Koeajo: luksusta arkeen – Ford Kuga
Uusiutuneen Ford Kuga:n hinnaston yläpäähän tulee tarjolle kaksi uutta varustetasoa ja näppärämpi käyttöliittymä. Hyvää: ohjaus, nelivedon toiminta, takamatkustajien tilat. Huonoa: automaatti bensiinimoottorin kanssa, suomen kieli ei käytössä.
Keskikokoisten katumaastureiden tarjonta alkaa olla suorastaan ylitse pursuavaa. Ford Kuga on jäänyt Suomessa vähän varjoon, mutta uudet, aiempaa hohdokkaammat varustelut tekevät siitä entistä kiinnostavamman. Malliston huipulle tulee keulamaskissakin luksushenkeä uhkuva Vignale-varustelu. Myös vanteet ja korisarja sekä nahkapintainen kojelauta ja istuimet on tehty herraskaiseen tyyliin.
Autossa on kieltämättä näyttävyyttä, mutta ainakin aluksi Vignalea myydään vain Ford Store -liikkeissä, joita on tällä hetkellä kaksi: toinen Helsingin Herttoniemessä ja toinen Sastamalassa Pirkanmaalla.
Suurelle yleisölle ehkä kiinnostavampi vaihtoehto onkin sporttihenkinen ST-Line-varustelu, joka on neljästä vaihtoehdosta toiseksi kallein. Jousitus on siinä sentin muita malleja matalampi, ja alusta ja ohjaus rahtusen napakampia. Etuistuimet ovat hivenen kapeammat, joten ne tukevat kroppaa paremmin.
Ilo paimentaa
ST-Linea ei ole pilattu liian kireällä jousituksella, joten sitä on ilo paimentaa.
Saimme ST-Line-varusteisen auton ajoon 182-hevosvoimaisella 1,5 litran bensiiniturbolla ja Vignalen 180-heppaisella kahden litran turbodieselillä. Molemmissa oli nelipyöräveto ja automaattivaihteisto. Selvästi sopivammalta vaihtoehdolta tuntui diesel, joka onkin ollut useimpien Kuga-ostajien valinta.
Moottorin matala ja vaimea käyntiääni tuntui bensamoottoria miellyttävämmältä, ja varsinkin dieselin jatkeena oleva PowerShift eli kaksoiskytkinautomaattivaihteisto hoiti hommansa eleettömästi.
Bensiinimoottorin parina on perinteisempi momentinmuuntimella vaihtava automaatti, joka on kiihdytyksissä laiskan tuntuinen. Lisäksi se tuottaa selvästi käsivaihteista suuremman polttoaineenkulutuksen ja hiilidioksidipäästöt, jotka nostavat sen verotusta ja kokonaishintaa.
Tähän asti useimmat ovat päätyneet myös nelivetoon etuvedon sijasta, ja loskassa tarpominen osoitti, miten hienosti neliveto hankalassa kelissä selviää.
Älykkääksi kutsuttu neliveto on hyvin valppaana, jos tienpinnassa on vähänkään luiston elkeitä. Sitä voi seurata mainiosti ajotietokoneen näytöltä, sillä se kertoo palkkeina, minkä verran voimaa välittyy millekin pyörälle. Nelivedosta on hyötyä myös kaarteissa, sillä auto kääntyy mutkissa paremmin.
Aktiivinen pysäköintiavustin osaa nyt taskupysäköinnin ohella myös riviin pysäköinnin ja parkkiruudusta pois lähtemisen.
Ei puhu suomea – vielä
Ford on tuonut Kugaan tietoviihdejärjestelmänsä uusimman sukupolven, Sync 3:n. Uudessa puheohjausta ymmärtävässä käyttöliittymässä on kahdeksantuumainen kosketusnäyttö ja aiempaa suuremmat painikkeet sekä muun muassa nipistys- ja pyyhkäisytoimintojen käyttömahdollisuus.
Suomalaisten kannalta iso harmi on se, ettei suomen kieli ole päässyt vieläkään mukaan. Ruotsi, norja ja tanska ovat uusimmassa versiossa jo käytössä, ja Suomen maahantuoja kertoo tekevänsä töitä, että suomikin saataisiin pian esille.
Uusiutunut Kuga tulee Suomeen ensi vuoden alussa. Kuga-malliston hinta etuvetoisena on alkaen 31 370 euroa, nelivetoisena 37 860 euroa.