Maistiainen: Citroën Jumpy – sivistynyt työkone
Uudistunut Citroën Jumpy tuo henkilöautomaista sivistystä työvälineeseen.
Maailman nopein ajoneuvo on tunnetusti työtehtävissä oleva valkoinen pakettiauto. Citroënin tarjokas kategoriaan on uudistunut Jumpy. Nopeuden sijasta tarjolla taitaa olla aimo annos henkilöautomaisuutta.
Tyhjänä koeajettu BlueHDI 150 on ainakin keskikokoisen Jumpyn kohdalla sangen riittävä voimanlähde ja ajaminen tuntuu hyvällä tavalla pakettiautomaiselta. Korkean ajoasennon ja keveiden hallintalaitteiden joukosta nousee kuitenkin esiin ohjaus, joka on poikkeuksellisen kevyt jopa pakettiautoksi. Jousitus selviää työstään muuten hyvin, mutta auto jää keinumaan puolelta toiselle toispuoleisesti kuoppaan ajettaessa.
Ohjaamossa Jumpy yllättää, ainakin Shine-varustetasossa, miellyttävästi henkilöautomaisuudella. Navigaattori, pysäköintitutka ja vakionopeudensäädin helpottavat montaa tuskaista työkeikkaa. Laatuvaikutelma ohjaamossa on edullinen muttei halpa. Mukavat istuimet ovat nekin kotoisin paremminkin siviilielämän puolelta, joskin kolmatta istuinta jää kaipaamaan: onhan kolmen hengen pakettiautotiimi erinomainen perusyksikkö jos asioita tarvitsee todella saada aikaiseksi. Myös verhoilun fiiniys arveluttaa kovassa käytössä.
Koeajetun Citroën Jumpy BlueHDI 150 Shine M:n hinnoittelu on vielä vahvistamatta.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen