Ajoneuvot | 13.2.2020

Maistiainen: KTM 1290 Super Duke R – brutaali voimakimppu

180 hevosvoimaa ja 189 kiloa ovat yhdistelmä, jonka täysimääräinen hyödyntäminen edellyttää elektronisiin ajoavustimiin luottamista.

Jaa artikkeli

KTM:n uusi lippulaiva 1290 Super Duke R tarjoaa superbikemaisen suorituskyvyn mutta ilman katteita ja pystymmällä ajoasennolla.

Iso 1300-kuutioinen V2-moottori tuottaa vääntöä peräti 140 newtonmetriä, mikä saa takapyörän sutimaan tai keulan nousemaan ilmaan, jos kuljettaja on vähänkään huolimaton kaasun käytössä. Siksi pyörässä on kattava elektroniikkapaketti.

Ajoavustimet tulevat tarpeeseen

Esimerkiksi ABS-jarrut ja luistonesto huomioivat sivuttaiskallistuksen ja keulimisenesto kuuluu sekin vakiovarustukseen. Moottorin tehokartoilla säädetään sekä huipputehoa että kaasunvastetta. Ja 1290 Super Duke R on todellakin pyörä, jossa näitä kaikkia varusteita tarvitaan. Luistonesto on yhdeksänasentoinen, jossa numero yhdeksän on tarkoitettu sadekelille ja numero yksi rajoittaa takarenkaan luistoa vähiten.

KTM 1290 Super Duke R

Portimaon radalla ajetussa koeajossa ex-MotoGP-kuljettaja Jeremy McWilliams näytti ajolinjoja ja antoi ohjeita pyörän säätämiseen. Track-ajoasetuksella kuljettaja voi säätää luistoneston tasoa ohjaustangon napeista. McWilliamsin ohje oli, ettäsopiva asetus voisi olla aluksi viitonen ja päivän mittaan sitä voi yrittää laskea kolmeen. Pari rajuinta asetusta jäi siis vielä käyttämättä, vaikka ajettiin isolla moottoriradalla.

Miten kuljettaja sitten huomaa elektroniikan mukaantulon ajossa? Ei aina huomaakaan. Esimerkiksi kolmos- ja nelosvaihteilla kiihdytettäessä niin että pyörä oli samalla vielä kallellaan, järjestelmä estää etupyörän nousun kokonaan. Kuljettajalle saattaa tällöin tulla harhaluulo, että pyörä on täysin omassa hallinnassa, mutta todellisuudessa pehmeästi toimivat ajoavustimet rajoittavat menoa huomaamattomasti.

Luistaa ja keulii rajoitettunakin

Kun luistonestoa säätää pienemmälle, huomaa selvemmin takarenkaan lievän luiston kiihdytyksissä ja keuliminenkin on rajumpaa. Esimerkiksi Portimaon pääsuoralle tullessa keula nousee viitosvaihteella jonkin verran ilmaan vauhdin ollessa 200 kilometriä tunnissa. Siinä tulee helposti jo vähän päästettyä kahvasta ja avattua uudelleen rauhallisemmin kaasua.

Tehokkaimpien powernakujen teholukemat alkavat olla jo sillä tasolla, että kuljettajan ei kannata aliarvioida elektronisten apuvälineiden merkitystä. Toisaalta ne eivät myöskään laajojen säätövarojensa ansiosta tee ajamisesta yhtään tylsempää. Joka tapauksessa niiden toimintaan ja käyttöön kannattaa perehtyä hetki, ennen kuin alkaa esittämään kavereille ajotaitojensa erinomaisuutta.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero, Marco Campelli

KTM 1290 Super Duke R

KTM 1290 Super Duke R

Moottori: 1301-kuutioinen V2
Teho: 132 kW (180 hv) / 9500 r/min
Vääntö: 140 Nm / 8000 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Kuivapaino: 189 kg
Akseliväli: 1497 mm
Istuinkorkeus: 835 mm
Tankin tilavuus: 16 litraa
Hinta: 25 314 €

Jaa artikkeli

Keskustelu