16.5.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Audi A8 vihdoin Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A8:n saapuminen Suomeen on kestänyt kohta puoli vuotta, mutta hyvää kannattaa odottaa. Audi A8:n matka Barcelonan auringosta Suomeen, ainakin lehdistön koeajettavaksi, on kestänyt yllättävän kauan. Ajettiinhan mallin ensikoeajot Espanjassa jo lokakuun alussa. Nyt Auto- ja liikennetoimittajat ry:n koeajotilaisuudessa pääsimme ensi kertaa Audi A8:n ohjaksiin kotimaisella maaperällä – ja helleaallon ansiosta sääkin oli kuin viime syksynä Espanjan auringon alla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autonomisia viiveitä Syy viiveeseen on ollut niin sanottujen Suomi-varusteltujen autojen hidas saapuminen maahan: epäilemättä Audi haluaa esitellä autot suoraan kolmostason ”kädet tietyin ehdoin irti ratista”-autonomisen ajon mahdollistavalla Audi AI traffic jam pilot -järjestelmällä. Sitä ei vielä nyt ajetuissa autoissa ollut käytössä, eli lopullinen A8-kokemus saa yhä odottaa. Teoriassa Audin pitäisi edetä ruuhkassa enimmillään 60 kilometriä tunnissa autonomisesti vailla kuljettajan välitöntä puuttumista ajamiseen. Kerrankin voi sanoa, että autolla odottaa joutuvansa ruuhkaan – ainakin ensimmäistä testikertaa varten. Mainio mukavuus Vanha sanonta ”hyvää kannattaa odottaa” pitänee silti paikkaansa: kotimaan karkea ja epätasainen asvaltti tasoittuu hienosti Audin lippulaivan alla. Vaikka tämän luokan edustusautolta ei muuta voi vaatiakaan, ei moinen ole mitenkään itsestään selvä suoritus tälläkään hintatasolla. Se toinen Audi A8:n pääuutuus on uusi tietoviihdejärjestelmä. Hitaan saapumisen vuoksi se järjestelmä ehti kuitenkin maahan aiemmin uuden A7:n keulalla, mutta siihen palaamme kotimaan koeajon osalta hieman myöhemmin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?