10.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 X Plug-in Hybrid – Autoluokkien väliin mahtuu sitruunaviipale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C5 X on ison kissan paluu ranskalaismerkin mallistoon. Lokoisien sedanien aika on ohi, joten tällä kertaa tilaa on etsitty crossovereiden ja farmarien risteyksestä. Hyvää: mukavuus, erilaisuus. Huonoa: yksivaiheinen latauslaite, heiluminen. 2016 Pariisin autonäyttelyssä Citroën esitteli CXperience-konseptiauton, jota maalailtiin visiona ranskalaismerkin isosta sedanista. Useampi vuosi myöhemmin suunnitelmat toteutuivat Citroën C5 X:n muodossa. Keulailme ja idea isosta ranskalaisesta ovat jäljellä, mutta lopputulos on automarkkinoiden muutoksenkin takia hiukan... erilainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Salainen mökkifarmari Citroën C5 X on ehkä helpointa ajatella mökkifarmariksi, sillä korotettu maavara (194 mm) ja helmojen seikkailumuovit yhdistyvät pitkän korin tiloihin. Lataushybridiversiossa tavaratilaa on 485 litraa, pelkän polttomoottorin kanssa tavaraa mahtuu 545 litraa. Selkänojat käännettynä tilaa on 1 580 litraa (PHEV) ja 1 640 litraa (muut). Rohkeasti viistetty takaluukku merkitsee, että tila ei ole kuitenkaan erinomaisen kuutiomainen. 4,8 metriä pitkä Citroën C5 X on suunniteltu matkustamo edellä, sillä viiksimerkki panostaa mukavuuteen. Advanced Comfort -istuimet ovatkin muhkealla tavalla mukavat, sillä istuimet vaihtavat tyköistuvan muotoilun paksumpiin pehmusteisiin. Takaistuimillakin tilaa on vanhaa C5:ttä enemmän. Citroën haluaa panostaa myös valoon ja ääneen. Valoja on sijoitettu ympäri matkustamoa lukuisten säilytyslokeroiden yhteyteen. Etu- ja takalasit on laminoitu äänieristystä ajatellen. Luonnollisesti merkki suosittelee myös lataushybridiversion äänetöntä täyssähköajoa. Kojelaudassa on 12-tuumainen tietoviihdejärjestelmä, joka on sukua muille PSA-perheen uutuuksille. Hiukan erikoisesti jäsennellyt valikot vaativat opettelua, mutta järjestelmän kanssa tulee toimeen. Mittaristona on 7-tuumainen digitaalinäyttö. Hiukan yllättäen Citroën C5 X:n tuulilasinäyttö on yksi markkinoiden parhaista. Heilutaan taas Liikkeessä Citroën C5 X on omalla tavallaan tuttu. Lataushybridivoimalinja on tuttu muista konsernituotteista. Sähkön ja polttomoottorin välillä vaihtelu tapahtuu huomaamatta, mutta kahdeksanvaihteinen automaatti voisi olla vaivihkaisempikin. Hallintalaitteet eivät ole verkkaisia, mutta niistä puuttuu monien kilpailijoiden harrastama tarpeeton äkkiterävyys. Täyssähköisen ajon WLTP-toimintamatka yhdellä latauksella on 54 kilometriä ja lataus onnistuu kahdesta tunnista suko-latauksen reiluun seitsemään tuntiin. Kaikki Citroën C5 X:t on varustettu merkin mukavuusjousituksella, joka perustuu hydraulisiin pohjaanlyöntirajoittimiin, joiden myötä myös iskunvaimentimen normaalia toiminta-aluetta on voitu hienosäätää pehmeämmäksi. Lataushybridin yhteydessä käytössä on vielä aktiivitekniikkaa, jossa auto skannaa lähestyvää tienpintaa valmistautuakseen töyssyihin. Lopputulos on kyllä mukava, mutta paikoin jopa korostettua lötköyttä. Erityisesti sivu- tai pituussuuntainen heijaus jää elämään toviksi. Citroën C5 X on hyvä oivallus ranskalaismerkiltä, että sen ei kannata tehdä asioita samalla tavalla kuin kilpakumppaneiden. Mukavuuteen panostaminen ja autoluokkien rikkominen tarkoittavat, että Citroënilla on mahdollisuus erottautua ja olla joillekin ostajille juuri oikea. Segmenttien väliin osuvaa X-ajattelua jatkaa myös tuleva Citroën ë-C4 X, mutta toisaalta C5 on aina ollut jännempi Citroën kuin C4. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack Launch Edition Hinta alkaen 51 389 € Koeajetun auton hinta varusteineen 53 967 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (181 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 12,4 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 54 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 30 g/km Mitat pituus 4805 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2785 mm Tavaratila: 485–1580 l Omamassa: 1797 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1350 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu Takuu 3 vuotta / 100 000 km. Ajoakku 8 vuotta / 160 000 km. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?