Ajoneuvot | Uutinen | 5.11.2019

Liittovaltio vastaan osavaltiot: Toyota, Hyundai, Fiat liittoutumassa Trumpin kanssa

Toyota, Hyundai, Fiat Chrysler ja General Motors ovat ilmoittaneet kannattavansa Trumpin hallinnon ajamia väljempiä kulutusrajoja tuleville ajoneuvoille. Kalifornian tiukempien rajojen puolella ovat Ford, VW, BMW ja Honda.

Jaa artikkeli

Yhdysvalloissa käytävä kampanjointi polttoainerajojen hölläämisestä on kiristymässä. Syyskuussa Kalifornia ja 22 muuta osavaltiota haastoivat liittovaltion oikeuteen, sillä osavaltioiden mielestä niillä on oikeus asettaa omat liittovaltiota tiukemmat kulutusrajat alueellaan myytäville ajoneuvoille. Erityisesti polttopisteessä on ollut Kalifornialle Clean Air Actissa annettu itsemääräämisoikeus, joka sillä on ollut lähes 50 vuoden ajan.

Jo kesällä Ford, Honda, Volkswagen-ryhmä ja BMW ilmoittivat tukevansa Kalifornian näkemystä tulevista polttoaineen kulutusrajoista. Liittoutuminen Kalifornian kanssa toi autovalmistajille postia Yhdysvaltain oikeusministeriöstä, vihjaten tulevasta kartellitutkinnasta.

Nyt Toyota, Hyundai, Fiat Chrysler Automobiles ja General Motors ovat puolestaan muodostaneet oman liittoumansa, joka puoltaa presidentti Donald Trumpin hallinnon ajamia kulutusrajoja, joihin kuuluu myös osavaltioiden erillisoikeuden poistaminen.

Viime kädessä osapuolten näkemyserot koskevat sitä, ovatko presidentti Barack Obaman hallintokaudella päätetyt autokannan polttoaineen kulutusrajat riittävän tiukat. Kalifornian mukaan rajoissa on tarkistamisen varaa ja osavaltio haluaisi kannustaa autovalmistajia myös paikallispäästöttömien ajoneuvojen suhteen. Trumpin hallinnon mielestä rajat ovat liian tiukat, joten niitä pitäisi höllätä autoteollisuuden ja viime kädessä alempien kuluttajahintojen takia.

Liittovaltion ehdotuksessa kulutukseen perustuvat rajat voitaisiin jäädyttää vuoden 2020 tasolle aina vuoteen 2026 saakka. Obaman hallinnon näkemyksessä oltaisiin noin 5 litraa per 100 km keskikulutuksessa vuonna 2026. Trumpin hallinto olisi hölläämässä pykäliä 6,35 litraan per 100 km. Osapuolet kuitenkin väläyttelevät mahdollisuutta kompromissista, jossa kulutusrajoja kiristettäisiin tasaisesti, mutta hitaasti.

New York Times arvioi aiemmin, että pahimmillaan kyse voi olla kuudesta miljardista hiilidioksiditonnista ajoneuvojen elinkaaren aikana. Päästömäärä vastaa koko Suomen nykypäästöjä yli 100 vuoden ajalta.

Oikeusprosessit, kompromissit ja lähestyvät vaalit ovat omiaan vielä vaikuttamaan kinan lopputulokseen. Viivästyessään päätökset voivat esimerkiksi siirtyä seuraavan hallinnon ajalle, jolloin vastassa saattaa olla demokraattien enemmistö. Kiista ajaa myös republikaanit hiukan poikkeuksellisesti puolustamaan liittovaltion määräämisoikeutta yli osavaltioiden itsemääräämisoikeuden. Perusteena on viime kädessä pyrkimys katkaista erilaisten ympäristöstandardien soveltaminen eri osissa Yhdysvaltoja.

Lähde: Automotive News Kuva: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu