28.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: sisäistä kauneutta – BMW 640i A xDrive Gran Turismo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n iso Gran Turismo siirtyi sukupolvenvaihdoksessa osaksi 6-sarjaa ja samalla mukaan on tullut joukko 7-sarjan hyveitä. Hyvää: tilat, ergonomia, mukavuus varauksin. Huonoa: alustan värinä runflat-renkailla. BMW:n uusi 6-sarjan Gran Turismo syntyy yhdistelemällä paloja mallistosta. Keula periytyy mainiosta 7-sarjasta. Taka-akseli taas on 5-sarjan Touringin tilaa säästävä ratkaisu. Koska auto on teknisesti yhdistelmä seiskaa ja viitosta, on luonnollista, että BMW:n suurin Gran Turismo kohoaa mallivaihdoksessa viitossarjan yläpuolelle. Keulan ja perän väliin jäävä alue ei edelleenkään viehätä esteetikkoja: muodot ovat aiempaa 5-sarjan Gran Turismoa sulavammat, mutta auto näyttää edelleen enemmän rahtilentokoneelta kuin ajattoman kauniilta Concordelta. 64 milliä laskettu perälinja tuo hieman lisää sulavuutta, ja kattolinjakin on nyt 21 millimetriä matalammalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tila vastaan tyyli Ulkonäkö ei kuitenkaan ole BMW:n Gran Turismo -malliston juttu. Tyypillisesti automaailmassa nopeaa ja mukavaa matka-autoa tarkoittava GT-tunnus viittaa baijerilaismerkillä viistoperän ja tila-auton välimuotoon. Sen kauneus löytyy sisältä: kömpelö kattolinja ja pitkä akseliväli tarjoavat hulppeat tilat. Akseliväli on identtinen lyhytkorisen 7-sarjan edustusauton kanssa, joten kolmen istuttavalla takaistuimella voi nauttia runsaista polvitiloista. Korkean katon ansiosta istuinosa on voitu kohottaa riittävän korkealle ja sitä on kallistettu sen verran, että takaistuimella voi nauttia mainiosta reisituesta. 6-sarjan Gran Turismo on aina viisipaikkainen, mutta takaistuimesta on tarjolla kahta versiota: perusistuin on tasaisempi ja paremmin kolmelle sopiva, kuvien sähkösäätöisellä selkänojan kallistuksella varustetun Comfort-istuimen muotoilussa taas painotetaan mukavuutta kahdelle. Tavaratilaa riittää 610 litran verran. Kasvua edeltäjästä on 110 litraa. Takaistuimet taittuvat kolmessa osassa. Touringista lainattu taka-akseli on aina ilmajousitettu, edessä kierrejouset voi vaihtaa ilmapusseihin lisärahalla. Koeajoautossa pakettia täydennettiin Executive Drivella, joka koostuu ilmajousituksen lisäksi mukautuvasta iskunvaimennuksesta, nelipyöräohjauksesta ja sähköisestä kallistuksenvaimennuksesta. Portugalin ajoittain yllättävänkin huonokuntoisilla teillä yhdistelmä toimii lupaavasti. Ainoa kauneusvirhe koskee moottoritiellä matkustamoon kantautuvaa värinää, joka todennäköisesti johtunee 19-tuumaisista runflat-renkaista. Vannevalikoima kattaa koot 17–21 tuumaa. Ensivaikutelma antaa lupaavan kuvan melutasosta, mutta palaamme aiheeseen myöhemmin kotimaan koeajossa. Koeajettu 640i on tällä hetkellä ainoa Suomessa hinnoiteltu bensiinikäyttöinen vaihtoehto. Kolmilitrainen turboahdettu rivikuutonen sopii suureen matka-autoon mainiosti, mutta valitsemalla kuusisylinterisen dieselin 630d (265 hv) tai 640d (320 hv) säästää rahaa huomattavasti. Kaikki versiot ovat aina nelivetoisia. Maailmalla tarjotaan myös takavetoista nelisylinteristä 630i -mallia. 6-sarjan Gran Turismoa tarjotaan vakiomallin lisäksi kolmella tyylipaketilla: Sport Line, Luxury Line ja M Sport. Ensin mainittu vaihtaa listoja ja koriste-elementtejä mustiksi, Luxury taas painottaa kromattuja kohteita. Koeajoautossakin oleva M Sport näkyy puskureissa ja helmoissa. M Sport tuo autoon myös runflat-renkaat. Ajoltaan BMW 640i Gran Turismo muistuttaa vahvasti isompaa 7-sarjaa. Sen liikkeissä on kookkaan auton arvokkuutta, mutta mutkiin kehtaa mennä hieman lujempaakin. Uusi Gran Turismo on mielenkiintoinen: se on edelleen helppo tuomita esteettisin perustein, mutta käytännössä mukavuudesta ja avaruudesta on helppo pitää. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.bmw.fi/6-sarja/gran-turismo.html BMW 640i A xDrive Gran Turismo Hinta alkaen 103 667 € Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 250 kW (340 hv), 5500–6500 r/min Vääntö 450 Nm (1380–5200 r/min) Vääntö 450 Nm (1380–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 187 g/km Mitat pituus 5091 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1538 mm, akseliväli 3070 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku