3.1.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Kawasaki Z900 – Ominaisuuksiin nähden edullinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Kawasaki Z900 on saanut kuljettajan valittavat tehoasetukset, luistoneston, TFT-mittariston ja jousitusta sekä ulkonäköä on hienosäädetty. Koeajossa kokonaisuus vakuutti erityisesti heikkouksien puuttumisella. Keskikokoisten nakupyörien luokka on viime vuosien aikana kasvanut 600-750 -kuutioisista moottoreista pikku hiljaa suuremmaksi. Triumph Street Triple kasvoi 765-kuutioiseksi, KTM 790 Dukessa kuutioita on 800 ja Yamaha MT-09 on 850-kuutioinen. Luokan kovimman lukeman iskee pöytään Kawasaki Z900, jonka iskutilavuus on vielä mallimerkintääkin suurempi, 948-kuutiota. Kun KTM:n moottori on kaksisylinterinen, Triumphin ja Yamahan käyttäessä rivikolmosia, korottaa Kawasaki tässäkin suhteessa panoksia luottamalla nelisylinteriseen rivimoottoriin. Kun vielä huomioidaan Kawasakin suurin teholukema, 125 hevosvoimaa, voidaan sen luokkansa alhaisimpiin kuuluvaa 12 995 euron hintaa pitää suorastaan edullisena. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paino ei tunnu Suurinta päätä luokassaan edustaa myös Z900:n paino, tankattuna 212 kiloa. Se ei kuitenkaan ajossa tunnu, vaan pyörä on helppo hallita niin parkkipaikalla kuin mutkateilläkin. Uudet Dunlopin Sportmax Roadsport 2 -ensiasennusrenkaat antoivat hyvän tuntuman ja pitoa riitti myös osittain kostealla koeajoreitillä. Uutta on kuljettajan valittava moottoriteho (täysi / matala) sekä kolmiasentoinen luistonesto. Kerrankin tarjolla on tehoasetukset, joiden välillä todella on eroa. Matalan tehon low-asetuksella käytössä on vain 55 prosenttia maksimitehosta. Tehon ja luistoneston asetusten yhdistelmiä helpottamaan on luotu neljä eri ajoasetusta: Sport (täysi teho, luistoneston asetus 1), Road (täysi teho, luistoneston asetus 2), Rain (matala teho, luistoneston asetus 3) sekä kuljettajan räätälöitävissä oleva Rider-asetus. Pehmeä kaasunvaste Sport-asetuksellakaan kaasu ei tunnu liian terävältä edes sateen kastelemalla asfaltilla. Kaasukahvan tuntuma on pehmeä vailla mainittavaa on/off -ilmiötä. Luistonesto alkaa eniten rajoittavalla kolmosasetuksella ravistaa menoa selvästi, mikä kielii liian harvataajuisesta ohjausjärjestelmästä. Se onkin käytännössä ainoa ominaisuus, jossa edullinen hinta tuntuu heikompana käyttömukavuutena. Muuten Kawasakin uusi Z900 on urheilullinen ja mainion tasapainoinen perusmoottoripyörä ilman suuria puutteita tai turhia hienouksia. Kawasaki Z900 Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 948cc Teho: 92,2 kW (125 hv) / 9500 r/min Vääntö: 98,6 Nm / 7700 r/min Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1455 mm Istuinkorkeus: 820 mm Tankin tilavuus: 17 litraa Paino tankattuna: 212 kg Hinta: 12 995 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?