8.8.2019

Lynk & Co Eurooppaan 2020: ”eri bisnesmalli kuin Volvolla”

Lynk & Co Eurooppaan

Volvoon läheisiä suhteita pitävä Lynk & Co aikoo tuoda 01-crossoverinsa Euroopan markkinoille ensi vuonna. Samalla merkki aikoo tehdä liiketoimintaa ruotsinserkusta poikkeavalla tavalla.

Zhejiang Geely Holdingiin Volvon tavoin kuuluva uusi automerkki Lynk & Co on eräs mielenkiintoisimmista tulokkaista Euroopan markkinoille. Lynkin taustalta löytyy Volvon teknologiaa ja yhteistä valmistusta, minkä lisäksi myös osa johtajista on lainattu ruotsalaismerkin riveistä.

Kiinassa viime vuonna aloittanut Lynk & Co on tulossa Eurooppaan 2020. Lynk & Co 01 jakaa perusrakenteensa Volvo XC40:n kanssa, mutta uutuusmerkki aikoo tehdä autokauppaa selvästi perinteisten liiketoimintamallien ulkopuolella. Lynkin toimitusjohtajana toimiva entinen volvolainen Alain Visser kertoi tulevan automerkin Eurooppa-suunitelmia Automotive News Europelle.

Tällä hetkellä merkin tavoitteena on aloittaa autojen tuotanto Eurooppaa varten 2020 puolivälissä, mutta aiemmista suunnitelmista poiketen valmistuspaikkana on Kiina. Volvo XC40 on työllistänyt Belgian Ghentissä sijaitsevan tehtaan odotettua paremmin, eikä kahden tuotantopaikan strategia kuulostanut Geelyn mielestä järkevältä. Lynk aikoo tarjota Euroopassa vain kolmea mallia Kiinan kymmenen malliversion sijaan. Päästörajojen suhteen Visser on luottavainen, sillä Euroopassa Lynk tarjoaa vain lataushybridejä ja täyssähköautoja.

Eräs Lynk & Co:n merkittävistä ideoista on panostaa leasing-tyyppisiin sopimuksiin ja liikkuvuuspaketteihin. Merkin tutkimuksen mukaan Yhdysvalloissa ja Euroopassa kuluttajat ovat valmiita panostamaan noin 500 euroa kuukaudessa liikkumiseen, vaikka summa kuluisi oman auton sijasta takseihin, Uberiin ja julkiseen liikenteeseen.

Vuonna 2021 merkki tähtää vuotuiseen 500 000 ajoneuvon myyntiin maailmassa. Kiinassa suurin osa kaupoista tehdään suoraan, mutta merkki suhtautuu avoimesti Euroopan tilaustuotteiden osuuteen. Kuluttajat mainitsevat usein, että pitkäaikaiset investoinnit eivät kiinnosta, joten Lynkillä uskotaan koska vain keskeytettäviin sopimuksiin.

Visser mainitsee myös, että keskeytettyjen tai päättyneiden sopimusten autot päätynevät tarjolle uudelleen alemmalla hinnoittelulla. Puoli vuotta käytetty auto saattaisi olla kuukausihinnaltaan 400 euroa, jos upouusi on 500 euroa.

Samalla Lynk & Co:n toimitusjohtaja perustelee, että autojen täytyy olla luotettavia ja laadukkaita.
– Tämä on hiukan provokatiivista kun puhun tästä, mutta autoteollisuudessa on jotain epäeettistä. Olemme perinteisesti tehneet rahamme autojen huolloilla, emme niiden myynnillä. Teemme siis rahamme sillä, mitä asiakkaamme inhoavat eniten, eli liikkeeseen palaamisella. Meille se on kuitenkin tappiota, sillä tilauspohjaisessa hinnoittelussa huolto kuuluu kuluihin. Mitä enemmän automme tarvitsevat huoltoa, sitä vähemmän nettoamme, Visser kommentoi.

Lynk aikoo avata ensimmäisen oman myymälänsä Amsterdamiin ja edetä siitä eurooppalaisiin suurkaupunkeihin. Lynk ei halua jakaa myymälöitä muiden Geely-merkkien kanssa, sillä merkki uskoo asiakkaidensa inhoavan perinteistä autokauppakokemusta. Samalla merkki väistää päällekkäisyydet muiden Geely-konserin merkkien kanssa.

Lähde: Automotive News Kuva: Lynk & Co

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat