Maistiainen: Renault Zoe sähköistää tunnelman
Uudistunut Renault Zoe ei droppaa tunnelmaa, vaan sähköistää sen. Portugalissa koeajettu sähköauto on lähes kaksinkertaistanut toimintamatkansa.
Renault Zoe:lle luvataan täyslatauksella yli 300 kilometrin toimintamatkaa, joka on enemmän kuin pahimmalla kilpailijalla eli 250 kilometrin Nissan Leafilla.
Zoen materiaaleissa ja tehtaan edustajien puheissa vilahtelee tiuhaan lupaus jopa 400 kilometrin toimintamatkasta (NEDC-mittaustapa), mutta silloin puhutaan optimaalisista olosuhteusta ja laboratoriotesteistä.
Viileissä ajo-olosuhteissa sähkökilometrejä luvataan noin 200.
Mutta millainen ajettava Zoe on, se selviää myöhemmässä kattavassa koeajoartikkelissa Moottorin netissä!
Kehittynyt akusto
Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa esitelty Zoe Z.E. 40:n aiempaa paremman akun kapasiteetti on 41 kWh. Akuston koko on pysynyt kuitenkin entisellään eikä sen painokaan ole juuri noussut.
Zoen voi ladata (Caméléon-latausjärjestelmä) Suomessa millä tahansa latausteholla 2–22 kW käyttäen yleisintä Type 2 -latausjohtoa, joka kuuluu Zoen vakiovarusteisiin.
Akkujen täyteen latautumisen viemä aika riippuu käytettävästä virrasta ja lataustehosta. Ripeimmillään lataus onnistuu tunnissa ja 40 minuutissa (80 % lataustaso).
Vaatimattomia määriä
Renault on Euroopan johtava sähköautovalmistaja. Ranskalaisten sähköautojen myynti on ylittänyt Euroopassa jo 100 000 kappaleen rajan.
Sähköautomarkkina on ollut Suomessa hyvin vaatimaton. Syyskuun lopussa Suomessa oli rekisterissä 774 sähköhenkilöautoa. Se ei ole paljon, sillä maan henkilöautokanta on 2,7 miljoonaa autoa.
Maahantuoja uskoo, että aika on kuitenkin kypsä tuoda Zoe uudistuneena myös Suomen markkinoille. Renault Zoe Z.E. 40:n hinta alkaa 32 990 eurosta ja Life-varustetasosta.
Ensimmäiset asiakkaat saavat Zoensa maalis–huhtikuussa 2017. Renault-sähköautojen myynti ja huolto on aluksi keskitetty autoverkkokauppa.fi:lle.