15.3.2020 Ajoneuvot Maistiainen: KTM 390 Adventure – ominaisuudet edullisessa paketissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM tarjoaa 8000 euron hintaluokkaan täysverisen seikkailupyörän. A2-ajokorttiluokkaan sopivan eli 35 kilowatin tehoisen seikkailupyörän suunnittelu ei ole helppoa. Jos otetaan lähtökohdaksi suurempi 600-800 -kuutioinen malli ja kuristetaan se teholtaan sopivaksi, niin ongelmaksi muodostuu suuri paino ja siten heikon tehopaino-suhteen tuoma vaatimaton suorituskyky. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keveyttä ja vääntöä KTM:llä oli valmiina olemassa 390 Duke ja siinä kevyt yksisylinterinen moottori. Sen ympärille rakennettuna 390 Adventure painaakin kuivana vain 158 kiloa. Samoihin lukemiin pääsee pari kilpailijaakin, mutta niillä on omissa malleissaan A2-luokkaan hieman alamittaiset 300-kuutioiset moottorit. Erityisesti väännössä kilpailijat jäävät jälkeen KTM:n lukemista, ja juuri sitätarvitaan erityisesti vaativissa olosuhteissa ajettaessa. KTM 390 Adventure tuntuu satulaan istuttaessa täyskokoiselta seikkailupyörältä, onhan istuinkorkeutta hulppeat 855 millimetriä. Muutenkin mittasuhteet ovat sellaiset, ettei ainakaan keskikokoinen kuljettaja tunne pyörää mitenkään pieneksi. Käytä kierroksia Iloisesti 10 000 kierrokseen asti kiertävä moottori tarjoaa sitä paremman suorituskyvyn, mitä reippaammin kuljettaja käyttää kierroksia. Se vetää puhtaasti täristämättä 3000 kierrokselta alkaen mutta noin 4000 kierroksesta ylöspäin voimaa on tarjolla niin että pärjää muun liikenteen seassa. Kierrosten käyttöä puoltaa myös lyhyeksi välitetty vaihteisto. Ykkösvaihde riittää 57 kilometrin mittarinopeuteen, kakkonen 82:een ja kolmonen 108:aan. Kuutosvaihteella 6000 kierrosta vastaa noin 110 kilometrin tuntinopeutta. Pintakaasulla ajaessa värinät eivät juuri haittaa vielä moottoritienopeuksissa. Isompiin ja tehokkaampiin pyöriin tottunut kuljettaja joutuu hetken totuttelemaan laajempaan kierrosalueen käyttöön. Erityisesti ohituksissa tulee ongelmia jos yrittää vedättää isolla vaihteella ja matalilla kierroksilla. Kunhan moottorin luonteeseen tottuu, niin ajaminen on itse asiassa hauskaa ja juuri sellaista kuin moottoripyörällä ajamisen kuuluukin olla; käytetään vaihteita ja koko kierroslukualuetta hyväksi. Aloitteleville tai A1-luokasta siirtyville pienempiin tehoihin tottuneille kuljettajille tämä ei ole ongelma. KTM 390 Adventure tarjoaa paljon vastinetta vajaan 8000 euron hinnalle. Esimerkiksi kallistuksen huomioivat ABS-jarrut ja luistonesto kuuluvat vakiovarustukseen, mikä on uutta tässä koko- ja hintaluokassa. Hiekkatiellä 390 tarjoaa keveytensä ansiosta ajoelämyksiä, joista isommilla lähes 100 kiloa painavammilla 1200-kuutioisilla adventurepyörillä ajavat voivat vain haaveilla. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Francesc Montero ja Sebas Romero KTM 390 Adventure Moottori: 373-kuutioinen yksisylinterinen nelitahtimoottori Teho: 32 kW (44 hv) / 9000 r/min Vääntö: 37 Nm / 7000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Kuivapaino: 158 kg Akseliväli: 1430 mm Istuinkorkeus: 855 mm Tankin tilavuus: 14,5 litraa Hinta: 7988 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku