, sillä moottoriurheilun huippuluokkien vaatimustasot ovat korkeat. Se, missä kunnossa ne tällä hetkellä ovat, on pieni arvoitus, sillä radan velkasaneeraus on tehnyt omat haasteensa kokonaisuudelle. Tilanne on tällä hetkellä valoisa, sillä uusi rahoittaja on löytynyt.

Ainakaan vuonna 2023 Moto-GP:n kilpailukalenterissa ei Suomea näy, sillä KymiRingin paikan vei Kazakstaniin juuri valmistunut Soko International Racetrack. Pettymys on omistajille ja suomalaisille motorsport-faneille karvas pettymys.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Luetuimmat