16.10.2020 Ajoneuvot BMW, PSA, Renault ja Volvo ovat välttämässä sakot – 95 grammaa kilometrillä puraisee monia muita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW, PSA, Renault ja Volvo ovat välttämässä sakot Euroopan unionin päästötavoitteiden osalta. Vuoden 2020 ensimmäisellä puolikkaalla piikannut sähköautojen ja lataushybridien myynti on auttanut nämä valmistajat ongelmista. BMW, PSA, Renault ja Volvo ovat välttämässä sakot päästötavoitteiden ylittämisestä. Näistä Renault on onnistunut niin hyvin, että se tarjoaa omaa osuuttaan päästöistä muiden ostettavaksi. Automotive News Europe uutisoi BMW Groupin, PSA Groupin, Renault Groupin ja Volvo Carsin kuuluvan niihin autonvalmistajiin, jotka pääsevät näillä näkymin alle Euroopan unionin päästörajoitusten. Se tarkoittaa tuntuvien sakkojen välttämistä. Tähän on pitkälti syynä sähköistettyjen, ajoakulla varustettujen, mallien myynnin kolminkertaistuminen vuoden ensimmäisellä puolikkaalla. Sähköautojen myyntipiikki auttoi leikkaamaan Euroopassa uutena rekisteröityjen autojen hiilidioksidipäästöjä peräti 9 prosenttia keskiarvoon 111 grammaa per kilometri. Transport & Environment -selvityksen mukaan tämä on suurin pudotus yli vuosikymmeneen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BMW, PSA, Renault ja Volvo ovat välttämässä sakot Eurroopan unionin uudet, tänä vuonna voimaan astuvat, päästörajat pakottavat autonvalmistajat pudottamaan myytävien autojen hiilidioksidipäästökeskiarvon teoriassa alle 95 gramman per kilometri. Totuus on huomattavasti monimutkaisempi, sillä yksittäisellä valmistajalla on tavoitearvo, joka riippuu valmistajan ensirekisteröityjen autojen keskimääräisestä massasta. Tämän seurauksena painavia autoja valmistama yhtiö saa saastuttaa keveitä pikkuautoja valmistavaa enemmän. Lisäksi tämä päästökeskiarvo lasketaan vuonna 2020 vain osalle ajoneuvokatraasta, sillä mukaan otetaan vain vähäpäästöisin 95 prosenttia. Vuodesta 2021 eteenpäin mukaan mitataan jokainen ensirekisteröity auto. Aiheesta kannattaa lukea lisää Moottorin Niin mikä oli -juttusarjan hiilidioksidipäästörajaa käsittelevästä osasta. Päästötavoitteiden saavuttamisessa epäonnistuvaa kohtaa joka tapauksessa tuntuvat sakot. Siksi autonvalmistajat tekevät kaikkensa päästäkseen rajan alle – ja itse asiassa myös Italia, Ranska ja Saksa vauhdittavat valtiotasolla myyntiä rahallisin houkuttimin. Eniten asiaa auttavat lataushybridit ja sähköautot, joiden laskennallinen päästöarvo on nolla tai lähenee sitä. Näillä näkymin BMW, PSA, Renault ja Volvo ovat välttämässä sakot – itse asiassa Autocar kertoi Renaultin jopa kauppaavaan omaa päästöosuuttaan muille. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Renault on oletettavasti jo alittanut tavoitteen selvästi ja voi siten myydä oikeutta päästellä niille, jotka eivät usko muuten pääsevänsä tavoitteeseen. Europe Automotive Newsin mukaan ainakin Daimler, Jaguar Land Rover ja Volkswagen Group ovat tavoitteista jäljessä. Kaikkia merkkejä yhdistää sekä polttomoottoriautojen että korkeiden ja päästävien autojen (crossover, maastoauto, katumaasturi ja SUV) myynti. Fiat Chrysler Automobiles tullee pääsemään tavoitteeseen, sillä se on jo tehnyt sopimuksen Teslan kanssa päästöjen kompensoinnista – ilman sopimusta FCA olisi joutunut maksamaan arviolta miljardi euroa. Kuvituskuva: Volvo, Lähteet: Autocar, Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku