24.10.2020

Maistiainen: BMW F 900 R – väriä harmauteen

BMW F 900 R

Haluatko pelkistetyn nakupyörän vai pidätkö monipuolisemmasta varustelusta? BMW F 900 R:n hankkimalla voit valita kumman tahansa. Lisäväriä ulkonäköön ja ominaisuuksiin saa lisävarustepaketeilla, joita BMW-ostajalle on tarjolla useita.

BMW kasvatti kaksisylinterisen roadsterinsa moottorin iskutilavuutta 100 kuutiosenttimetrillä, ja mallimerkintä muuttui samalla F 800 R:stä uutta iskutilavuutta kuvaavampaan F 900 R:ään. Uutuus kilpailee entistä paremmin luokan kestomenestyjien (Kawasaki Z 900, Yamaha MT-09 ja KTM 790 Duke) kanssa, ja tarjoaa lisäksi saksalaistyyliin myös mahdollisuuden mittavaan lisävarusteluun. Nakupyörän olemukseen kuuluu, että sen tulee olla varustukseltaan pelkistetty.

BMW poikkeaa peruskuosissaan tästä kaavasta hillitysti, sillä lisämukavuutta tuovat kahvanlämmittimet ja turvallisuutta eCall-hätäpuhelujärjestelmä. Molemmat siis vakiovarusteena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pakettiratkaisuna edullisemmin

BMW on jo pitkään totuttanut asiakkaansa siihen, että ostaja voi rastittaa haluamansa lisävarustepaketit ja pyörä valmistetaan tämän jälkeen yksilöllisesti juuri asiakkaan toiveiden mukaiseksi. F 900 R:n Comfort-varustepaketin (1533 €) sisältö keskittyy nimensä mukaisesti mukavuusvarusteisiin. Touring-paketti (2167 €) taas kasvattaa varustetasoa matkailun vaatimusten suuntaan. Performance-paketissa (2855 €) pääpaino on urheilullisuudessa. Hinnoittelu on tehty niin, että paketteina hankittuna varusteet ovat edullisempia kuin yksittäin hankittuna.

Miksi varusteista kertomiseen käytetään näin paljon palstatilaa? Siksi, että lisävarustevalikoima on juuri se asia, jolla BMW F 900 R eniten eroaa kilpailijoistaan. Itse pyörä on ominaisuuksiltaan varsin tasainen ja joku saattaisi jopa sanoa vähän harmaa, mutta varustepaketeilla ominaisuuksiin saa selvästi enemmän väriä. Jopa kirjaimellisesti, sillä lisähintaan (231 €) voi tilata koeajopyörässäkin esiintyvän puna-harmaan Hockenheim-värityksen, ja väritys pitää sisällään myös takapenkin katteen.

Perusasiat kunnossa

Bemarin moottori tuottaa voimaa tasaisesti alkaen 2000 kierrokselta ja päättyen 9000 kierroksen punarajalle. Vaihteisto on merkille tyypilliseen tapaan sujuvatoiminen. Jousitus nielee isot heitot hienosti, mutta terävämpiin epätasaisuuksiin lisäripaus pintaherkkyyttä ei olisi pahitteeksi. Jarrujen teho sopii hyvin pyörän luonteeseen, joskin jarrukahvan tuntuma saisi olla parempi.

Moottori: 895-kuutioinen nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori
Teho: 77 kW (105 hv) / 8500 r/min
Vääntö: 92 Nm / 6500 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Paino tankattuna: 211 kg
Akseliväli: 1 518 mm
Istuinkorkeus: 815 mm
Tankin tilavuus: 13 litraa

Hinta: 12 500 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat