13.2.2020 Ajoneuvot Maistiainen: KTM 1290 Super Duke R – brutaali voimakimppu Teksti Janne Huhtala Kuva Sebas Romero ja Marco Campelli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 180 hevosvoimaa ja 189 kiloa ovat yhdistelmä, jonka täysimääräinen hyödyntäminen edellyttää elektronisiin ajoavustimiin luottamista. KTM:n uusi lippulaiva 1290 Super Duke R tarjoaa superbikemaisen suorituskyvyn mutta ilman katteita ja pystymmällä ajoasennolla. Iso 1300-kuutioinen V2-moottori tuottaa vääntöä peräti 140 newtonmetriä, mikä saa takapyörän sutimaan tai keulan nousemaan ilmaan, jos kuljettaja on vähänkään huolimaton kaasun käytössä. Siksi pyörässä on kattava elektroniikkapaketti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajoavustimet tulevat tarpeeseen Esimerkiksi ABS-jarrut ja luistonesto huomioivat sivuttaiskallistuksen ja keulimisenesto kuuluu sekin vakiovarustukseen. Moottorin tehokartoilla säädetään sekä huipputehoa että kaasunvastetta. Ja 1290 Super Duke R on todellakin pyörä, jossa näitä kaikkia varusteita tarvitaan. Luistonesto on yhdeksänasentoinen, jossa numero yhdeksän on tarkoitettu sadekelille ja numero yksi rajoittaa takarenkaan luistoa vähiten. Portimaon radalla ajetussa koeajossa ex-MotoGP-kuljettaja Jeremy McWilliams näytti ajolinjoja ja antoi ohjeita pyörän säätämiseen. Track-ajoasetuksella kuljettaja voi säätää luistoneston tasoa ohjaustangon napeista. McWilliamsin ohje oli, ettäsopiva asetus voisi olla aluksi viitonen ja päivän mittaan sitä voi yrittää laskea kolmeen. Pari rajuinta asetusta jäi siis vielä käyttämättä, vaikka ajettiin isolla moottoriradalla. Miten kuljettaja sitten huomaa elektroniikan mukaantulon ajossa? Ei aina huomaakaan. Esimerkiksi kolmos- ja nelosvaihteilla kiihdytettäessä niin että pyörä oli samalla vielä kallellaan, järjestelmä estää etupyörän nousun kokonaan. Kuljettajalle saattaa tällöin tulla harhaluulo, että pyörä on täysin omassa hallinnassa, mutta todellisuudessa pehmeästi toimivat ajoavustimet rajoittavat menoa huomaamattomasti. Luistaa ja keulii rajoitettunakin Kun luistonestoa säätää pienemmälle, huomaa selvemmin takarenkaan lievän luiston kiihdytyksissä ja keuliminenkin on rajumpaa. Esimerkiksi Portimaon pääsuoralle tullessa keula nousee viitosvaihteella jonkin verran ilmaan vauhdin ollessa 200 kilometriä tunnissa. Siinä tulee helposti jo vähän päästettyä kahvasta ja avattua uudelleen rauhallisemmin kaasua. Tehokkaimpien powernakujen teholukemat alkavat olla jo sillä tasolla, että kuljettajan ei kannata aliarvioida elektronisten apuvälineiden merkitystä. Toisaalta ne eivät myöskään laajojen säätövarojensa ansiosta tee ajamisesta yhtään tylsempää. Joka tapauksessa niiden toimintaan ja käyttöön kannattaa perehtyä hetki, ennen kuin alkaa esittämään kavereille ajotaitojensa erinomaisuutta. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero, Marco Campelli KTM 1290 Super Duke R Moottori: 1301-kuutioinen V2 Teho: 132 kW (180 hv) / 9500 r/min Vääntö: 140 Nm / 8000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Kuivapaino: 189 kg Akseliväli: 1497 mm Istuinkorkeus: 835 mm Tankin tilavuus: 16 litraa Hinta: 25 314 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe