28.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: sisäistä kauneutta – BMW 640i A xDrive Gran Turismo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n iso Gran Turismo siirtyi sukupolvenvaihdoksessa osaksi 6-sarjaa ja samalla mukaan on tullut joukko 7-sarjan hyveitä. Hyvää: tilat, ergonomia, mukavuus varauksin. Huonoa: alustan värinä runflat-renkailla. BMW:n uusi 6-sarjan Gran Turismo syntyy yhdistelemällä paloja mallistosta. Keula periytyy mainiosta 7-sarjasta. Taka-akseli taas on 5-sarjan Touringin tilaa säästävä ratkaisu. Koska auto on teknisesti yhdistelmä seiskaa ja viitosta, on luonnollista, että BMW:n suurin Gran Turismo kohoaa mallivaihdoksessa viitossarjan yläpuolelle. Keulan ja perän väliin jäävä alue ei edelleenkään viehätä esteetikkoja: muodot ovat aiempaa 5-sarjan Gran Turismoa sulavammat, mutta auto näyttää edelleen enemmän rahtilentokoneelta kuin ajattoman kauniilta Concordelta. 64 milliä laskettu perälinja tuo hieman lisää sulavuutta, ja kattolinjakin on nyt 21 millimetriä matalammalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tila vastaan tyyli Ulkonäkö ei kuitenkaan ole BMW:n Gran Turismo -malliston juttu. Tyypillisesti automaailmassa nopeaa ja mukavaa matka-autoa tarkoittava GT-tunnus viittaa baijerilaismerkillä viistoperän ja tila-auton välimuotoon. Sen kauneus löytyy sisältä: kömpelö kattolinja ja pitkä akseliväli tarjoavat hulppeat tilat. Akseliväli on identtinen lyhytkorisen 7-sarjan edustusauton kanssa, joten kolmen istuttavalla takaistuimella voi nauttia runsaista polvitiloista. Korkean katon ansiosta istuinosa on voitu kohottaa riittävän korkealle ja sitä on kallistettu sen verran, että takaistuimella voi nauttia mainiosta reisituesta. 6-sarjan Gran Turismo on aina viisipaikkainen, mutta takaistuimesta on tarjolla kahta versiota: perusistuin on tasaisempi ja paremmin kolmelle sopiva, kuvien sähkösäätöisellä selkänojan kallistuksella varustetun Comfort-istuimen muotoilussa taas painotetaan mukavuutta kahdelle. Tavaratilaa riittää 610 litran verran. Kasvua edeltäjästä on 110 litraa. Takaistuimet taittuvat kolmessa osassa. Touringista lainattu taka-akseli on aina ilmajousitettu, edessä kierrejouset voi vaihtaa ilmapusseihin lisärahalla. Koeajoautossa pakettia täydennettiin Executive Drivella, joka koostuu ilmajousituksen lisäksi mukautuvasta iskunvaimennuksesta, nelipyöräohjauksesta ja sähköisestä kallistuksenvaimennuksesta. Portugalin ajoittain yllättävänkin huonokuntoisilla teillä yhdistelmä toimii lupaavasti. Ainoa kauneusvirhe koskee moottoritiellä matkustamoon kantautuvaa värinää, joka todennäköisesti johtunee 19-tuumaisista runflat-renkaista. Vannevalikoima kattaa koot 17–21 tuumaa. Ensivaikutelma antaa lupaavan kuvan melutasosta, mutta palaamme aiheeseen myöhemmin kotimaan koeajossa. Koeajettu 640i on tällä hetkellä ainoa Suomessa hinnoiteltu bensiinikäyttöinen vaihtoehto. Kolmilitrainen turboahdettu rivikuutonen sopii suureen matka-autoon mainiosti, mutta valitsemalla kuusisylinterisen dieselin 630d (265 hv) tai 640d (320 hv) säästää rahaa huomattavasti. Kaikki versiot ovat aina nelivetoisia. Maailmalla tarjotaan myös takavetoista nelisylinteristä 630i -mallia. 6-sarjan Gran Turismoa tarjotaan vakiomallin lisäksi kolmella tyylipaketilla: Sport Line, Luxury Line ja M Sport. Ensin mainittu vaihtaa listoja ja koriste-elementtejä mustiksi, Luxury taas painottaa kromattuja kohteita. Koeajoautossakin oleva M Sport näkyy puskureissa ja helmoissa. M Sport tuo autoon myös runflat-renkaat. Ajoltaan BMW 640i Gran Turismo muistuttaa vahvasti isompaa 7-sarjaa. Sen liikkeissä on kookkaan auton arvokkuutta, mutta mutkiin kehtaa mennä hieman lujempaakin. Uusi Gran Turismo on mielenkiintoinen: se on edelleen helppo tuomita esteettisin perustein, mutta käytännössä mukavuudesta ja avaruudesta on helppo pitää. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.bmw.fi/6-sarja/gran-turismo.html BMW 640i A xDrive Gran Turismo Hinta alkaen 103 667 € Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 250 kW (340 hv), 5500–6500 r/min Vääntö 450 Nm (1380–5200 r/min) Vääntö 450 Nm (1380–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 187 g/km Mitat pituus 5091 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1538 mm, akseliväli 3070 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe