15.3.2020 Ajoneuvot Maistiainen: KTM 390 Adventure – ominaisuudet edullisessa paketissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM tarjoaa 8000 euron hintaluokkaan täysverisen seikkailupyörän. A2-ajokorttiluokkaan sopivan eli 35 kilowatin tehoisen seikkailupyörän suunnittelu ei ole helppoa. Jos otetaan lähtökohdaksi suurempi 600-800 -kuutioinen malli ja kuristetaan se teholtaan sopivaksi, niin ongelmaksi muodostuu suuri paino ja siten heikon tehopaino-suhteen tuoma vaatimaton suorituskyky.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeveyttä ja vääntöäKTM:llä oli valmiina olemassa 390 Duke ja siinä kevyt yksisylinterinen moottori. Sen ympärille rakennettuna 390 Adventure painaakin kuivana vain 158 kiloa. Samoihin lukemiin pääsee pari kilpailijaakin, mutta niillä on omissa malleissaan A2-luokkaan hieman alamittaiset 300-kuutioiset moottorit.Erityisesti väännössä kilpailijat jäävät jälkeen KTM:n lukemista, ja juuri sitätarvitaan erityisesti vaativissa olosuhteissa ajettaessa.KTM 390 Adventure tuntuu satulaan istuttaessa täyskokoiselta seikkailupyörältä, onhan istuinkorkeutta hulppeat 855 millimetriä. Muutenkin mittasuhteet ovat sellaiset, ettei ainakaan keskikokoinen kuljettaja tunne pyörää mitenkään pieneksi.Käytä kierroksiaIloisesti 10 000 kierrokseen asti kiertävä moottori tarjoaa sitä paremman suorituskyvyn, mitä reippaammin kuljettaja käyttää kierroksia. Se vetää puhtaasti täristämättä 3000 kierrokselta alkaen mutta noin 4000 kierroksesta ylöspäin voimaa on tarjolla niin että pärjää muun liikenteen seassa. Kierrosten käyttöä puoltaa myös lyhyeksi välitetty vaihteisto.Ykkösvaihde riittää 57 kilometrin mittarinopeuteen, kakkonen 82:een ja kolmonen 108:aan. Kuutosvaihteella 6000 kierrosta vastaa noin 110 kilometrin tuntinopeutta. Pintakaasulla ajaessa värinät eivät juuri haittaa vielä moottoritienopeuksissa.Isompiin ja tehokkaampiin pyöriin tottunut kuljettaja joutuu hetken totuttelemaan laajempaan kierrosalueen käyttöön. Erityisesti ohituksissa tulee ongelmia jos yrittää vedättää isolla vaihteella ja matalilla kierroksilla.Kunhan moottorin luonteeseen tottuu, niin ajaminen on itse asiassa hauskaa ja juuri sellaista kuin moottoripyörällä ajamisen kuuluukin olla; käytetään vaihteita ja koko kierroslukualuetta hyväksi.Aloitteleville tai A1-luokasta siirtyville pienempiin tehoihin tottuneille kuljettajille tämä ei ole ongelma.KTM 390 Adventure tarjoaa paljon vastinetta vajaan 8000 euron hinnalle. Esimerkiksi kallistuksen huomioivat ABS-jarrut ja luistonesto kuuluvat vakiovarustukseen, mikä on uutta tässä koko- ja hintaluokassa.Hiekkatiellä 390 tarjoaa keveytensä ansiosta ajoelämyksiä, joista isommilla lähes 100 kiloa painavammilla 1200-kuutioisilla adventurepyörillä ajavat voivat vain haaveilla.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Francesc Montero ja Sebas Romero KTM 390 Adventure Moottori: 373-kuutioinen yksisylinterinen nelitahtimoottori Teho: 32 kW (44 hv) / 9000 r/min Vääntö: 37 Nm / 7000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Kuivapaino: 158 kg Akseliväli: 1430 mm Istuinkorkeus: 855 mm Tankin tilavuus: 14,5 litraa Hinta: 7988 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”