19.10.2020

Land Rover lopettaa kahden lataushybridin myynnin – vain väliaikaisesti

Land Rover lataushybridi

Land Rover lopettaa kahden lataushybridin myymisen väliaikaisesti saadakseen malleille siistimmät päästöarvot. Kyseessä on Discovery Sport P300e ja Evoque P300e -lataushybridimallit.

Land Rover lopettaa kahden lataushybridin myynnin väliaikaisesti pyrkiessään saamaan niille uudet päästöarvot. Ainakin Yhdistyneen kuningaskunnan ja Saksan Land Roverin verkkosivut ovat näyttäneet Discovery Sport P300e ja Evoque P300e-lataushybridien kohdalla "ei tilattavissa tällä hetkellä". Asiasta uutisoi Automotive News Europe.

Valmistaja syyttää pandemiaa ongelmista, vaikka hieman epäselväksi jää tarkempi ongelmien lähde. Land Rover on lupaillut uusien tilausten olevan mahdollista jälleen lokakuun 26. päivä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Land Rover lopettaa kahden lataushybridin tarjoamisen

Syy on oikeastaan hieman moniulotteinen. Ensinnäkin Land Rover on joutunut nostamaan näiden SUV-mallien ilmoitettuja hiilidioksidipäästöarvoja alkuperäisistä lupauksista, eli siitä mitä ilmoitettiin niiden tultua myyntiin huhtikuussa.

– COVID-19 pandemian vaikutusten johdosta emme ole vielä asemassa, jossa pystyisimme saavuttamaan aiemmin kertomamme parhaat mahdolliset WLTP-mittausarvot, kertoi Land Rover lausunnossaan.

Land Rover oli aiemmin kertonut Evoque P300e:n hiilidioksidipäästöiksi alhaisimmillaan 32 grammaa per kilometri ja Discovery Sport P300e:lle lukeman 36 g/km. Land Roverin mukaan tällä hetkellä vähäpäästöisin malli saavuttaa arvon 44 grammaa per kilometri, mutta valmistaja ei kertonut mistä mallista on kyse. Toimintamatkana tämä tarkoittaa 43 kilometriä aiemmin lupaillun 66 kilometrin sijaan.

– Työ on käynnissä, kun koko ala pyrkii nousemaan pandemiasta, jotta saavuttaisimme pidemmän toimintamatkan ja alhaisemmat päästölukemat, kommentoi Land Rover.

Vaikka valmistaja haluaa parantaa, sen mielestä nuo mallit edustavat jo tällä hetkellä luokkansa huippua taloudellisuudessa.

Jaguar Land Rover päästöissä

Myynnin pysäytys on ongelma koko Jaguar Land Roverille, jolle näiden lataushybridimallien alhaiset mittausten mukaiset päästöt ovat tärkeä keino pyrkiä pääsemään Euroopan unionin päästörajojen alle. Tänä vuonna Jaguar Land Roverille asetettu keskiarvoraja on 132 grammaa per kilometri, mutta siitä kannattaa lukea tarkemmin erillisestä Moottorin artikkelista. Joka tapauksessa juuri Evoque ja Discovery Sport ovat valmistajan kaksi eniten myyvää mallia Euroopassa.

Kirjoitimme hiljattain kuinka BMW, PSA, Renault ja Volvo ovat välttämässä nämä Euroopan unionin sakot ja saman lähteen mukaan JLR on kaikkein kauimpana tavoitteista. Valmistaja kielsi tuon lähteen mukaiset laskelmat, joiden mukaan se olisi jäämässä 13 grammaa per kilometri tavoitelukemista. Evoquen ja Discovery Sportin lataushybridimalleille riittäisi alle 50 grammaa per kilometri, jotta ne laskettaisiin Euroopan unionin järjestelmässä erityisen arvokkaiksi pienipäästöisten joukkoon ja siten leikkaisivat tehokkaasti valmistajan hiilidioksipäästöjen laskennallista keskiarvoa.

Automotive News Europen lähteiden mukaan useat Yhdistyneen kuningaskunnan Land Rover -ostajat ovat valittaneet autojensa toimituksien viivästymisestä. Eräs asiakas kertoi Discovery Sport P300e -autonsa valmistuneen tehtaalta jo syyskuussa, mutta odottavan vielä lokakuun puolivälin tienoilla toimitusta. Myös esittelyautot odottavat yhä toimitustaan.

Eikä Jaguar Land Rover suinkaan ole yksin lataushybridien ongelmien kanssa. Vaikuttaa suorastaan siltä, kuin kiire saada autoja markkinoille olisi paikoitellen haitannut mallien viimeistelyä ja tuotekehityksen viimeisiä varmistuksia.

Ford on ollut ongelmissa Kugan lataushybridin kanssa ja joutuikin kutsumaan autoja takaisin elokuussa voimalinjan ongelman vuoksi, joka aiheutti akkupalon riskin. Sittemmin Ford joutui lopettamaan koko mallin myynnin ja on nyt kertonut etsivänsä valmistajaa kumppaniksi saavuttaakseen tämän vuoden hiilidioksipäästörajat. Kompensaationa valmistaja on tarjonnut asiakkailleen 500 euron polttoainelahjakorttia vastineeksi kyvyttömyydestä ladata autoa.

Toisaalla Jeep joutui viivästyttämään lataushybridimallistonsa myynnin aloitusta koronaviruksen aiheuttamien tehtaiden sulkemisien johdosta. Näihin malleihin lukeutuu esimerkiksi Jeep Renegade -lataushybridi.

Kuvituskuva: Land Rover, Lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat