22.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Audi A8 50 TDI quattro – kenties kaikkien aikojen teknisin auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aktiivijousitus, ehdollinen autonominen ajo, laservalot ja navigointia pilvipalvelulla. Audi A8 tähtää automaailman huipulle teknologian voimin. Hyvää: vaivattomuus, mukavuus, voimalinja, teknologian potentiaali. Huonoa: autonominen ajo vielä kysymysmerkki. Uusi neljännen sukupolven Audi A8 saa pohtimaan kriteerejä, joilla teknisen kehityksen huippuja tulee arvostella. Samettisen pehmeän alustan, seesteisen äänimaailman ja arvokkaan ajokokemuksen lisäksi päärooliin nousee auton (lisävarustelistan) tarjoama teknologia. Autot lähestyvät älypuhelmia: softa on kohta metallia ja nahkaa merkittävämpää. Mobiililaitteiden tavoin Audi A8 tarkkailee ympäristöään. Entistä kehittyneemmät pysäköintitoiminnot ja monipuolisemmat törmäyksenestojärjestelmät vaativat havainnointia parhaimmillaan peräti 24 anturilla: 12 ultraäänisensoria, neljä 360-asteen kameraa, yksi etukamera, neljä keskimatkan tutkaa, yksi pitkän matkan tutka, yksi infrapunakamera pimeänäköön ja toistaiseksi luokkansa ainoana yksi laserskanneri. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ehdollisesti ilman käsiä Anturien datavirrasta kootaan zFAS-järjestelmällä ympäristömalli, jota lukuisat avustinjärjestelmät hyödyntävät. Komein avustimista on Audi AI traffic jam pilot, eli maailman ensimmäinen ehdollisen kolmostason autonomisen ajamisen mahdollistava ruuhka-avustin. Selkokielelle käännettynä se tarkoittaa kuljettajan voivan luopua ohjaamisesta, kun auto etenee ruuhkassa alle 60 kilometriä tunnissa maassa, jossa järjestelmä on virallisesti otettu käyttöön. Aikataulut ovat vielä avoinna, mutta aikaisintaan käsiä voi lepuuttaa ensi vuonna. Toinen hienous on elektromekaanisesti töyssyihin ennalta reagoiva aktiivijousitus. Valitettavasti odotettuja uutuuksia ei päässyt kokeilemaan ensikoeajoissa liikennetilanteissa. Navigaattori pilvessä Audi on kouluttanut navigaattorinsa oppimaan kuljettajan vakiomatkoja. Reittien laskenta tehdään Heren palvelimilla, jotka saavat ajantasaista tietoa liikennetilanteista, onnettomuuksista ja vapaista pysäköintiruuduista verkottuneiden autojen avulla. Heren taustalla ovat Volkswagen Groupin lisäksi BMW ja Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler. Ajovaloissa Audi on siirtynyt ledimatriisiteknologiassa uuteen sukupolveen, jossa valoista voidaan himmentää sektoreita pystysuunnassakin. Kumpikin hieman mauttoman kookasta etumaskia reunustava ajovalo kätkee 138 lediä ja yhden kaukovalokantamaa parantavan laserin. Peilimustaa pelkistystä Audi kuorruttaa kaiken teknisyyden pelkistettyihin ja moitteettomasti viimeisteltyihin sisätiloihin. Sammutettuna kojelautaa hallitsee peilimusta paneeli. Käynnistysseremoniassa paneeleihin syttyy kaksi suurta kosketusnäyttöä ja osa koristelistoista liukuu syrjään paljastaen sähkösäätöiset tuuletussuuttimet. Teknologiakuorrutusta ei voi paeta edes autosta poistumalla: ovenkahvat toimivat kevyesti sähköllä. MMI-järjestelmä koostuu nyt kahdesta kosketusruudusta. Tekstinsyöttö sujuu piirtämällä alempaan näyttöön. Vaihtoehtoisesti alanäytölle saa perinteisen näppäimistön. Perinteisen MMI-rullakytkimen ja ilmastoinnin säätöpaneelien vaihto lisähuomiota vaativiin kosketusnäyttöihin on Audilta riski, mutta VW Group tuntuu olevan innoissaan kosketusnäytöistä. Ensikokemuksella järjestelmä toimi sulavasti, mutta tuomio saa odottaa kotimaan ajoihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Litroista numeroihin Lyhytakselivälisen Audi A8:n viisipaikkainen versio tarjoaa väljät tilat. Keskikyynärnoja näyttää kiinteältä, mutta taittuu tarpeen tullen ylös. Audi esittelee A8:n myötä uudet mallimerkinnät, jotka viittaavat vain moottorin teholuokkaan. Koeajettu sivistynyt 50 TDI tarkoittaa 3-litraista dieseliä, saman kokoinen 340-hevosvoimainen bensiinimoottori on A8 55 TFSI. Kaikki uudet A8:t ovat nyt vähintään mietoja hybridejä. Käytännössä se tarkoittaa 48 voltin sähköjärjestelmää ja 12 kilowatin laturia. Sähköstä saa lisävoimaa vasta pian saapuvalla ladattavalla e-tron -hybridillä. Tästä voit lukea lisää Audin numeropohjaisista mallinimistä. Lopulta kaiken teknologian keskeltä löytyy varsin mainio auto. Perusmalli tarjoaa mukavat tilat neljälle ja viideskin mahtuu kyytiin. Tarjolla on myös 130 milliä pidempi A8 L -painos, jonka parhaimmilla takaistuimilla voi oikaista jalat suoraksi apukuljettajan selkänojasta taittuvalle tuelle. Aivan S-sarjan Mercedes-Benzin takatilojen rentouteen Audi ei yllä, mutta ero ei ole suuri. Audi A8 L:n takatilat ovat yltäkylläiset. Istuimet säätyvät monipuolisesti, ja etumatkustajan selkänojasta taittuu jalkatuki. Tavallisella ilmajousituksella varustetut koeajoautot lipuvat Espanjan Valencian paikoin rosoisellakin asvaltilla pehmeästi, vain suuremmat töyssyt välittyvät vienosti takapuoleen. Ajossa auto tuntuu vaivattomalta ja ketterältä: aktiivisen ohjausvälityksen ja nelipyöräohjauksen ansiosta kääntösäde on A4-mallin luokkaa. Auto siis tuntuu kokoistaan ketterämmältä – teknologian ansiota sekin. Pidempi Audi A8 L -versio. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A8 50 TDI quattro Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 210 kW (286 hv), 3750–4000 r/min Vääntö 600 Nm (3750–4000 r/min) Vääntö 600 Nm (3750–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 5172 mm, leveys 1945 mm, korkeus 1473 mm, akseliväli 2998 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan