16.10.2020

BMW, PSA, Renault ja Volvo ovat välttämässä sakot – 95 grammaa kilometrillä puraisee monia muita

Volvo: 50% myynnistä täyssähköautoja vuonna 2025

BMW, PSA, Renault ja Volvo ovat välttämässä sakot Euroopan unionin päästötavoitteiden osalta. Vuoden 2020 ensimmäisellä puolikkaalla piikannut sähköautojen ja lataushybridien myynti on auttanut nämä valmistajat ongelmista.

BMW, PSA, Renault ja Volvo ovat välttämässä sakot päästötavoitteiden ylittämisestä. Näistä Renault on onnistunut niin hyvin, että se tarjoaa omaa osuuttaan päästöistä muiden ostettavaksi.

Automotive News Europe uutisoi BMW Groupin, PSA Groupin, Renault Groupin ja Volvo Carsin kuuluvan niihin autonvalmistajiin, jotka pääsevät näillä näkymin alle Euroopan unionin päästörajoitusten. Se tarkoittaa tuntuvien sakkojen välttämistä. Tähän on pitkälti syynä sähköistettyjen, ajoakulla varustettujen, mallien myynnin kolminkertaistuminen vuoden ensimmäisellä puolikkaalla.

Sähköautojen myyntipiikki auttoi leikkaamaan Euroopassa uutena rekisteröityjen autojen hiilidioksidipäästöjä peräti 9 prosenttia keskiarvoon 111 grammaa per kilometri. Transport & Environment -selvityksen mukaan tämä on suurin pudotus yli vuosikymmeneen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW, PSA, Renault ja Volvo ovat välttämässä sakot

Eurroopan unionin uudet, tänä vuonna voimaan astuvat, päästörajat pakottavat autonvalmistajat pudottamaan myytävien autojen hiilidioksidipäästökeskiarvon teoriassa alle 95 gramman per kilometri. Totuus on huomattavasti monimutkaisempi, sillä yksittäisellä valmistajalla on tavoitearvo, joka riippuu valmistajan ensirekisteröityjen autojen keskimääräisestä massasta. Tämän seurauksena painavia autoja valmistama yhtiö saa saastuttaa keveitä pikkuautoja valmistavaa enemmän.

Lisäksi tämä päästökeskiarvo lasketaan vuonna 2020 vain osalle ajoneuvokatraasta, sillä mukaan otetaan vain vähäpäästöisin 95 prosenttia. Vuodesta 2021 eteenpäin mukaan mitataan jokainen ensirekisteröity auto. Aiheesta kannattaa lukea lisää Moottorin Niin mikä oli -juttusarjan hiilidioksidipäästörajaa käsittelevästä osasta.

Päästötavoitteiden saavuttamisessa epäonnistuvaa kohtaa joka tapauksessa tuntuvat sakot. Siksi autonvalmistajat tekevät kaikkensa päästäkseen rajan alle – ja itse asiassa myös Italia, Ranska ja Saksa vauhdittavat valtiotasolla myyntiä rahallisin houkuttimin. Eniten asiaa auttavat lataushybridit ja sähköautot, joiden laskennallinen päästöarvo on nolla tai lähenee sitä.

Näillä näkymin BMW, PSA, Renault ja Volvo ovat välttämässä sakot – itse asiassa Autocar kertoi Renaultin jopa kauppaavaan omaa päästöosuuttaan muille. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Renault on oletettavasti jo alittanut tavoitteen selvästi ja voi siten myydä oikeutta päästellä niille, jotka eivät usko muuten pääsevänsä tavoitteeseen.

Europe Automotive Newsin mukaan ainakin Daimler, Jaguar Land Rover ja Volkswagen Group ovat tavoitteista jäljessä. Kaikkia merkkejä yhdistää sekä polttomoottoriautojen että korkeiden ja päästävien autojen (crossover, maastoauto, katumaasturi ja SUV) myynti. Fiat Chrysler Automobiles tullee pääsemään tavoitteeseen, sillä se on jo tehnyt sopimuksen Teslan kanssa päästöjen kompensoinnista – ilman sopimusta FCA olisi joutunut maksamaan arviolta miljardi euroa.

Kuvituskuva: Volvo, Lähteet: Autocar, Automotive News Europe

Luetuimmat