11.2.2018

Maistiainen: räyhäkäs ja herraskainen – Audi A7 Sportback 55 TFSI

Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro

Audi A7 Sportbackin toinen sukupolvi taipuu herraskaisen ja räyhäkkään rooleihin mielialan mukaan.

Audin uudesta Gran Turismosta on moneksi: Audi A7 Sportback on tarpeen mukaan räyhäkäs tai herraskainen. Autolla voi lipua aistikkaasti golf-viheriöiden liepeillä tai keskustabulevardeilla. Suuntavakaalla ja hyvin äänieristetyllä autolla taittaa myös pitkää matkaa mielikseen.

Ja vapaudenkaipuun iskiessä voi antaa voimalle vallan ja iloitella mutkateillä omien ja auton kykyjen äärirajoilla – fysiikan lait muistaen.

Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Veekuutosen sulosointuja

Lihaksista urheilullinen ajaminen ei jää kiinni, jos alla on koeajoyksilön tapainen nelivetoinen, ilmajousitettu ja mahtimoottorinen kulkija.

Konepellin alla on tarjolla vastinetta oikean jalkaterän suoristamiselle. Tehoa kolmilitrainen veekuutonen tarjoaa 340 hevosvoimaa (250 kW) ja vääntöä 500 Nm. Näillä eväin sulavalinjainen auto kiihtyy seisoviltaan sataseen 5,3 sekunnissa.

Etelä-Afrikassa Kapkaupungin ympäristössä koeajettu autouutuus todella vaihtaa tarvittaessa maisemaa.

Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro

Seitsenlovinen S tronic -automaattivaihteisto toimii viiveittä ja jouhevasti, eikä muuten voisi tässä autoluokassa ollakaan. Viimeistelyn taso ja sisäilme ovat audimaisesti kunnossa.

Ja se ääni. Veekuutonen on veekuutonen: käynti on miellyttävän tasaista, eikä moottoria juuri kuule vielä kaupunkiajossa, mutta kiusattuna voimanlähde herää eloon ja se murina kutkuttaa sydänalassa.

Yllättävän väljä

Etelä-Afrikan komeissa maisemissa koeajetun uutuuden matalat ja coupémaiset muodot kätkevät yllättävän väljän matkustamon, mutta toisaalta on autolla mittaakin liki viisi metriä.

Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro

Jalkatilaa on hitusen enemmän sitten edellismallin, kiitos kasvaneen akselivälin. Takana on hyvä istuma-asento, ja sinne mahtuu hyvin kaksi aikuista. Matalaan autoon käydessä täytyy tietty muistaa nöyryys, jottei kallo kolahda kattokarmiin.

Kuljettajan valtakunta on järjestetty hyvin. Myönteistä on, että kojelaudan keskellä istutetut näytöt on käännetty kuljettajaa kohden, joka helpottaa niiden käyttöä ja ehkäisee häiritseviä heijasteluita.

Keväällä Suomeen

Mutta ei makeaa mahan täydeltä. Lisää auton ominaisuuksista ja kyvyistä Moottorin koeajossa hieman tuonnempana.

Kerrottakoon kuitenkin se, että uusi Audi A7 Sportback saadaan Suomeen keväällä. Ensimmäisenä tarjolle tuleva ja nyt koeajettu  bensiinimoottorinen mahtimalli ei ole laisinkaan hullumpi valinta. Sen jälkeen Suomessa tulee tarjolle väkevä dieselversio, jonka konepellin alla jyllää 286 hevosvoimaa. Nelisylinteriset versiot tulevat tarjolle seuraavassa aallossa.

Jää nähtäväksi, miten uuden A7:n voimanlähteiden suosio jakaantuu. Tähän asti A7:n keulille on valittu hieman useammin dieselmoottori.

Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro

Audi A7:n hintoja ei ole vielä kertoa, mutta kannattaa kokeilla lottoa ensi lauantaina, niin valinta voi olla helpompaa.

Ja jos katse kääntyy kilpailijoihin, niin niitä ovat ainakin uudistuva Mercedes-Benz CLS, BMW:n tuore 6-sarjan Gran Turismo, Jaguar XJ, Porsche Panamera sekä Volvo S90.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Eskola

Luetuimmat