21.9.2020 Ajoneuvot Le Mans 2020 – Toyota yleiskilpailun voittoon, Aston Martin loisti luokissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Le Mans 2020 oli Toyotan musertavaa ylivoimaa yleiskilpailun ja kuninkuusluokan osalta, mutta Aston Martin nappasi voitot GTE -luokissa. Erityisesti GTE Pro -luokan taisto oli jännittävä aivan loppuun asti. Le Mans 2020 päättyi Toyotan ylivoimaiseen voittoon, vaikka Aston Martin omasta mielestään voittikin kyseisen tapahtuman. Pieni kertaus on paikallaan, mutta aloitetaan korkeimmasta LMP1 -luokasta ja samalla yleiskilpailusta – eli koko kilpailun voittajasta. Kyseessä on numerolla 8 kilpaillut Toyota TS050 Hybrid ja sen kuljettajina Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima ja Brendon Hartley.Toyota hallitsi Le Mans 2020 -kilpailua oikeastaan lähdöstä maaliin. Voittaja-auto koki pieniä jarruongelmia ja tästä syystä näytti pitkään siltä, että kilpailun voittoon on ajamassa Toyota TS050 #7. Seiskanumeron Mike Conway, Kamui Kobayashi ja José María López ajoivat kärjessä kunnes turboahdin vaati vaihtoa ja tämä puoli tuntia kestänyt varikkopysäys tiputti heidät kolmannelle sijalle. Väliin kiilasi yksityistalli Rebellion Racingin Toyota, jonka ratin takaa löytyi kuljettajakolmikko Bruno Senna, Norman Nato ja Gustavo Menezes.Toyotan kolmas perättäinen voitto tuli nyt nykyisten LMP1-sääntöjen viimeisen vuonna. Samalla sanottiin hyvästi noin 1000 hevosvoimaiselle ja nelivetoiselle Toyota TS050 Hybridille, joka leipoi Le Mansin La Sarthen -moottoriradan ennätykset uusiksi. Ensi vuodelle tulevat uudet säännöt ja sen mukana uudet autot – Toyotan GR Super Sports hypercar on ainakin mahtipontisesti nimetty.– Olen äärimmäisen ylpeä ansaitusta suuresta pokaalista, mutta rehellisesti päällimmäinen tunne on turhautuminen. Voitto ei suinkaan tullut ongelmitta. Kilpailun ensimmäisellä puoliskolla numeron 8 piti tulla varikolle jarrujen jäähdytysongelmien takia ja se menetti väliaikaisesti sijoituksia, kommentoi Toyotan johtaja Akio Toyoda.– Olen myös erittäin pahoillani Miken, Kamuin ja Josén puolesta, jotka ajoivat numerolla 7. Ennen kilpailua Kamui sanoi hakevansa kilpailusta sen mikä jäi aikaisemmilta vuosilta. Juuri ennen kilpailua Kamui lähetti minulle viestin kertoen tulevansa nauttimaan paineesta ja ajamisesta 24 tunnin ajan, luottaen laitteeseen, mekaanikkoihin ja insinööreihin. Me emme pystyneet estämään autoon ilmaantuineita ongelmia ja siksi hän ei saanut mitä hän olisi ansainnut. Olen todella pahoillani.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLe Mans 2020 – LMP2 ja GTELMP2 omaa huomattavasti laajemman kattauksen ja siten myös kilpailu oli kovempaa. Tämä luokka äityi tallin sisäiseksi mittelöksi, mutta lopulta United Autosports Orecan autoista #22 voitti, kuljettajinaan Paul di Resta, Fillipe Albuquerque ja Phil Hanson.Pitkään kärkitaistossa viihtynyttä tallin toista autoa ajoivat Alex Brundle, Job van Uitert ja Will Owen, mutta heidän mahdollisuutensa karisivat sunnuntaiaamuna ilmenneeseen öljyvuotoon. Jota Sport Oreca, kuljettajinaan Antonio Felix da Costa, Anthony Davidson ja Roberto Gonzalez, nousi vielä lopussa hetkellisesti johtoon, mutta joutui luopumaan kärkisijasta vain kaksi kierrosta ennen loppua tarvittuun tankkaukseen.Alussa mainittu Aston Martin todella voitti sekä GTE Pro että GTE Am -luokat, mutta yleiskilpailun voittoon ei näillä laitteilla ole yleensä mitään asiaa. Rehellisyyden nimissä Le Mans 2020 GTE Pro -luokan osallistujakaarti ei ollut yhtä laaja kuin mihin on totuttu. Siitä huolimatta saatiin aikaan tiukkaa vääntöä voitosta. Lopulta #97 Aston Martin Vantage GTE ajoi voittoon kuljettajakaartilla Alex Lynn, Maxime Martin ja Harry Tincknell.Voittomarginaaliksi jäi vain 1 minuutti ja 40 sekuntia ja jos se kuulostaa paljolta, niin kannattaa huomioida kilpailun kestäneen 24 kokonaista tuntia. Käytännössä koko kilpailun kestäneessä voittotaistossa toiseksi taipui James Calado, Alessandro Pier Guide ja Daniel Serra autonaan AF Corse Ferrari. Marco Sorensen, Nicki Thiim ja Richard Westbrook toivat #95 Aston Martin Vantage GTE:n kolmannelle sijalle useista pienistä ongelmista huolimatta.Sen sijaan GTE Am -luokassa oli selkeämpää. TF Sport Aston Martin kuljettajinaan Jonathan Adam, Charlie Eastwood ja Salih Yoluc ajoivat jokseenkin turvalliseen luokkavoittoon keräten valmistajalleen arvokkaat pisteet. Tämän viikonlopun tulokset tarkoittivat samalla, että Aston Martin varmisti valmistajien mestaruuden FIA World Endurance Championship -luokassa. Tämä siitäkin huolimatta, että vielä on yksi WEC -kisaviikonloppu ajamatta.Kuvat: Toyota, Nick Dungan / Drew Gibson Photography; Lähteet: 24h Le Mans, Aston Martin, Toyota Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti