28.4.2023 Ajoneuvot Lancia esitteli Stratoksen hengessä Pu+Ra -konseptin – joko vihdoin alkaa tapahtua? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lancian nimi on levännyt yhden automallin ja yhden markkinamaan varassa jo yhdeksän vuoden ajan. Villin puoleinen Pu+Ra -konsepti osaa kertoa ainakin sen, ettei perinteikäs italialaismerkki ole jäämässä Stellantiksessa suurempien jalkoihin. Lancia on pitkästä ja hienosta historiastaan huolimatta ollut tunnetusti tuuliajolla suurimman osan tähänastista 2000-lukua. Merkin ainoa kantava voima on vuodesta 2014 lähtien ollut Fiat 500:een perustuva Ypsilon, joka on vakiinnuttanut paikkansa Italian kolmanneksi myydyimpänä automallina heti Fiat Pandan ja -500:n jälkeen. Puolassa valmistettavaa persoonallista Ypsilonia on myyty ainoastaan Italiassa, josta on samalla tullut koko Lancia-brändin ainoa edustusmaa.Vuodesta 2011 valmistetun Ypsilonin viimeisin päivitys nähtiin vuoden alussa. Varmasti yksi tärkeimmistä syistä Lancian selviytymiseen nälkävuosien yli on ollut Ypsilonin tapa kestää hyvin aikaa.Lancian lopullistakin kuoppaamista on jo vuosikausia kilvan ennusteltu. Merkin kohtalo on ollut niin sanotusti liipaisimella.Lancia pääsi kuitenkin siirtymään osana Fiat Chrysler Automobilesia muutama vuosi sitten muodostettuun Stellantis-jättikonserniin. Tämä tuntuu olevan Lancialle paras uutinen vuosikymmeniin.Lancia esitteli viime vuoden lopulla uuteen brändi-identiteettiinsä liittyen uudistetun logon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi kolmestaStellantiksella on siis suunnitelmansa Lancian varalle. Italialaisbrändistä on tarkoitus tehdä yksi kolmesta Stellantiksen premium-merkistä. Kaksi muuta ovat Alfa Romeo sekä ranskalaisvahvistus DS Automobiles. Yhdistäviä tekijöitä merkeille löytyy myös teknisistä ratkaisuista, ja yhteisestä liu'usta kohti täyssähköistä mallistoa.Lancian totaalista rebootausta enteileekin nyt täyssähköinen Pu + Ra HPE (High Performance Electric) -konseptiauto, joka yhdistää tätä päivää olevan voimalinjan yhteen Lancian valovoimaisimmista malleista koskaan.Lancia Stratos niitti mainetta ja kunniaa rallipoluilla 70-luvulla, ja nyt sen tehtävä on lainata muotojaan merkin uutta aikakautta enteilevään konseptiin, etenkin sen peräosaan.Nelipaikkainen konsepti on erikoisuudestaan huolimatta tunnistettavissa hyvinkin Lanciaksi. 4,45 metrin pituuden, 1,95 metrin leveyden ja 1,35 metrin korkeuden lisäksi kovin paljon teknisiä tietoja konseptista ei herunut.Muitakin historiaan jääneitä Pu + Ra HPE:ssä on muistettu. Keulan yksinkertainen mutta voimakas kuviointi lainaa nimittäin aina 50-luvulta lähtien, alkuperäisen Aurelian kromimaskista, kuten myös Delta I:n kaksiosaisesta maskikuosista.Konseptin sisätiloja voisi luonnehtia mukavan ja suorastaan levollisen näköisiksi. Tässähän on selvä kontrasti voimakkaaseen ulkokuoreen.Pu + Ra HPE tai yksinkertaisesti Pura (ital. "puhdas") ei ole johtamassa suoraan tuotantomalliin, mutta siinä nähtäviä ajatuksia aiotaan kyllä hyödyntää jatkossa. Ja onhan sekin jo paljon, että uutuusrintaman 12 vuoden hiljaiselon jälkeen nähdään näyttävä konsepti.Pian alkaa tapahtuaLancia on vahvistanut viiden vuoden aikajänteelle kolmen täysin uuden automallin lanseerauksen edellä kuvailtujen suuntaviivojen mukaisesti.Uutuuksista ensimmäinen päättää pitkän ja piinallisen 13 vuoden ajanjakson, jolloin emme ole nähneet yhtään uutta Lanciaa. Vuodelle 2024 lanseerattavaksi on ennakoitu nykyisen Ypsilonin samannimistä seuraajaa. Auto tulee olemaan hybridi täyssähkövalmiudella ja perustumaan tavalla tai toisella samankokoisiin Fiat-malleihin.Seuraavat uudet Lanciat on määrä esitellä vuosina 2026 ja 2028. Kolmen vuoden päässä on isohko sähkösedan, ja tästä eteenpäin kaikkien uusien Lanciojen on tarkoitus olla täyssähköisiä. Tämä sähköinen Lancia-sedan saa vastineekseen sisarmallin Alfa Romeolta ja todennäköisesti myös DS:ltä.Vuonna 2028 koittaa uuden Lancia Deltan aika. Järjestyksessään neljäs Deltan nimeä kantava malli on tietysti sähköinen ja lähes varmasti crossover-henkinen.Toivon mukaan uudet mallit avaavat jälleen Lancialle uusia ovia myös markkina-alueiden näkökulmasta, jotta perinteikäs italialaismerkki saisi jälleen laajentaa maailmankuvaansa.Lähde ja kuvat: Lancia Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin