28.4.2023

Lancia esitteli Stratoksen hengessä Pu+Ra -konseptin – joko vihdoin alkaa tapahtua?

Lancian nimi on levännyt yhden automallin ja yhden markkinamaan varassa jo yhdeksän vuoden ajan. Villin puoleinen Pu+Ra -konsepti osaa kertoa ainakin sen, ettei perinteikäs italialaismerkki ole jäämässä Stellantiksessa suurempien jalkoihin.

Lancia on pitkästä ja hienosta historiastaan huolimatta ollut tunnetusti tuuliajolla suurimman osan tähänastista 2000-lukua. Merkin ainoa kantava voima on vuodesta 2014 lähtien ollut Fiat 500:een perustuva Ypsilon, joka on vakiinnuttanut paikkansa Italian kolmanneksi myydyimpänä automallina heti Fiat Pandan ja -500:n jälkeen. Puolassa valmistettavaa persoonallista Ypsilonia on myyty ainoastaan Italiassa, josta on samalla tullut koko Lancia-brändin ainoa edustusmaa.

Vuodesta 2011 valmistetun Ypsilonin viimeisin päivitys nähtiin vuoden alussa. Varmasti yksi tärkeimmistä syistä Lancian selviytymiseen nälkävuosien yli on ollut Ypsilonin tapa kestää hyvin aikaa.

Lancian lopullistakin kuoppaamista on jo vuosikausia kilvan ennusteltu. Merkin kohtalo on ollut niin sanotusti liipaisimella.

Lancia pääsi kuitenkin siirtymään osana Fiat Chrysler Automobilesia muutama vuosi sitten muodostettuun Stellantis-jättikonserniin. Tämä tuntuu olevan Lancialle paras uutinen vuosikymmeniin.

Lancia esitteli viime vuoden lopulla uuteen brändi-identiteettiinsä liittyen uudistetun logon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksi kolmesta

Stellantiksella on siis suunnitelmansa Lancian varalle. Italialaisbrändistä on tarkoitus tehdä yksi kolmesta Stellantiksen premium-merkistä. Kaksi muuta ovat Alfa Romeo sekä ranskalaisvahvistus DS Automobiles. Yhdistäviä tekijöitä merkeille löytyy myös teknisistä ratkaisuista, ja yhteisestä liu'usta kohti täyssähköistä mallistoa.

Lancian totaalista rebootausta enteileekin nyt täyssähköinen Pu + Ra HPE (High Performance Electric) -konseptiauto, joka yhdistää tätä päivää olevan voimalinjan yhteen Lancian valovoimaisimmista malleista koskaan.

Lancia Stratos niitti mainetta ja kunniaa rallipoluilla 70-luvulla, ja nyt sen tehtävä on lainata muotojaan merkin uutta aikakautta enteilevään konseptiin, etenkin sen peräosaan.

Nelipaikkainen konsepti on erikoisuudestaan huolimatta tunnistettavissa hyvinkin Lanciaksi. 4,45 metrin pituuden, 1,95 metrin leveyden ja 1,35 metrin korkeuden lisäksi kovin paljon teknisiä tietoja konseptista ei herunut.

Muitakin historiaan jääneitä Pu + Ra HPE:ssä on muistettu. Keulan yksinkertainen mutta voimakas kuviointi lainaa nimittäin aina 50-luvulta lähtien, alkuperäisen Aurelian kromimaskista, kuten myös Delta I:n kaksiosaisesta maskikuosista.

Konseptin sisätiloja voisi luonnehtia mukavan ja suorastaan levollisen näköisiksi. Tässähän on selvä kontrasti voimakkaaseen ulkokuoreen.

Pu + Ra HPE tai yksinkertaisesti Pura (ital. "puhdas") ei ole johtamassa suoraan tuotantomalliin, mutta siinä nähtäviä ajatuksia aiotaan kyllä hyödyntää jatkossa. Ja onhan sekin jo paljon, että uutuusrintaman 12 vuoden hiljaiselon jälkeen nähdään näyttävä konsepti.

Pian alkaa tapahtua

Lancia on vahvistanut viiden vuoden aikajänteelle kolmen täysin uuden automallin lanseerauksen edellä kuvailtujen suuntaviivojen mukaisesti.

Uutuuksista ensimmäinen päättää pitkän ja piinallisen 13 vuoden ajanjakson, jolloin emme ole nähneet yhtään uutta Lanciaa. Vuodelle 2024 lanseerattavaksi on ennakoitu nykyisen Ypsilonin samannimistä seuraajaa. Auto tulee olemaan hybridi täyssähkövalmiudella ja perustumaan tavalla tai toisella samankokoisiin Fiat-malleihin.

Seuraavat uudet Lanciat on määrä esitellä vuosina 2026 ja 2028. Kolmen vuoden päässä on isohko sähkösedan, ja tästä eteenpäin kaikkien uusien Lanciojen on tarkoitus olla täyssähköisiä. Tämä sähköinen Lancia-sedan saa vastineekseen sisarmallin Alfa Romeolta ja todennäköisesti myös DS:ltä.

Vuonna 2028 koittaa uuden Lancia Deltan aika. Järjestyksessään neljäs Deltan nimeä kantava malli on tietysti sähköinen ja lähes varmasti crossover-henkinen.

Toivon mukaan uudet mallit avaavat jälleen Lancialle uusia ovia myös markkina-alueiden näkökulmasta, jotta perinteikäs italialaismerkki saisi jälleen laajentaa maailmankuvaansa.

Lähde ja kuvat: Lancia Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat