16.5.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Audi A8 vihdoin Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A8:n saapuminen Suomeen on kestänyt kohta puoli vuotta, mutta hyvää kannattaa odottaa. Audi A8:n matka Barcelonan auringosta Suomeen, ainakin lehdistön koeajettavaksi, on kestänyt yllättävän kauan. Ajettiinhan mallin ensikoeajot Espanjassa jo lokakuun alussa. Nyt Auto- ja liikennetoimittajat ry:n koeajotilaisuudessa pääsimme ensi kertaa Audi A8:n ohjaksiin kotimaisella maaperällä – ja helleaallon ansiosta sääkin oli kuin viime syksynä Espanjan auringon alla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autonomisia viiveitä Syy viiveeseen on ollut niin sanottujen Suomi-varusteltujen autojen hidas saapuminen maahan: epäilemättä Audi haluaa esitellä autot suoraan kolmostason ”kädet tietyin ehdoin irti ratista”-autonomisen ajon mahdollistavalla Audi AI traffic jam pilot -järjestelmällä. Sitä ei vielä nyt ajetuissa autoissa ollut käytössä, eli lopullinen A8-kokemus saa yhä odottaa. Teoriassa Audin pitäisi edetä ruuhkassa enimmillään 60 kilometriä tunnissa autonomisesti vailla kuljettajan välitöntä puuttumista ajamiseen. Kerrankin voi sanoa, että autolla odottaa joutuvansa ruuhkaan – ainakin ensimmäistä testikertaa varten. Mainio mukavuus Vanha sanonta ”hyvää kannattaa odottaa” pitänee silti paikkaansa: kotimaan karkea ja epätasainen asvaltti tasoittuu hienosti Audin lippulaivan alla. Vaikka tämän luokan edustusautolta ei muuta voi vaatiakaan, ei moinen ole mitenkään itsestään selvä suoritus tälläkään hintatasolla. Se toinen Audi A8:n pääuutuus on uusi tietoviihdejärjestelmä. Hitaan saapumisen vuoksi se järjestelmä ehti kuitenkin maahan aiemmin uuden A7:n keulalla, mutta siihen palaamme kotimaan koeajon osalta hieman myöhemmin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt