3.1.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Kawasaki Z900 – Ominaisuuksiin nähden edullinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Kawasaki Z900 on saanut kuljettajan valittavat tehoasetukset, luistoneston, TFT-mittariston ja jousitusta sekä ulkonäköä on hienosäädetty. Koeajossa kokonaisuus vakuutti erityisesti heikkouksien puuttumisella. Keskikokoisten nakupyörien luokka on viime vuosien aikana kasvanut 600-750 -kuutioisista moottoreista pikku hiljaa suuremmaksi. Triumph Street Triple kasvoi 765-kuutioiseksi, KTM 790 Dukessa kuutioita on 800 ja Yamaha MT-09 on 850-kuutioinen. Luokan kovimman lukeman iskee pöytään Kawasaki Z900, jonka iskutilavuus on vielä mallimerkintääkin suurempi, 948-kuutiota.Kun KTM:n moottori on kaksisylinterinen, Triumphin ja Yamahan käyttäessä rivikolmosia, korottaa Kawasaki tässäkin suhteessa panoksia luottamalla nelisylinteriseen rivimoottoriin. Kun vielä huomioidaan Kawasakin suurin teholukema, 125 hevosvoimaa, voidaan sen luokkansa alhaisimpiin kuuluvaa 12 995 euron hintaa pitää suorastaan edullisena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaino ei tunnuSuurinta päätä luokassaan edustaa myös Z900:n paino, tankattuna 212 kiloa. Se ei kuitenkaan ajossa tunnu, vaan pyörä on helppo hallita niin parkkipaikalla kuin mutkateilläkin. Uudet Dunlopin Sportmax Roadsport 2 -ensiasennusrenkaat antoivat hyvän tuntuman ja pitoa riitti myös osittain kostealla koeajoreitillä.Uutta on kuljettajan valittava moottoriteho (täysi / matala) sekä kolmiasentoinen luistonesto. Kerrankin tarjolla on tehoasetukset, joiden välillä todella on eroa. Matalan tehon low-asetuksella käytössä on vain 55 prosenttia maksimitehosta. Tehon ja luistoneston asetusten yhdistelmiä helpottamaan on luotu neljä eri ajoasetusta: Sport (täysi teho, luistoneston asetus 1), Road (täysi teho, luistoneston asetus 2), Rain (matala teho, luistoneston asetus 3) sekä kuljettajan räätälöitävissä oleva Rider-asetus.Pehmeä kaasunvasteSport-asetuksellakaan kaasu ei tunnu liian terävältä edes sateen kastelemalla asfaltilla. Kaasukahvan tuntuma on pehmeä vailla mainittavaa on/off -ilmiötä. Luistonesto alkaa eniten rajoittavalla kolmosasetuksella ravistaa menoa selvästi, mikä kielii liian harvataajuisesta ohjausjärjestelmästä. Se onkin käytännössä ainoa ominaisuus, jossa edullinen hinta tuntuu heikompana käyttömukavuutena. Muuten Kawasakin uusi Z900 on urheilullinen ja mainion tasapainoinen perusmoottoripyörä ilman suuria puutteita tai turhia hienouksia. Kawasaki Z900 Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 948cc Teho: 92,2 kW (125 hv) / 9500 r/min Vääntö: 98,6 Nm / 7700 r/min Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1455 mm Istuinkorkeus: 820 mm Tankin tilavuus: 17 litraa Paino tankattuna: 212 kg Hinta: 12 995 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”