Ajoneuvot | Koeajo | 1.9.2019

Maistiainen: sama tyyppi, eri verkkarit – Audi Q3 Sportback

Audi Q3 Sportback laajentaa Q3-mallistoa sulavakattoisten katumaastureiden luokkaan. Pienillä eroilla on pyritty rakentamaan korimalli, joka kasvattaa Q3:n ostajakuntaa.

Jaa artikkeli

Audi Q3 Sportback on audejaan seuraaville jo valmiiksi tuttu ajatus: katumaasturi Q3:n ideat yhdistetään Sportback-mallimerkinnän sulavan kattolinjan kanssa. Lopputulos sekä yllättää että on yllättämättä.

Audi Q3 Sportback

Yllättäviin puoliin kuuluu Audin rohkeus kattolinjan muokkaamisen kanssa. Korkeudesta on viilattu yhteensä 29 mm, joten Q3 Sportback vaikuttaa matalammalta ja jännittävämmältä. Takaistuimille mahtuu kuitenkin edelleen hyvin, vaikka yli 190-senttimetristen kannattaakin rynnätä etuistuimille. Tavaratilan litrat ovat säilyneet ennallaan 530:ssä ja liikuteltavien sekä kallisteltavien takaistuinten avulla voi hakea lisää tilaa pykälittäin.

Mittasuhteita on viilattu visuaalisesti entisestään, sillä samasta akselivälistä huolimatta Q3 Sportback on 16 millimetriä perus-Q3:a pidempi. Erikoista kyllä samassa yhteydessä Sportback on saatu 6 mm kapeammaksi. Sorjan katon kanssa ovet näyttävät helposti entistä kookkaammilta, vaikka Audi onkin pyrkinyt siirtämään pokkauksia ja varjostuksia alemmas. Keulassa ja perässä puolestaan on haettu katu-uskottavaa urheilullisuutta muhkummalla tyylittelyllä.

Audi Q3 Sportback

Moottorivalikoimassa uusinta uutta on mallimerkinnällä 35 TFSI kulkeva 1,5-litrainen ahdettu bensiinimoottori, joka on saanut isommista Audi-malleista tutun 48 voltin kevythybridijärjestelmän parikseen. 150 hevosvoiman moottori liikuttaa Q3 Sportbackia sujuvasti.

Audin tavoitteena on löytää Sportbackin ostajakunta Q3:n ostajien ulkopuolelta. Saksassa Sportback on 1 600 euroa perus-Q3:a kalliimpi, hintaeron selittyessä pitkälti Sportbackin paremmalla perusvarustelulla.

Audi Q3 Sportback

Suomessa Audi Q3 Sportback nähdään vielä loppuvuodesta, hinnoittelun ja varustelun vahvistuessa syksyn kuluessa.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu