19.2.2021 Ajoneuvot Kysy autoista: Tiessä kuoppa, minne voi valittaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Painumia, irronneita päällysteitä, kuoppia ja murtuneita teiden reunoja – mutta tiedätkö minne voi valittaa vaarallisesta tienkohdasta, jotta ongelma tulisi mahdollisimman nopeasti korjatuksi? Teiden vauriot rikkovat renkaita ja vanteita. Kehnokuntoiset tiet ovat tielläliikkujille myös turvallisuusriski. Moniaalla on rokonarpisia tienpintoja, yllättäviä teiden reunojen murtumisia, irronneita päällysteiden palasia, ilkeiksi kovertuneita teräväreunaisia kuoppia tai tienpinnan painumia. Motoristeja ilettävät tien pitkittäissuuntaiset railot ja syviksi painuneet ajourat, jotka herkästi ja vaarallisesti huojauttelevat kaksipyöräisiä. Autoilijat eivät ole voineet olla havaitsematta, että paikka paikoin siltojen kannetkin olla kehnossa kunnossa, eikä tieviivoitus välttämättä ole sekään enää kaikkialla kunnolla nähtävissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Soita heti, vuorokauden ympäri Jos tielläliikkuja havaitsee valtion maantiellä liikennettä vaarantavan ongelman, kannattaa ongelmasta soittaa Tienkäyttäjän linjalle, puhelinnumeroon 0200 2100, soittaa voi mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Autoilijan kannattaa ladata omaan matkapuhelimeen 112-sovellus, jonka kautta pääsee soittamaan Tienkäyttäjän linjalle karttapaikannuksen kanssa. Tieto ongelmasta välittyy edelleen urakoitsijalle, joka ryhtyy toimiin Väyläviraston asettamien laatuvaatimusten mukaisesti. Viesti menee tiedoksi myös urakanvalvojalle. Tienkäyttäjän linjalle kuuluvia ilmoituksia ovat tievaurioiden ohella esimerkiksi vaarallinen liukkaus, tielle nouseva vesi tai kiinni juuttunut raskas ajoneuvo. Soitto ei ole työtilaus Ongelmasta ilmoittajan on syytä kuitenkin varautua siihen, ettei ongelma välttämättä poistu tai tule korjatuksi soittoa seuraavan tunnin tai vuorokaudenkaan kuluessa. Soitto Tienkäyttäjän linjalle ei ole työtilaus: tiet hoidetaan niiden hoitoluokan mukaisessa kiireellisyysjärjestyksessä. Käytännössä tämä kiireellisyyden arviointi tarkoittaa sitä, että esimerkiksi vähäliikenteisellä tiellä liukkaudentorjuntaa tai muita hoitotoimenpiteitä voi joutua odottamaan useita tunteja. Ensisijaisesti hoidetaan päätiet ja muut vilkkaat tiet. Tien kunnosta tai hoidosta voi ottaa yhteyttä myös Liikenteen asiakaspalveluun liikenne.palautevayla.fi -portaalissa. Puhelimitse asiointi on mahdollista arkisin kello 9–16 puhelinnumerossa 0295 020 600. Puhelut maksavat normaalin puhelinmaksun verran (pvm/mpm). Teksti: Marko Jokela Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi Suomessa ei ole kohtuuhintaisia sähköauton ajoakun analysointipalveluja? 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku