24.1.2017 Ajoneuvot Maistiainen: tylsimyksestä tyylikkääksi – Nissan Micra uudistuu täysin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Haaleaksi jääneen nelossukupolven jälkeen Nissan Micra aloittaa puhtaalta pöydältä tyylillä ja energialla. Pikkuautojen klassikko Nissan Micra siirtyy viidenteen sukupolveensa Pariisin autonäyttelyssä esitellyn K14-korimallin myötä. Ero edeltävään sukupolveen on melkoinen niin tyylissä kuin ajettavuudessa.Ulkoisesti luvassa on huomattavasti terävämmin muotoiltu auto, joka on edeltäjäänsä pidempi, leveämpi ja matalampi. Muotokieli on Nissanin muista malleista tuttua, mutta Micra vie sitä jälleen hiukan eteenpäin energisemmällä tyylillä. Kasvaneista mitoista huolimatta Micra alittaa 4 metrin pituuden hiuskarvalla (3 999 mm), joten Nissanin uutuus lienee edelleen kotona kaupungeissa. Kaupunkikäyttöä puoltaa myös pikkuautosegmentissä harvinaisempi ympäristökamera.Koeajossa ollut 0,9-litrainen turboahdettu kolmisylinterinen bensiinimoottori IG-T 90 käyttäytyy samoin kuin esimerkiksi Cliossa, eli varsinaista etenemistä varten tarvitaan reipasta kierrosten käyttöä. Tässä kohtaa Micra kuitenkin yllättää: terävämpi ajettavuus ei ole vain markkinointipuhetta, vaan pientä Nissania on oikeasti hauska viedä pitkin kroatialaisia vuoristoteitä. Mallistossa voisi siis olla tilaa vaikkapa 1,2- tai 1,4-litraiselle versiolle.Sisustassa uusi Nissan Micra erottautuu vaihtamalla useimmat verhoilumateriaalit värikkäämpiin ja tasokkaampiin. Osa muovipaneeleista on silti huomattavan halpoja ja viihdejärjestelmän ruutu tuntuu olevan kotoisin lapsuusmuistojen käsikonsolista.Kupladesignien ja ylitsevuotavan harmauden jälkeen uusi Nissan Micra tuntuu kuitenkin erittäin raikkaalta avaukselta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija