28.4.2023 Ajoneuvot Lancia esitteli Stratoksen hengessä Pu+Ra -konseptin – joko vihdoin alkaa tapahtua? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lancian nimi on levännyt yhden automallin ja yhden markkinamaan varassa jo yhdeksän vuoden ajan. Villin puoleinen Pu+Ra -konsepti osaa kertoa ainakin sen, ettei perinteikäs italialaismerkki ole jäämässä Stellantiksessa suurempien jalkoihin. Lancia on pitkästä ja hienosta historiastaan huolimatta ollut tunnetusti tuuliajolla suurimman osan tähänastista 2000-lukua. Merkin ainoa kantava voima on vuodesta 2014 lähtien ollut Fiat 500:een perustuva Ypsilon, joka on vakiinnuttanut paikkansa Italian kolmanneksi myydyimpänä automallina heti Fiat Pandan ja -500:n jälkeen. Puolassa valmistettavaa persoonallista Ypsilonia on myyty ainoastaan Italiassa, josta on samalla tullut koko Lancia-brändin ainoa edustusmaa. Vuodesta 2011 valmistetun Ypsilonin viimeisin päivitys nähtiin vuoden alussa. Varmasti yksi tärkeimmistä syistä Lancian selviytymiseen nälkävuosien yli on ollut Ypsilonin tapa kestää hyvin aikaa. Lancian lopullistakin kuoppaamista on jo vuosikausia kilvan ennusteltu. Merkin kohtalo on ollut niin sanotusti liipaisimella. Lancia pääsi kuitenkin siirtymään osana Fiat Chrysler Automobilesia muutama vuosi sitten muodostettuun Stellantis-jättikonserniin. Tämä tuntuu olevan Lancialle paras uutinen vuosikymmeniin. Lancia esitteli viime vuoden lopulla uuteen brändi-identiteettiinsä liittyen uudistetun logon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi kolmesta Stellantiksella on siis suunnitelmansa Lancian varalle. Italialaisbrändistä on tarkoitus tehdä yksi kolmesta Stellantiksen premium-merkistä. Kaksi muuta ovat Alfa Romeo sekä ranskalaisvahvistus DS Automobiles. Yhdistäviä tekijöitä merkeille löytyy myös teknisistä ratkaisuista, ja yhteisestä liu'usta kohti täyssähköistä mallistoa. Lancian totaalista rebootausta enteileekin nyt täyssähköinen Pu + Ra HPE (High Performance Electric) -konseptiauto, joka yhdistää tätä päivää olevan voimalinjan yhteen Lancian valovoimaisimmista malleista koskaan. Lancia Stratos niitti mainetta ja kunniaa rallipoluilla 70-luvulla, ja nyt sen tehtävä on lainata muotojaan merkin uutta aikakautta enteilevään konseptiin, etenkin sen peräosaan. Nelipaikkainen konsepti on erikoisuudestaan huolimatta tunnistettavissa hyvinkin Lanciaksi. 4,45 metrin pituuden, 1,95 metrin leveyden ja 1,35 metrin korkeuden lisäksi kovin paljon teknisiä tietoja konseptista ei herunut. Muitakin historiaan jääneitä Pu + Ra HPE:ssä on muistettu. Keulan yksinkertainen mutta voimakas kuviointi lainaa nimittäin aina 50-luvulta lähtien, alkuperäisen Aurelian kromimaskista, kuten myös Delta I:n kaksiosaisesta maskikuosista. Konseptin sisätiloja voisi luonnehtia mukavan ja suorastaan levollisen näköisiksi. Tässähän on selvä kontrasti voimakkaaseen ulkokuoreen. Pu + Ra HPE tai yksinkertaisesti Pura (ital. "puhdas") ei ole johtamassa suoraan tuotantomalliin, mutta siinä nähtäviä ajatuksia aiotaan kyllä hyödyntää jatkossa. Ja onhan sekin jo paljon, että uutuusrintaman 12 vuoden hiljaiselon jälkeen nähdään näyttävä konsepti. Pian alkaa tapahtua Lancia on vahvistanut viiden vuoden aikajänteelle kolmen täysin uuden automallin lanseerauksen edellä kuvailtujen suuntaviivojen mukaisesti. Uutuuksista ensimmäinen päättää pitkän ja piinallisen 13 vuoden ajanjakson, jolloin emme ole nähneet yhtään uutta Lanciaa. Vuodelle 2024 lanseerattavaksi on ennakoitu nykyisen Ypsilonin samannimistä seuraajaa. Auto tulee olemaan hybridi täyssähkövalmiudella ja perustumaan tavalla tai toisella samankokoisiin Fiat-malleihin. Seuraavat uudet Lanciat on määrä esitellä vuosina 2026 ja 2028. Kolmen vuoden päässä on isohko sähkösedan, ja tästä eteenpäin kaikkien uusien Lanciojen on tarkoitus olla täyssähköisiä. Tämä sähköinen Lancia-sedan saa vastineekseen sisarmallin Alfa Romeolta ja todennäköisesti myös DS:ltä. Vuonna 2028 koittaa uuden Lancia Deltan aika. Järjestyksessään neljäs Deltan nimeä kantava malli on tietysti sähköinen ja lähes varmasti crossover-henkinen. Toivon mukaan uudet mallit avaavat jälleen Lancialle uusia ovia myös markkina-alueiden näkökulmasta, jotta perinteikäs italialaismerkki saisi jälleen laajentaa maailmankuvaansa. Lähde ja kuvat: Lancia Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku