24.1.2017 Ajoneuvot Maistiainen: tylsimyksestä tyylikkääksi – Nissan Micra uudistuu täysin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Haaleaksi jääneen nelossukupolven jälkeen Nissan Micra aloittaa puhtaalta pöydältä tyylillä ja energialla. Pikkuautojen klassikko Nissan Micra siirtyy viidenteen sukupolveensa Pariisin autonäyttelyssä esitellyn K14-korimallin myötä. Ero edeltävään sukupolveen on melkoinen niin tyylissä kuin ajettavuudessa. Ulkoisesti luvassa on huomattavasti terävämmin muotoiltu auto, joka on edeltäjäänsä pidempi, leveämpi ja matalampi. Muotokieli on Nissanin muista malleista tuttua, mutta Micra vie sitä jälleen hiukan eteenpäin energisemmällä tyylillä. Kasvaneista mitoista huolimatta Micra alittaa 4 metrin pituuden hiuskarvalla (3 999 mm), joten Nissanin uutuus lienee edelleen kotona kaupungeissa. Kaupunkikäyttöä puoltaa myös pikkuautosegmentissä harvinaisempi ympäristökamera. Koeajossa ollut 0,9-litrainen turboahdettu kolmisylinterinen bensiinimoottori IG-T 90 käyttäytyy samoin kuin esimerkiksi Cliossa, eli varsinaista etenemistä varten tarvitaan reipasta kierrosten käyttöä. Tässä kohtaa Micra kuitenkin yllättää: terävämpi ajettavuus ei ole vain markkinointipuhetta, vaan pientä Nissania on oikeasti hauska viedä pitkin kroatialaisia vuoristoteitä. Mallistossa voisi siis olla tilaa vaikkapa 1,2- tai 1,4-litraiselle versiolle. Sisustassa uusi Nissan Micra erottautuu vaihtamalla useimmat verhoilumateriaalit värikkäämpiin ja tasokkaampiin. Osa muovipaneeleista on silti huomattavan halpoja ja viihdejärjestelmän ruutu tuntuu olevan kotoisin lapsuusmuistojen käsikonsolista. Kupladesignien ja ylitsevuotavan harmauden jälkeen uusi Nissan Micra tuntuu kuitenkin erittäin raikkaalta avaukselta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?