25.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: Volvo S90 D4 Business Inscription aut – käytännön tyylikkyyttä Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volvo S90 miellyttää niin silmää kuin kehoakin. Hyvää: tilat, etuistuimet, ajettavuus, tyylikkyys. Huonoa: tien värinät. Kyllä nuo näyttävät ikääntyneiltä, kommentoin kollegalle autoliikkeen pihalla olevia V70- ja S80-malleja, kun noudamme uutta Volvo S90 -yksilöä ensimmäiseen Suomi-koeajoon. Ruotsalaismerkin uusin muodonmuutos on niin vahva, että nuo edeltävän sukupolven autot tuntuvat pikemminkin vuosikausia vanhoilta kuin juuri tuotannosta poistuneilta malleilta.Malliuudistus on yhtä hätkähdyttävä kuin vuosina 1998 ja 2000, jolloin ensimmäinen S80 ja sen farkkuversio V70 esiteltiin. Volvon tavaramerkkinä toimineet suorat laatikkolinjat oli korvattu kaarevilla, jaguarmaisilla kynänvedoilla, ja autot näyttivät yhtä aikaa persoonallisilta sekä tyylikkäiltä. Huomioarvo oli taattu: miten Volvot voivat olla tuon näköisiä?Kun sitten vuosina 2006–2007 oli uuden mallisukupolven aika, Ford-konsernin suojiin siirtyneellä Volvolla otettiin muotoilumielessä varman päälle. S80 ja V70 muistuttivat elävästi edeltäjiänsä, ja monen mielestä entisen kaltainen klassisuus oli kadonnut. Tekniikkakin nojasi pitkälti vanhoihin malleihin, vaikka sitä toki päivitettiin pitkin mallikaarta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisätilat muistettuNyt on kaikki toisin, kuten jo ensikoeajossa Malagassa totesimme. Paitsi, että uudet isot Volvot on rakennettu kiinalaisrahoilla uudelle perusrakenteelle, myös sisuskalut on pistetty kokonaan uusiksi. Tämä koskee niin ensimmäisenä esiteltyä XC90-katumaasturia, tätä S90-sedania kuin viimeisenä Suomeen saapuvaa V90-kartanomalliakin.S90 todella näyttää hyvältä – ainakin toimituksemme raadin mielestä. Puhtaan selkeät, skandinaaviset linjat jatkuvat myös sisätiloissa; uskallamme jopa sanoa, että tyylikkyysmielessä Volvo asettuu tällä hetkellä luokkansa kärkeen. Mutta näiden, loppujen lopuksi makuasioiden ohella on tärkeää, että homma toimii myös käytännössä.Ja uudessa Volvossa se vaikuttaa toimivan. Koska auto on isokokoinen, sulavat muodot eivät tarkoita tiloista tinkimistä, vaan niin eteen kuin taaksekin mahtuu matkustamaan reilun kokoisia suomalaisia. Etuistuimetkin edustavat automaailman huippua: tuki ei voisi olla täydellisempi, ja myös säätömahdollisuudet ovat kaiken kattavat.Volvo S90 ja neljä pyttyäKuskin kannalta on siis kaikki hyvin, kunhan ensin opettelee laajan kosketusnäytön toiminnot edes osittain ulkoa. Volvon kokonaisuus on erittäin hyvin toteutettu, mutta silti ainakin älypuhelimen kanssa tuskailevan sormi menee aluksi suuhun, ei näytölle. Sama toki koskee aika monia muitakin nykyautoja ja niiden käyttöliittymiä.D4-mallissa käytetään samaa kaksilitraista dieselmoottoria kuin muissakin versioissa. Tässä viritysasteessa kone antaa käyttöön kahden ahtimen turvin 190 hevosvoimaa. Myynnissä on myös yhden ahtimen D3 (150 hv) sekä niin ikään kaksoisahdettu D5 (235 hv).Näistä D4 sopii Suomeen oikein hyvin: se tarjoaa mukavasti voimaa, ja myös automaatti pelaa sopivan aktiivisesti. Pienen nyykähdyksen kadunkulmissa voi aistia ennen kuin auto lähtee kunnolla kiihtymään, mutta tällainen viive on useimpien muidenkin dieselautomaattien ominaisuus.Nelisylinterinen diesel tietysti ilmoittaa olemassaolostaan hivenen karkealla käyntiäänellään, mutta tässä hintaluokassa se haittaa yhtä paljon kuin XC90:n tapauksessa. Sen mittapuuna kun on Audi Q7:n hieno V6-diesel; S90:n pääkilpailijat, Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E sen sijaan tarjoavat alle 50 000 euron perushinnalla aivan vastaavia nelipyttyisiä voimanlähteitä, joiden äänimaailmassa on Volvoon verrattuna vain vivahde-eroja.Rengaskoko mietityttääKoeajoautossa oli lisävarusteena vajaan 2 000 euron arvoinen taka-akselin ilmajousitus – siinä missä XC90:een saa neljän pyörän ilmajousituksen, S90:ssä ja V90:ssä on aina edessä kierrejouset.Tämä kombinaatio yhdistettynä niin ikään lisävarusteena saataviin, peräti 255/35 R20 -kokoisiin renkaisiin aiheuttaa tässäkin Volvossa vähän ristiriitaisen ajokokemuksen. Isot heitot ylittyvät oikein mallikkaasti, mutta terävämmät epätasaisuudet tärskäyttävät jo selvemmin.Lisäksi mukavuus kärsii jatkuvasta lievästä värinästä – Suomen karkeat tiet – kohtuullisesti erottuvasta rengasmelusta sekä taajamanopeuksissa esiintyvästä ohjauspyörän vetelystä. Muuten ajettavuus on kohdallaan: S90 etenee yhtä junamaisen vakaasti kuin edeltäjänsä, mutta reagoi suurempiin kääntöliikkeisiin ihan toisenlaisella valppaudella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHieno lopputulemaPikku epäkohdat mukavuudessa eivät sulje pois tosiseikkaa, että Volvo S90 on erittäin hieno ja pätevä auto. Varusteita valittaessa kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, jättääkö autoonsa Inscription-tason vakiot 245/45 R18-pyörät vai hommaako alle peräti vakiovarustetason 225/55 R17 -kumit.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Volvo S90 D4 Business Inscription aut Hinta alkaen 54 047 € Koeajetun auton hinta varusteineen 74 233 € Moottori Dieselmoottori 1 969cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 140 kW (190 hv), 4250 r/min Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4963 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2941 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen