31.10.2019

Koeajo: Lisää löylyä – Triumph Street Triple RS

Triumph Street Triple RS

Enemmän tehoa ja vääntöä keskikierroksille ja quickshifter-vaihdeavustin vakiovarusteeksi. Siinä aseet, joilla Triumph Street Triple RS aikoo taistella pahimpia kilpailijoitaan Kawasaki Z 900:a ja Yamaha MT-09:ä vastaan. Hyvää: suorituskyky, käsiteltävyys, jousitus, jarrut. Huonoa: mittariston luettavuus.

Triumph Street Triple käy keskikokoisten ja urheilullisten nakupyörien luokassa tiukkaa taistoa Kawasaki Z 900:n ja Yamaha MT-09:n kanssa. Näistä jokaisella on vahvuutensa, ja Triumph päivittää omiaan kaudelle 2020.

Triumph Street Triple RS

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suoraviivaisempaa voimaa

Kolmisylinterinen rivimoottori vetää puhtaasti tyhjäkäynniltä lähtien, ja voiman määrä kasvaa samaa tahtia kierrosluvun kanssa. Tässä onkin moottorin suurin ero aiempaan: tehokäyrän ”päästökuoppa” on saatu suoristettua, ja keskialueella löytyy tehoa sekä vääntöä jopa yhdeksän prosenttia enemmän.

Vaikka vaihtamistarve on vähentynyt parantuneen väännön myötä, Triumph on varustanut uutuusmallin quickshifter-vaihdeavustimella, joka mahdollistaa vaihtamisen sekä ylös- että alaspäin ilman kytkintä. Syynä on valmistajan mukaan se, että nyt Street Triple sopii entistä paremmin myös rata-ajoon.

Triumph Street Triple RS

Liian tehokkaat jarrut?

Moottoriradalla Street Triple onkin parhaimmillaan, kun suorituskyvystä voi nauttia täysin siemauksin välittämättä nopeusrajoituksista. Täysin säädettävä jousitus toimii rata-ajossa kuin unelma. Jos mahdollista, niin jarrut toimivat vieläkin paremmin. Joka kerta mutkaan jarrutettaessa tulee mielessään kiroiltua, että taas jarrutin liian aikaisin. Luokkansa alhaisin paino vielä korostaa jarrujen tehokkuutta.

Ainoa rata-ajoa haittaava yksityiskohta on mittariston heikko luettavuus. Uudella grafiikalla on tavoiteltu tyylikkyyttä ja kenties onnistuttukin siinä, mutta nopealla vilkaisulla kierrosluvusta ei saa mitään selvää. Nopeus- ja vaihdenäytöt ovat onneksi selkeät.

Ulkonäkö on uusittu muotoilemalla kaikki maalatut osat uudelleen. Ero entiseen on kuitenkin hiuksenhieno, sillä sen huomaaminen edellyttää joko vanhaa mallia rinnalle tai todellista vihkiytyneisyyttä brittimerkkiin. Parhaiten uutuuden tunnistaa keulasta, jossa uudelleen muotoillut kaksoisvalonheittimet ovat saaneet yläreunaansa drl-päiväajovalot.

Lisävarusteena on tarjolla muun muassa MyTriumph -bluetooth-yh-teys, jolla saa integroidun GoPro-kameran ohjausmahdollisuuden sekä navigointinäytön ja puhelintietojen näytöt mittaristoon. Parantuneesta suorituskyvystä ja varustetasosta huolimatta Street Triple RS:n hinta on säilynyt ennallaan.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative

Triumph Street Triple RS

Hinta alkaen

15 750 €

Moottori

Bensiinimoottori 765 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

90,5 kW (123 hv), 11750 r/min

Vääntö

79 Nm (9350 r/min)

Vääntö

79 Nm (9350 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 825 mm, kuivapaino 166 kg, akseliväli 1 405 mm, tankin tilavuus 17,4 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17.

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat