31.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Lisää löylyä – Triumph Street Triple RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Enemmän tehoa ja vääntöä keskikierroksille ja quickshifter-vaihdeavustin vakiovarusteeksi. Siinä aseet, joilla Triumph Street Triple RS aikoo taistella pahimpia kilpailijoitaan Kawasaki Z 900:a ja Yamaha MT-09:ä vastaan. Hyvää: suorituskyky, käsiteltävyys, jousitus, jarrut. Huonoa: mittariston luettavuus. Triumph Street Triple käy keskikokoisten ja urheilullisten nakupyörien luokassa tiukkaa taistoa Kawasaki Z 900:n ja Yamaha MT-09:n kanssa. Näistä jokaisella on vahvuutensa, ja Triumph päivittää omiaan kaudelle 2020.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuoraviivaisempaa voimaaKolmisylinterinen rivimoottori vetää puhtaasti tyhjäkäynniltä lähtien, ja voiman määrä kasvaa samaa tahtia kierrosluvun kanssa. Tässä onkin moottorin suurin ero aiempaan: tehokäyrän ”päästökuoppa” on saatu suoristettua, ja keskialueella löytyy tehoa sekä vääntöä jopa yhdeksän prosenttia enemmän.Vaikka vaihtamistarve on vähentynyt parantuneen väännön myötä, Triumph on varustanut uutuusmallin quickshifter-vaihdeavustimella, joka mahdollistaa vaihtamisen sekä ylös- että alaspäin ilman kytkintä. Syynä on valmistajan mukaan se, että nyt Street Triple sopii entistä paremmin myös rata-ajoon.Liian tehokkaat jarrut?Moottoriradalla Street Triple onkin parhaimmillaan, kun suorituskyvystä voi nauttia täysin siemauksin välittämättä nopeusrajoituksista. Täysin säädettävä jousitus toimii rata-ajossa kuin unelma. Jos mahdollista, niin jarrut toimivat vieläkin paremmin. Joka kerta mutkaan jarrutettaessa tulee mielessään kiroiltua, että taas jarrutin liian aikaisin. Luokkansa alhaisin paino vielä korostaa jarrujen tehokkuutta.Ainoa rata-ajoa haittaava yksityiskohta on mittariston heikko luettavuus. Uudella grafiikalla on tavoiteltu tyylikkyyttä ja kenties onnistuttukin siinä, mutta nopealla vilkaisulla kierrosluvusta ei saa mitään selvää. Nopeus- ja vaihdenäytöt ovat onneksi selkeät. Ulkonäkö on uusittu muotoilemalla kaikki maalatut osat uudelleen. Ero entiseen on kuitenkin hiuksenhieno, sillä sen huomaaminen edellyttää joko vanhaa mallia rinnalle tai todellista vihkiytyneisyyttä brittimerkkiin. Parhaiten uutuuden tunnistaa keulasta, jossa uudelleen muotoillut kaksoisvalonheittimet ovat saaneet yläreunaansa drl-päiväajovalot.Lisävarusteena on tarjolla muun muassa MyTriumph -bluetooth-yh-teys, jolla saa integroidun GoPro-kameran ohjausmahdollisuuden sekä navigointinäytön ja puhelintietojen näytöt mittaristoon. Parantuneesta suorituskyvystä ja varustetasosta huolimatta Street Triple RS:n hinta on säilynyt ennallaan.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative Triumph Street Triple RS Hinta alkaen 15 750 € Moottori Bensiinimoottori 765 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 90,5 kW (123 hv), 11750 r/min Vääntö 79 Nm (9350 r/min) Vääntö 79 Nm (9350 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 825 mm, kuivapaino 166 kg, akseliväli 1 405 mm, tankin tilavuus 17,4 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle