25.8.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai Nexo – paljon puhetta vedystä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polttokennoauto Hyundai Nexo palauttaa vetypuheen huulille. Se saattaa olla jälleen hieman aikaisempaa ajankohtaisempaa. Vety pulpahtaa pintaan aina silloin tällöin. Tuoreimmat huhut Suomeen saatavasta tankkausasemasta nostavat jälleen päätään. Vuonna 2018 esitelty Hyundai Nexo on yksi harvoista vetyautoista ja tällä kertaa pääsimme hyvin lyhyelle lenkille Suomessa.Vetyauto tarkoittaa, että polttoaine tankataan kaasuauton ja perinteisen polttomoottoriauton tapaan pistoolista. Noin 5 minuuttia kestävä tankkaus mahdollistaa pyöreästi 600 kilometriä toimintamatkaa.Polttokennosto tuottaa ilmasta saatavan hapen ja säiliöön tankatun vedyn avulla auton liikuttamiseen tarvittavaa sähköä ja reaktiossa ylijäämänä pakoputkesta putputtavaa vesihöyryä. Tarkemmin vetyautojen tekniikasta kannattaa lukea Moottorin Toyota Mirain maistiaisesta. Hyundai näkee vedyn tulevaisuuden nimenomaan suuremmissa katumaastureissa ja sitä suuremmissa ajoneuvoissa. Tulee muistaa korealaisvalmistajan olevan vahvasti mukana sekä bussien että rekkojen osalta. Vety ei kuitenkaan riitele sähköautojen kanssa, vaan ne voivat vallata markkinoita yhdessä. Hyundai varmistaa oman selustansa kehittämällä kaikkia mahdollisia teknologioita. Itse asiassa yksi auto, Hyundai Ioniq, todisti tämän, sillä samasta pohjasta kun tarjottiin sekä hybridi, lataushybridi että täyssähköauto. Jatkossakin korealaisvalmistaja aikoo jatkaa kehitystyötä laajalla rintamalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundai NexoHyundai Nexo on selvä harppaus koeajon yhteydessä esillä olleesta edeltäjästään, jo pelkästään tarjoamalla selvästi paremmat tilat. Yhden vetytankin sijaan on nyt käytetty kolmea pienempää, joka on mahdollistanut tiiviimmän paketoinnin. Tilat ovat kohtuulliset ja takapenkilläkin mahtuu aikuinen istumaan. Tavaratilan pohja tosin on varsin korkealla eikä välipohjalta näkyvän tason alla ole juuri lisätilaa. Silti tavaratilaa on perusmuodossa käyttökelpoiset 471 litraa.Koeajolenkin aikana kulutus on noin 1,3 kg/100km mittariston mukaan. Onhan vedyn energiatiheys hyvä, jos miettii kuinka paljon 100 kilometrin ajomatkaan riittävä sähköauton akusto painaisi. Toki vedyn lisäksi polttokennoauto tarvitsee sekä jykevän tankin vedyn säilömiseen että koko polttokennoston – näin ollen vertailu ei olisi reilu. Jonkinlaista ajattelemisen aihetta se kuitenkin antaa.Eikä polttokennoauto eroa myöskään ajoltaan täyssähköautosta. Pienemmästä akustosta johtuen vetyauto on yleensä kevyempi, joten teoriassa siitä on mahdollista tehdä ketterämpi käytökseltään.Oikeanpuoleista poljinta painamalla saavutettava täysin tasainen työntö tulee hyvin pehmeästi. Huipputeho 120 kilowattia ja huippuvääntö 395 newtonmetriä ovat riittäviä lukemia tämän kokoiselle autolle.Voimalinja on hiljainen, eli käytännössä äänetön. Tältäkin osin ollaan hyvin lähellä sähköautoilua. Kuljettaja tuskin erottaisi tätä sähköautosta, jos ei asiasta erikseen kerrottaisi.Ratin takana Nexo on oikeastaan monella tapaa erittäin harmaan tylsä auto – ja tämä siis ehdottoman hyvässä. Se ei vaadi mitään ylimääräistä huomiota, keskittymistä tai ärsytä millään tavalla. Sähköiset voimalinjat ovat ihanteellisia arkiaskareiden hoitamiseen, mutta vedyllä pääsee nopeammin pidemmälle.Ei vieläSe vaatisi kuitenkin tankkausasemia. Tällä hetkellä lähin löytyy Ruotsista, joten aivan vielä tämän aika ei Suomessa ole. Eikä välttämättä edes ihan kohta.Ensimmäinen latausasema etenee jälleen eteenpäin, mutta autoa ostava toivoisi yleensä useampaakin tankkauspistettä. Infran osalta olemme vielä kaukana vetyaytoilusta.Sitä tultaneen kehittämään raskaan liikenteen ehdoilla, ja hyvä niin. Se näyttää tällä hetkellä liikenteen osalta tärkeimmältä käyttökohteelta vedylle. Näin siis, mikäli dieselistä tahdotaan pian eroon.Sen sijaan itse Hyundain auto ei tunnu raakileelta tai prototyypiltä. Ei ihme, sillä onhan se jo monessa maassa myynnissä eikä yhdenkään autonvalmistajan maine kestäisi myydä keskeneräisiä tuotteita.Hyundai Nexo on hyvin tavanomainen katumaasturi sen mielenkiintoista voimalinjaa lukuun ottamatta. Jälkimmäinen tekee siitä kuitenkin varsin hintavan. Esimerkiksi Saksassa Nexo maksaa 77 290 euroa.Se on silti toinen asia, mitä auton valmistaminen maksaa valmistajalle, eli jääkö korkealta kuulostavasta hinnastakaan katetta. Todennäköisesti kyseessä on toistaiseksi tuotekehitysprojekti, jonka kustannuksia jaetaan pitkälle tulevaisuuteen.Ensimmäiset joutuvat aina maksamaan uudesta teknologiasta korkean hinnan. Täysin sama asia on tapahtunut sähköautojen kanssa ja ehkä jopa jatkuu osin edelleen. Kuvat ja teksti: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen