15.3.2020 Ajoneuvot Maistiainen: KTM 390 Adventure – ominaisuudet edullisessa paketissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM tarjoaa 8000 euron hintaluokkaan täysverisen seikkailupyörän. A2-ajokorttiluokkaan sopivan eli 35 kilowatin tehoisen seikkailupyörän suunnittelu ei ole helppoa. Jos otetaan lähtökohdaksi suurempi 600-800 -kuutioinen malli ja kuristetaan se teholtaan sopivaksi, niin ongelmaksi muodostuu suuri paino ja siten heikon tehopaino-suhteen tuoma vaatimaton suorituskyky.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeveyttä ja vääntöäKTM:llä oli valmiina olemassa 390 Duke ja siinä kevyt yksisylinterinen moottori. Sen ympärille rakennettuna 390 Adventure painaakin kuivana vain 158 kiloa. Samoihin lukemiin pääsee pari kilpailijaakin, mutta niillä on omissa malleissaan A2-luokkaan hieman alamittaiset 300-kuutioiset moottorit.Erityisesti väännössä kilpailijat jäävät jälkeen KTM:n lukemista, ja juuri sitätarvitaan erityisesti vaativissa olosuhteissa ajettaessa.KTM 390 Adventure tuntuu satulaan istuttaessa täyskokoiselta seikkailupyörältä, onhan istuinkorkeutta hulppeat 855 millimetriä. Muutenkin mittasuhteet ovat sellaiset, ettei ainakaan keskikokoinen kuljettaja tunne pyörää mitenkään pieneksi.Käytä kierroksiaIloisesti 10 000 kierrokseen asti kiertävä moottori tarjoaa sitä paremman suorituskyvyn, mitä reippaammin kuljettaja käyttää kierroksia. Se vetää puhtaasti täristämättä 3000 kierrokselta alkaen mutta noin 4000 kierroksesta ylöspäin voimaa on tarjolla niin että pärjää muun liikenteen seassa. Kierrosten käyttöä puoltaa myös lyhyeksi välitetty vaihteisto.Ykkösvaihde riittää 57 kilometrin mittarinopeuteen, kakkonen 82:een ja kolmonen 108:aan. Kuutosvaihteella 6000 kierrosta vastaa noin 110 kilometrin tuntinopeutta. Pintakaasulla ajaessa värinät eivät juuri haittaa vielä moottoritienopeuksissa.Isompiin ja tehokkaampiin pyöriin tottunut kuljettaja joutuu hetken totuttelemaan laajempaan kierrosalueen käyttöön. Erityisesti ohituksissa tulee ongelmia jos yrittää vedättää isolla vaihteella ja matalilla kierroksilla.Kunhan moottorin luonteeseen tottuu, niin ajaminen on itse asiassa hauskaa ja juuri sellaista kuin moottoripyörällä ajamisen kuuluukin olla; käytetään vaihteita ja koko kierroslukualuetta hyväksi.Aloitteleville tai A1-luokasta siirtyville pienempiin tehoihin tottuneille kuljettajille tämä ei ole ongelma.KTM 390 Adventure tarjoaa paljon vastinetta vajaan 8000 euron hinnalle. Esimerkiksi kallistuksen huomioivat ABS-jarrut ja luistonesto kuuluvat vakiovarustukseen, mikä on uutta tässä koko- ja hintaluokassa.Hiekkatiellä 390 tarjoaa keveytensä ansiosta ajoelämyksiä, joista isommilla lähes 100 kiloa painavammilla 1200-kuutioisilla adventurepyörillä ajavat voivat vain haaveilla.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Francesc Montero ja Sebas Romero KTM 390 Adventure Moottori: 373-kuutioinen yksisylinterinen nelitahtimoottori Teho: 32 kW (44 hv) / 9000 r/min Vääntö: 37 Nm / 7000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Kuivapaino: 158 kg Akseliväli: 1430 mm Istuinkorkeus: 855 mm Tankin tilavuus: 14,5 litraa Hinta: 7988 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen