Maxus Euniq sähköauto SAIC Kiina

Ajoneuvot Koeajo 25.2.2021

Maistiainen: Maxus Euniq – sähköinen tila-auto seitsemälle, Kiinasta tietenkin

Kiinalainen SAIC Motor tuo Maxus-hyötyautomerkin nyt Suomeen. Ensimmäisenä koeajoon saatiin Maxus Euniq, joka on mutkattomasti toteutettu täyssähköinen seitsemänpaikkainen tila-auto.

Jo muinaiset kiinalaiset keksivät paperin ja ruudin lisäksi myös kompassin. Koska tämä on kuitenkin juttu sähköautosta, jätämme suuren ja ikiaikaisen kansakunnan saavutusten läpikäymisen tähän.

Maxus Euniq sen sijaan on jo nyt eräs vuoden 2021 mielenkiintoisimmista autouutuuksista. Erityisesti hyötyajoneuvojen saralla kunnostautunut Maxus on kiinalaisen autokonsernin SAIC Motorin tulokas Suomen markkinoille. SAIC itsessään on Kiinan valtion omistama monen automerkin yhteenliittymä ja lyhenteeseen viittaavan nimen taustalla on vanhempi nimiversio Shanghai Automotive Industry Corp.

Maxus Euniq sähköauto SAIC Kiina

Suomeen Maxus saapuu kolmen sähköautomallin voimin ja ensimmäisenä avaimet saatiin tila-auto Euniqiin. Seitsemänpaikkainen tila-auto on malliston henkilöautomaisin ja sen taustalta löytyy Kiinassa myytävä Maxus G50, joka on saman auton polttomoottoriversio. 4,8 metriä pitkä Euniq on muhkea ilmestys, joka tarjoaa hyvät tilat seitsemälle ja erinomaiset tilat viidelle matkatavaroineen.

Maxus Euniqin strategiset mitat ovat 52,5 kilowattitunnin akku ja 130 kilowatin (177 hv) moottori etuakselilla. Yhdistetyksi WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 260 kilometriä, joskin kilometrejä löytyy jo yli 350 kaupunkiajoon siirryttäessä. Regeneraation voi valita kolmesta tasosta. CCS-pikalatauksella akun saa täyteen noin tunnissa, kotilatauksella yön yli. Latausportti löytyy keulasta.

Maxus Euniq sähköauto SAIC Kiina

Mikäli tila-autolle suunnittelee ammattimaisempaa käyttöä, mainittakoon akseliväli (2 800 mm) ja maavara (164 mm) sekä 400 kg peräkärrymassa.

Muutaman asteen pakkasilla Turun seudulla ajettu koeajolenkki ei paljastanut isoja yllätyksiä. Ohjausta voi luonnehtia pakettiautomaiseksi ja varustelun toteutuksesta tulee osin mieleen korealainen SsangYong.

Maxus Euniqin hinnasto on ihailtavan yksinkertainen: auton saa 48 540 eurolla, eikä lisävarustelitaltakaan löydy kuin metalliväri ja 32A-latauskaapeli. Niinpä kaikki nahkaverhoilusta älypuhelinpeilaukseen ja yleisimpiin turvavarusteisiin (mm. automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä) kuuluvat hintaan.

Autolle luvataan viiden vuoden takuu 100 000 kilometrin kilometrirajalla ja akun takuu on 8 vuotta tai 200 000 km.

Maxus Euniq sähköauto SAIC Kiina

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Maxus

Kaikki koeajot

Uusimmat