16.10.2020 Ajoneuvot BMW, PSA, Renault ja Volvo ovat välttämässä sakot – 95 grammaa kilometrillä puraisee monia muita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW, PSA, Renault ja Volvo ovat välttämässä sakot Euroopan unionin päästötavoitteiden osalta. Vuoden 2020 ensimmäisellä puolikkaalla piikannut sähköautojen ja lataushybridien myynti on auttanut nämä valmistajat ongelmista. BMW, PSA, Renault ja Volvo ovat välttämässä sakot päästötavoitteiden ylittämisestä. Näistä Renault on onnistunut niin hyvin, että se tarjoaa omaa osuuttaan päästöistä muiden ostettavaksi.Automotive News Europe uutisoi BMW Groupin, PSA Groupin, Renault Groupin ja Volvo Carsin kuuluvan niihin autonvalmistajiin, jotka pääsevät näillä näkymin alle Euroopan unionin päästörajoitusten. Se tarkoittaa tuntuvien sakkojen välttämistä. Tähän on pitkälti syynä sähköistettyjen, ajoakulla varustettujen, mallien myynnin kolminkertaistuminen vuoden ensimmäisellä puolikkaalla.Sähköautojen myyntipiikki auttoi leikkaamaan Euroopassa uutena rekisteröityjen autojen hiilidioksidipäästöjä peräti 9 prosenttia keskiarvoon 111 grammaa per kilometri. Transport & Environment -selvityksen mukaan tämä on suurin pudotus yli vuosikymmeneen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW, PSA, Renault ja Volvo ovat välttämässä sakotEurroopan unionin uudet, tänä vuonna voimaan astuvat, päästörajat pakottavat autonvalmistajat pudottamaan myytävien autojen hiilidioksidipäästökeskiarvon teoriassa alle 95 gramman per kilometri. Totuus on huomattavasti monimutkaisempi, sillä yksittäisellä valmistajalla on tavoitearvo, joka riippuu valmistajan ensirekisteröityjen autojen keskimääräisestä massasta. Tämän seurauksena painavia autoja valmistama yhtiö saa saastuttaa keveitä pikkuautoja valmistavaa enemmän.Lisäksi tämä päästökeskiarvo lasketaan vuonna 2020 vain osalle ajoneuvokatraasta, sillä mukaan otetaan vain vähäpäästöisin 95 prosenttia. Vuodesta 2021 eteenpäin mukaan mitataan jokainen ensirekisteröity auto. Aiheesta kannattaa lukea lisää Moottorin Niin mikä oli -juttusarjan hiilidioksidipäästörajaa käsittelevästä osasta.Päästötavoitteiden saavuttamisessa epäonnistuvaa kohtaa joka tapauksessa tuntuvat sakot. Siksi autonvalmistajat tekevät kaikkensa päästäkseen rajan alle – ja itse asiassa myös Italia, Ranska ja Saksa vauhdittavat valtiotasolla myyntiä rahallisin houkuttimin. Eniten asiaa auttavat lataushybridit ja sähköautot, joiden laskennallinen päästöarvo on nolla tai lähenee sitä.Näillä näkymin BMW, PSA, Renault ja Volvo ovat välttämässä sakot – itse asiassa Autocar kertoi Renaultin jopa kauppaavaan omaa päästöosuuttaan muille. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Renault on oletettavasti jo alittanut tavoitteen selvästi ja voi siten myydä oikeutta päästellä niille, jotka eivät usko muuten pääsevänsä tavoitteeseen.Europe Automotive Newsin mukaan ainakin Daimler, Jaguar Land Rover ja Volkswagen Group ovat tavoitteista jäljessä. Kaikkia merkkejä yhdistää sekä polttomoottoriautojen että korkeiden ja päästävien autojen (crossover, maastoauto, katumaasturi ja SUV) myynti. Fiat Chrysler Automobiles tullee pääsemään tavoitteeseen, sillä se on jo tehnyt sopimuksen Teslan kanssa päästöjen kompensoinnista – ilman sopimusta FCA olisi joutunut maksamaan arviolta miljardi euroa.Kuvituskuva: Volvo, Lähteet: Autocar, Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y "Juniper" esiteltiin Kiinassa - tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti