18.1.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Citroën ë-C4 X – sähköisesti kokoluokkien välissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën koettelee jälleen autoluokkien rajoja, tällä kertaa X-versiolla C4:stä. Samalla uudesta mallista saadaan ainoastaan sähköautopainos. Citroën lähti etsimään omaa suuntaa jo ennen Stellantis-fuusiota, mutta oman paikan löytäminen on ollut ranskalaismerkille iso apu. Nyt sen mallistohitiksi on kohonnut lippulaiva Citroën C5 X, joka asettuu ovelasti erilaisten autoluokkien väliin. Samaa ideaa kokeillaan nyt astetta alempana autolla, jonka koko nimi on hiukan haasteellisesti Citroën ë-C4 X.Kirjainyhdistelmän takana on ajatus, että kyseessä on autosegmenttien väliin viety painos sähköisestä C4:stä. Ë-C4 X on samalla ensimmäinen Citroën, joka tulee monilla Euroopan markkinoilla myyntiin ainoastaan sähköisenä, polttomoottoriversion jäädessä kaukaisemmille markkina-alueille.Voimalinjan tuttu kaksikko on 50 kilowattitunnin akusto ja 100 kilowatin sähkömoottori, eli yhdistelmä on sama kuin esimerkiksi ë-C4:ssä ja muista PSA-sähköautoista. WLTP-toimintamatkaa isommalle X:lle kerrotaan 360 kilometriä. Lämpöpumppu löytyy, mutta akun esilämmitystä ei ole. CCS-pikalatauksen huipputeho on 100 kilowattia ja 10-80% lataus tapahtuu noin puolessa tunnissa. Type 2 -latauksen huipputeho on 11 kW, jolloin akun lataaminen täyteen kestää noin viisi tuntia.Auton akseliväli on sama kuin C4:ssä, mutta 4,6 metrin pituisena se asettuu melko tasan C4:n ja C5 X:n väliin. Fastback-henkisellä kattolinjalla on kuitenkin haettu aerodynaamisempaa muotoa, vaikka valmistajan mainitsema 0,29 ilmanvastuskerroin on korkeintaan keskinkertainen markkinoihin verrattuna. Samalla maavaraa on hiukan nostettu ja tavaratila on kasvatettu 510 litraan.Tilan lisäksi mukavuudesta on huolehdittu Citroënin Advanced Comfort -ohjelman hengessä. Istuinten pehmuste on 15 mm paksumpi ja takapenkillä on Suomessa vakiovarusteena istuinlämmitys. Alustassa valinta on kohdistunut Citroënin progressiivisilla hydraulistoppereilla varustettuihin iskunvaimentimiin, jotka pyrkivät luomaan klassista kaasunestejousitusta mukailevan taikamattokyydin.Suomessa Citroën ë-C4 X on ennakkomyynnissä hintojen alkaessa 43 400 eurosta ja ensimmäisiä autoja odotetaan maahan vielä näin talven aikana. Mallin saatavuus on alkuvuoden osalta hyvä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen