31.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Lisää löylyä – Triumph Street Triple RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Enemmän tehoa ja vääntöä keskikierroksille ja quickshifter-vaihdeavustin vakiovarusteeksi. Siinä aseet, joilla Triumph Street Triple RS aikoo taistella pahimpia kilpailijoitaan Kawasaki Z 900:a ja Yamaha MT-09:ä vastaan. Hyvää: suorituskyky, käsiteltävyys, jousitus, jarrut. Huonoa: mittariston luettavuus. Triumph Street Triple käy keskikokoisten ja urheilullisten nakupyörien luokassa tiukkaa taistoa Kawasaki Z 900:n ja Yamaha MT-09:n kanssa. Näistä jokaisella on vahvuutensa, ja Triumph päivittää omiaan kaudelle 2020. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suoraviivaisempaa voimaa Kolmisylinterinen rivimoottori vetää puhtaasti tyhjäkäynniltä lähtien, ja voiman määrä kasvaa samaa tahtia kierrosluvun kanssa. Tässä onkin moottorin suurin ero aiempaan: tehokäyrän ”päästökuoppa” on saatu suoristettua, ja keskialueella löytyy tehoa sekä vääntöä jopa yhdeksän prosenttia enemmän. Vaikka vaihtamistarve on vähentynyt parantuneen väännön myötä, Triumph on varustanut uutuusmallin quickshifter-vaihdeavustimella, joka mahdollistaa vaihtamisen sekä ylös- että alaspäin ilman kytkintä. Syynä on valmistajan mukaan se, että nyt Street Triple sopii entistä paremmin myös rata-ajoon. Liian tehokkaat jarrut? Moottoriradalla Street Triple onkin parhaimmillaan, kun suorituskyvystä voi nauttia täysin siemauksin välittämättä nopeusrajoituksista. Täysin säädettävä jousitus toimii rata-ajossa kuin unelma. Jos mahdollista, niin jarrut toimivat vieläkin paremmin. Joka kerta mutkaan jarrutettaessa tulee mielessään kiroiltua, että taas jarrutin liian aikaisin. Luokkansa alhaisin paino vielä korostaa jarrujen tehokkuutta. Ainoa rata-ajoa haittaava yksityiskohta on mittariston heikko luettavuus. Uudella grafiikalla on tavoiteltu tyylikkyyttä ja kenties onnistuttukin siinä, mutta nopealla vilkaisulla kierrosluvusta ei saa mitään selvää. Nopeus- ja vaihdenäytöt ovat onneksi selkeät. Ulkonäkö on uusittu muotoilemalla kaikki maalatut osat uudelleen. Ero entiseen on kuitenkin hiuksenhieno, sillä sen huomaaminen edellyttää joko vanhaa mallia rinnalle tai todellista vihkiytyneisyyttä brittimerkkiin. Parhaiten uutuuden tunnistaa keulasta, jossa uudelleen muotoillut kaksoisvalonheittimet ovat saaneet yläreunaansa drl-päiväajovalot. Lisävarusteena on tarjolla muun muassa MyTriumph -bluetooth-yh-teys, jolla saa integroidun GoPro-kameran ohjausmahdollisuuden sekä navigointinäytön ja puhelintietojen näytöt mittaristoon. Parantuneesta suorituskyvystä ja varustetasosta huolimatta Street Triple RS:n hinta on säilynyt ennallaan. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative Triumph Street Triple RS Hinta alkaen 15 750 € Moottori Bensiinimoottori 765 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 90,5 kW (123 hv), 11750 r/min Vääntö 79 Nm (9350 r/min) Vääntö 79 Nm (9350 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 825 mm, kuivapaino 166 kg, akseliväli 1 405 mm, tankin tilavuus 17,4 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku