25.8.2021

Maistiainen: Hyundai Nexo – paljon puhetta vedystä

Hyundai Nexo

Polttokennoauto Hyundai Nexo palauttaa vetypuheen huulille. Se saattaa olla jälleen hieman aikaisempaa ajankohtaisempaa.

Vety pulpahtaa pintaan aina silloin tällöin. Tuoreimmat huhut Suomeen saatavasta tankkausasemasta nostavat jälleen päätään. Vuonna 2018 esitelty Hyundai Nexo on yksi harvoista vetyautoista ja tällä kertaa pääsimme hyvin lyhyelle lenkille Suomessa.

Hyundai Nexo

Vetyauto tarkoittaa, että polttoaine tankataan kaasuauton ja perinteisen polttomoottoriauton tapaan pistoolista. Noin 5 minuuttia kestävä tankkaus mahdollistaa pyöreästi 600 kilometriä toimintamatkaa.

Polttokennosto tuottaa ilmasta saatavan hapen ja säiliöön tankatun vedyn avulla auton liikuttamiseen tarvittavaa sähköä ja reaktiossa ylijäämänä pakoputkesta putputtavaa vesihöyryä. Tarkemmin vetyautojen tekniikasta kannattaa lukea Moottorin Toyota Mirain maistiaisesta. 

Hyundai Nexo

Hyundai näkee vedyn tulevaisuuden nimenomaan suuremmissa katumaastureissa ja sitä suuremmissa ajoneuvoissa. Tulee muistaa korealaisvalmistajan olevan vahvasti mukana sekä bussien että rekkojen osalta. Vety ei kuitenkaan riitele sähköautojen kanssa, vaan ne voivat vallata markkinoita yhdessä. 

Hyundai varmistaa oman selustansa kehittämällä kaikkia mahdollisia teknologioita. Itse asiassa yksi auto, Hyundai Ioniq, todisti tämän, sillä samasta pohjasta kun tarjottiin sekä hybridi, lataushybridi että täyssähköauto. Jatkossakin korealaisvalmistaja aikoo jatkaa kehitystyötä laajalla rintamalla.

Hyundai Nexo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundai Nexo

Hyundai Nexo on selvä harppaus koeajon yhteydessä esillä olleesta edeltäjästään, jo pelkästään tarjoamalla selvästi paremmat tilat. Yhden vetytankin sijaan on nyt käytetty kolmea pienempää, joka on mahdollistanut tiiviimmän paketoinnin.

Tilat ovat kohtuulliset ja takapenkilläkin mahtuu aikuinen istumaan. Tavaratilan pohja tosin on varsin korkealla eikä välipohjalta näkyvän tason alla ole juuri lisätilaa. Silti tavaratilaa on perusmuodossa käyttökelpoiset 471 litraa.

Koeajolenkin aikana kulutus on noin 1,3 kg/100km mittariston mukaan. Onhan vedyn energiatiheys hyvä, jos miettii kuinka paljon 100 kilometrin ajomatkaan riittävä sähköauton akusto painaisi. 

Hyundai Nexo

Toki vedyn lisäksi polttokennoauto tarvitsee sekä jykevän tankin vedyn säilömiseen että koko polttokennoston – näin ollen vertailu ei olisi reilu. Jonkinlaista ajattelemisen aihetta se kuitenkin antaa.

Eikä polttokennoauto eroa myöskään ajoltaan täyssähköautosta. Pienemmästä akustosta johtuen vetyauto on yleensä kevyempi, joten teoriassa siitä on mahdollista tehdä ketterämpi käytökseltään.

Oikeanpuoleista poljinta painamalla saavutettava täysin tasainen työntö tulee hyvin pehmeästi. Huipputeho 120 kilowattia ja huippuvääntö 395 newtonmetriä ovat riittäviä lukemia tämän kokoiselle autolle.

Hyundai Nexo

Voimalinja on hiljainen, eli käytännössä äänetön. Tältäkin osin ollaan hyvin lähellä sähköautoilua. Kuljettaja tuskin erottaisi tätä sähköautosta, jos ei asiasta erikseen kerrottaisi.

Ratin takana Nexo on oikeastaan monella tapaa erittäin harmaan tylsä auto – ja tämä siis ehdottoman hyvässä. Se ei vaadi mitään ylimääräistä huomiota, keskittymistä tai ärsytä millään tavalla. Sähköiset voimalinjat ovat ihanteellisia arkiaskareiden hoitamiseen, mutta vedyllä pääsee nopeammin pidemmälle.

Hyundai Nexo

Ei vielä

Se vaatisi kuitenkin tankkausasemia. Tällä hetkellä lähin löytyy Ruotsista, joten aivan vielä tämän aika ei Suomessa ole. Eikä välttämättä edes ihan kohta.

Ensimmäinen latausasema etenee jälleen eteenpäin, mutta autoa ostava toivoisi yleensä useampaakin tankkauspistettä. Infran osalta olemme vielä kaukana vetyaytoilusta.

Sitä tultaneen kehittämään raskaan liikenteen ehdoilla, ja hyvä niin. Se näyttää tällä hetkellä liikenteen osalta tärkeimmältä käyttökohteelta vedylle. Näin siis, mikäli dieselistä tahdotaan pian eroon.

Hyundai Nexo

Sen sijaan itse Hyundain auto ei tunnu raakileelta tai prototyypiltä. Ei ihme, sillä onhan se jo monessa maassa myynnissä eikä yhdenkään autonvalmistajan maine kestäisi myydä keskeneräisiä tuotteita.

Hyundai Nexo on hyvin tavanomainen katumaasturi sen mielenkiintoista voimalinjaa lukuun ottamatta. Jälkimmäinen tekee siitä kuitenkin varsin hintavan. Esimerkiksi Saksassa Nexo maksaa 77 290 euroa.

Hyundai Nexo

Se on silti toinen asia, mitä auton valmistaminen maksaa valmistajalle, eli jääkö korkealta kuulostavasta hinnastakaan katetta. Todennäköisesti kyseessä on toistaiseksi tuotekehitysprojekti, jonka kustannuksia jaetaan pitkälle tulevaisuuteen.

Ensimmäiset joutuvat aina maksamaan uudesta teknologiasta korkean hinnan. Täysin sama asia on tapahtunut sähköautojen kanssa ja ehkä jopa jatkuu osin edelleen. 

Kuvat ja teksti: Henri Posa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat