14.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: Väkevä tyylivaunu – Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Kapkaupungin ympäristössä koeajettu Audi A7 Sportback on sutjakka muotovalio, joka tarjoaa erinomaista ajettavuutta, väkevää tehoa, äänieristettyä matkustusmukavuutta ja monia uusia toimintoja. Hyvää: muotoilu, moottori, vaihteisto, viimeistely. Huonoa: etuistuimen lyhyt reisituki, kosketusnäytön heijastelu, matala takakontti, jalkatilaa syövän korkea keskitunneli. Uusi Audi A7 Sportback käy kilpaa niiden autoilijoiden sieluista, jotka haluavat coupémaista ilmettä ja ajettavuutta, mutta riittävän väljää matkustusmukavuutta. Kilpa käydään noin viisimetristen neliovisten Gran Turismojen kesken.Jos käydään läpi nelivetoisten bensiinimoottoristen kilpailijoiden katrasta, näyttää tilanne edullisimman malliversion osalta Suomessa seuraavalta: Mercedes-Benz CLS 450 4Matic maksaa 97 028 euroa, BMW 6 Gran Turismo 640i A xDrive 104 237 euroa, Jaguar XJ V6 S/C AWD Premium Luxury 165 856 euroa ja Volvo S90 T6 AWD Momentum aut 71 650 euroa.Nyt koeajetun A7-uutuusmallin hintoja ei ole vielä vahvistettu. Edeltävän sukupolven edullisimman bensiiniversion (2.0 TFSI quattro S tronic) hinta oli 79 377 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänetön ja murisevaKolmilitrainen V6-bensiinimoottori osoittautuu Kapkaupungin ympäristössä koeajettuna juuri niin väkeväksi kyydittäjäksi kuin lukujen perusteella voi arvatakin, joten vuoristoteitä ylös kipuaminen ei tuota ongelmia.Tehoa on 340 hevosvoimaa (250 kW) ja vääntöä 500 Nm. Näillä eväin auto liikahtaa nollasta sataan 5,3 sekunnissa. S tronic -automaattivaihteisto toimii eleettömästi ja viivyttelyittä.Kiihdytettäessä voi nauttia nelisylinterisistä perusmoottoreista erottuvasta veekuutosen omanlaisesta tasaisesta käyntiäänestä. Aina ei ääniä tosin havaitse, sillä taiten äänieristetty auto on mukavan hiljainen taajamanopeuksilla.Termihirviö: kevythybridiValmistaja kutsuu kevythybridiksi (MHEV) sitä, että laturin ja startin yhdistelmä lataa litium-ioniakkua jarrutuksen yhteydessä, ja se yhdistettynä 48 voltin sähköjärjestelmän kanssa mahdollistaa sen, että 55–160 kilometrin tuntinopeudessa autolla voi rullata vapaalla moottori sammutettuna – maksimissaan 40 sekunnin ajan. Tämä vähentää kulutusta laskennallisesti 0,7 litraa sadalla kilometrillä.Uutta on, että start/stop-järjestelmä tekee yhteistyötä vakiovarusteisen etukameran kanssa: moottori käynnistyy pysähdyksistä heti kun edessä oleva auto liikkuu eteenpäin. Näin lähtöviiveet minimoituvat.Koeajetun Audi A7:n EU-yhdistetty keskikulutus on tehot huomioiden kohtuullinen 6,8 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 154 g/km.Terävät särmät, matala olemusPituutta tulokkaalla on liki viisi metriä, akseliväliä lähes kolme metriä ja korkeutta rapiat 1,4 metriä. Sivulinja on sutjakka, sillä kattolinja laskee jyrkästi. Piirteitä ovat leveä keulasäleikkö, pitkä konepelti ja korin terävät särmät. Takana spoileri avautuu automaattisesti nopeuden ylittäessä 120 km/h. Ajovaloja on kolme versiota: led- tai Matrix led -järjestelmä ja laservaloilla täydennetty huippuversio. Uudet istuimet tukevat hyvin sivusta ja säätyvät monipuolisesti. Reisitukea saisi tosin olla enemmän. Ohjauspyörä säätyy riittävästi, joten ajoasento löytyy kyllä.Pääntilaa on takana yllättävän hyvin, jalkatilatkin riittävät, mutta keskitunneli on kookas. Tavaratilan lastausaukko on aiempaa leveämpi. Litroja kontissa on 535.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKosketusnäyttöjen varassaKäyttöjärjestelmän sydän on 12,3-tuumainen virtuaalimittaristo. Se on kirkas ja räätälöitävissä. Jos navigointikartan haluaa keskelle isoksi, kutistuvat kierrosluku- ja nopeusmittarit reunoille.Kosketusnäytöt korvaavat edellismallin kiertosäätimen sekä painikkeet. Kosketusvoimakkuus on luonteva, mutta kätevää pyyhkäisytekniikkaa saa harjoitella. Ylänäyttö on 10,1-tuumainen. Perustoimintoja kuten ilmastointia säädetään 8,6-tuumaisesta alanäytöstä.Näytöt kallistuvat kohti kuljettajaa. Suuntaus helpottaa käyttöä ajon aikana, muttei ehkäise häiritseviä heijasteluja. Näytöt tuhraavia sormenjälkiä saa myös olla alituiseen pyyhkimässä.Kosketusnäyttö antaa haptisen ja akustisen palautteen. Käyttäjä siis kuulee ja tuntee vahvistuksen eri toiminnoista. Nämä toiminnallisuudet jäävät tarkemmin koeteltaviksi kotimaan koeajossa.Neljä jousitustaAutoa on ilo viedä eteläafrikkalaisilla mutkittelevilla vuoristoteillä. Etu- ja taka-akselisto on uudistunut, jotta tuntuma tiehen olisi aiempaa parempi. Ohjaustunto on hyvä: progressiivisen ohjauksen urheilullisuus lisääntyy mitä enemmän ohjauspyörää käännetään.Valittavana on neljä eri jousitusvaihtoehtoa: perinteinen teräsjousitus, 10 milliä mataloitettu urheilullinen jousitus, elektronisesti ohjattu jousitus sekä itsesäätyvä ilmajousitus. Koeajoyksilössä oli jälkimmäinen. Autoon saa nelipyöräohjauksen, joka tuo pitkälle autolle ketteryyttä kaupungissa ja vakautta kaarreajossa.Lisävarusteena tarjolla on myös käsiteltävyyttä kohentava ja nelivetoa täydentävä aktiivinen takatasauspyörästö.Etäpysäköinti tuleeAuto tietää mikä sitä ympäröi, sillä A7:n varustelutasosta riippuen apuna voi olla jopa viisi tutkasensoria, viisi kameraa, 12 ultraäänisensoria ja laserskanneri.Myös Audiin saa vuoden 2018 aikana esimerkiksi BMW:n ja Mercedes-Benzin jo aiemmin esittelemän etäpysäköinnin. Auton voi sujauttaa autotalliin siten, että kuljettaja käskyttää autoa sen ulkopuolelta älypuhelimen ja myAudi-sovelluksen avulla.Tarjolla on myös kaupunkiavustinpaketti, ja uusi risteysavustin.Jos poppilaitteeksi valitsee parhaat Bang & Olufsenit, ei äänentoiston suhteen jää juuri hammasteltavaa. Ääni ympäröi matkustamon 19 eri kaiuttimesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeväällä SuomeenUusi Audi A7 Sportback rantautuu Suomeen keväällä. Hinnat eivät ole vielä tiedossa, mutta ensimmäiseksi tulee tarjolle nyt koeajettu versio, jonka alumiinisen konepellin alla on kolmilitrainen V6-bensiinimoottori. Seuraavaksi tulee tarjolle kolmilitrainen V6-dieselmoottori, ja tätä seuraavassa aallossa nelisylinteriset voimanlähteet.Varustetasojen kattavuus Suomessa eivät ole vielä tiedossa, joten vielä ei voi kertoa, mikä ominaisuus tulee milläkin varustetasolla, ja mitä on valittava lisävarusteena. Jos veikata saa, täytyy esimerkiksi ääniohjausta ja tuulilasinäyttöä varten kaivaa kuvetta. Toivottavaksi mainio virtuaalimittaristo olisi vakiona jo lähtötasolta – ja ohjaahan näkymiä suomalaisen Rightwaren ohjelmistotaito.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Eskola Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic Moottori Bensiinimoottori 2 995 cm³, kuusi sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 250 kW (340 hv), 5000–6400 r/min Vääntö 500 Nm (1370–4500 r/min) Vääntö 500 Nm (1370–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4969 mm, leveys 1908 mm, korkeus 1422 mm, akseliväli 2926 mm Tavaratila: 535 l Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”