3.1.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Kawasaki Z900 – Ominaisuuksiin nähden edullinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Kawasaki Z900 on saanut kuljettajan valittavat tehoasetukset, luistoneston, TFT-mittariston ja jousitusta sekä ulkonäköä on hienosäädetty. Koeajossa kokonaisuus vakuutti erityisesti heikkouksien puuttumisella. Keskikokoisten nakupyörien luokka on viime vuosien aikana kasvanut 600-750 -kuutioisista moottoreista pikku hiljaa suuremmaksi. Triumph Street Triple kasvoi 765-kuutioiseksi, KTM 790 Dukessa kuutioita on 800 ja Yamaha MT-09 on 850-kuutioinen. Luokan kovimman lukeman iskee pöytään Kawasaki Z900, jonka iskutilavuus on vielä mallimerkintääkin suurempi, 948-kuutiota.Kun KTM:n moottori on kaksisylinterinen, Triumphin ja Yamahan käyttäessä rivikolmosia, korottaa Kawasaki tässäkin suhteessa panoksia luottamalla nelisylinteriseen rivimoottoriin. Kun vielä huomioidaan Kawasakin suurin teholukema, 125 hevosvoimaa, voidaan sen luokkansa alhaisimpiin kuuluvaa 12 995 euron hintaa pitää suorastaan edullisena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaino ei tunnuSuurinta päätä luokassaan edustaa myös Z900:n paino, tankattuna 212 kiloa. Se ei kuitenkaan ajossa tunnu, vaan pyörä on helppo hallita niin parkkipaikalla kuin mutkateilläkin. Uudet Dunlopin Sportmax Roadsport 2 -ensiasennusrenkaat antoivat hyvän tuntuman ja pitoa riitti myös osittain kostealla koeajoreitillä.Uutta on kuljettajan valittava moottoriteho (täysi / matala) sekä kolmiasentoinen luistonesto. Kerrankin tarjolla on tehoasetukset, joiden välillä todella on eroa. Matalan tehon low-asetuksella käytössä on vain 55 prosenttia maksimitehosta. Tehon ja luistoneston asetusten yhdistelmiä helpottamaan on luotu neljä eri ajoasetusta: Sport (täysi teho, luistoneston asetus 1), Road (täysi teho, luistoneston asetus 2), Rain (matala teho, luistoneston asetus 3) sekä kuljettajan räätälöitävissä oleva Rider-asetus.Pehmeä kaasunvasteSport-asetuksellakaan kaasu ei tunnu liian terävältä edes sateen kastelemalla asfaltilla. Kaasukahvan tuntuma on pehmeä vailla mainittavaa on/off -ilmiötä. Luistonesto alkaa eniten rajoittavalla kolmosasetuksella ravistaa menoa selvästi, mikä kielii liian harvataajuisesta ohjausjärjestelmästä. Se onkin käytännössä ainoa ominaisuus, jossa edullinen hinta tuntuu heikompana käyttömukavuutena. Muuten Kawasakin uusi Z900 on urheilullinen ja mainion tasapainoinen perusmoottoripyörä ilman suuria puutteita tai turhia hienouksia. Kawasaki Z900 Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 948cc Teho: 92,2 kW (125 hv) / 9500 r/min Vääntö: 98,6 Nm / 7700 r/min Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1455 mm Istuinkorkeus: 820 mm Tankin tilavuus: 17 litraa Paino tankattuna: 212 kg Hinta: 12 995 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen