21.9.2020 Ajoneuvot Le Mans 2020 – Toyota yleiskilpailun voittoon, Aston Martin loisti luokissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Le Mans 2020 oli Toyotan musertavaa ylivoimaa yleiskilpailun ja kuninkuusluokan osalta, mutta Aston Martin nappasi voitot GTE -luokissa. Erityisesti GTE Pro -luokan taisto oli jännittävä aivan loppuun asti. Le Mans 2020 päättyi Toyotan ylivoimaiseen voittoon, vaikka Aston Martin omasta mielestään voittikin kyseisen tapahtuman. Pieni kertaus on paikallaan, mutta aloitetaan korkeimmasta LMP1 -luokasta ja samalla yleiskilpailusta – eli koko kilpailun voittajasta. Kyseessä on numerolla 8 kilpaillut Toyota TS050 Hybrid ja sen kuljettajina Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima ja Brendon Hartley.Toyota hallitsi Le Mans 2020 -kilpailua oikeastaan lähdöstä maaliin. Voittaja-auto koki pieniä jarruongelmia ja tästä syystä näytti pitkään siltä, että kilpailun voittoon on ajamassa Toyota TS050 #7. Seiskanumeron Mike Conway, Kamui Kobayashi ja José María López ajoivat kärjessä kunnes turboahdin vaati vaihtoa ja tämä puoli tuntia kestänyt varikkopysäys tiputti heidät kolmannelle sijalle. Väliin kiilasi yksityistalli Rebellion Racingin Toyota, jonka ratin takaa löytyi kuljettajakolmikko Bruno Senna, Norman Nato ja Gustavo Menezes.Toyotan kolmas perättäinen voitto tuli nyt nykyisten LMP1-sääntöjen viimeisen vuonna. Samalla sanottiin hyvästi noin 1000 hevosvoimaiselle ja nelivetoiselle Toyota TS050 Hybridille, joka leipoi Le Mansin La Sarthen -moottoriradan ennätykset uusiksi. Ensi vuodelle tulevat uudet säännöt ja sen mukana uudet autot – Toyotan GR Super Sports hypercar on ainakin mahtipontisesti nimetty.– Olen äärimmäisen ylpeä ansaitusta suuresta pokaalista, mutta rehellisesti päällimmäinen tunne on turhautuminen. Voitto ei suinkaan tullut ongelmitta. Kilpailun ensimmäisellä puoliskolla numeron 8 piti tulla varikolle jarrujen jäähdytysongelmien takia ja se menetti väliaikaisesti sijoituksia, kommentoi Toyotan johtaja Akio Toyoda.– Olen myös erittäin pahoillani Miken, Kamuin ja Josén puolesta, jotka ajoivat numerolla 7. Ennen kilpailua Kamui sanoi hakevansa kilpailusta sen mikä jäi aikaisemmilta vuosilta. Juuri ennen kilpailua Kamui lähetti minulle viestin kertoen tulevansa nauttimaan paineesta ja ajamisesta 24 tunnin ajan, luottaen laitteeseen, mekaanikkoihin ja insinööreihin. Me emme pystyneet estämään autoon ilmaantuineita ongelmia ja siksi hän ei saanut mitä hän olisi ansainnut. Olen todella pahoillani.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLe Mans 2020 – LMP2 ja GTELMP2 omaa huomattavasti laajemman kattauksen ja siten myös kilpailu oli kovempaa. Tämä luokka äityi tallin sisäiseksi mittelöksi, mutta lopulta United Autosports Orecan autoista #22 voitti, kuljettajinaan Paul di Resta, Fillipe Albuquerque ja Phil Hanson.Pitkään kärkitaistossa viihtynyttä tallin toista autoa ajoivat Alex Brundle, Job van Uitert ja Will Owen, mutta heidän mahdollisuutensa karisivat sunnuntaiaamuna ilmenneeseen öljyvuotoon. Jota Sport Oreca, kuljettajinaan Antonio Felix da Costa, Anthony Davidson ja Roberto Gonzalez, nousi vielä lopussa hetkellisesti johtoon, mutta joutui luopumaan kärkisijasta vain kaksi kierrosta ennen loppua tarvittuun tankkaukseen.Alussa mainittu Aston Martin todella voitti sekä GTE Pro että GTE Am -luokat, mutta yleiskilpailun voittoon ei näillä laitteilla ole yleensä mitään asiaa. Rehellisyyden nimissä Le Mans 2020 GTE Pro -luokan osallistujakaarti ei ollut yhtä laaja kuin mihin on totuttu. Siitä huolimatta saatiin aikaan tiukkaa vääntöä voitosta. Lopulta #97 Aston Martin Vantage GTE ajoi voittoon kuljettajakaartilla Alex Lynn, Maxime Martin ja Harry Tincknell.Voittomarginaaliksi jäi vain 1 minuutti ja 40 sekuntia ja jos se kuulostaa paljolta, niin kannattaa huomioida kilpailun kestäneen 24 kokonaista tuntia. Käytännössä koko kilpailun kestäneessä voittotaistossa toiseksi taipui James Calado, Alessandro Pier Guide ja Daniel Serra autonaan AF Corse Ferrari. Marco Sorensen, Nicki Thiim ja Richard Westbrook toivat #95 Aston Martin Vantage GTE:n kolmannelle sijalle useista pienistä ongelmista huolimatta.Sen sijaan GTE Am -luokassa oli selkeämpää. TF Sport Aston Martin kuljettajinaan Jonathan Adam, Charlie Eastwood ja Salih Yoluc ajoivat jokseenkin turvalliseen luokkavoittoon keräten valmistajalleen arvokkaat pisteet. Tämän viikonlopun tulokset tarkoittivat samalla, että Aston Martin varmisti valmistajien mestaruuden FIA World Endurance Championship -luokassa. Tämä siitäkin huolimatta, että vielä on yksi WEC -kisaviikonloppu ajamatta.Kuvat: Toyota, Nick Dungan / Drew Gibson Photography; Lähteet: 24h Le Mans, Aston Martin, Toyota Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen