1.1.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-03 – edullisesti paljon ominaisuuksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Yamaha MT-03 on A2-luokan edullisimpia vaihtoehtoja. Siitä huolimatta ominaisuuksissa ei ole ”budjettipyörän” tuntua. Yamahan vuonna 2013 lanseerattu MT-mallisarja alkoi isommista malleista, mutta vuonna 2016 se laajeni myös 35-kilowattisten A2-pyörien luokkaan MT-03-mallilla. Kaksisylinterinen rivimoottori ei paperilla näytä aivan luokkansa väkevimmältä, mutta käytännössä se on kuminauhamaisen joustavasti vetävä ja hauska moottori pieneen nakupyörään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maltilla muokattu Kaudelle 2020 MT-03 uudistuu ensimmäisen kerran. Suurin muutos on ulkonäössä, jota on muokattu aggressiivisempaan suuntaan lähemmäs MT-sarjan isompia malleja. Se on merkinnyt samalla myös ergonomian muutosta ja jousitustakin on kehitetty paremmaksi. Moottorissa on huomioitu Euro5-vaatimukset, mutta muuten perustekniikka on pidetty ennallaan. Moottori vetää nykimättä matalilta kierroksilta, mutta voiman tunne tulee mukaan vasta korkeammilla kierroksilla. Tämä ei suinkaan ole moite, vaan moottorin urheilullinen luonne sopii täydellisesti MT-03:een. Kevytkäyttöistä vaihteistoa on ilo käyttää ahkerasti, mikä onkin edellytys vauhdikkaalle etenemiselle. Korkeilla kierroksilla värinät verottavat mukavuutta, mikä tuntuu lähinnä kiihdytyksissä kierroslukumittarin neula käväistessä lähellä punarajaa. Kilpailijoitaan edullisempi Nakupyörätyyliin sopivasti varusteet on karsittu minimiin. Ohjaustangossa on vain välttämättömimmät nappulat ja muutenkin tunnelma on askeettinen. Siitä huolimatta perusasiat tuntuvat olevan kunnossa ja tasapainossa. Etujarrun tehokkaaseen käyttöön riittää kahden sormen voimat. Jousitus hoitaa tehtävänsä huomaamattomasti niin, ettei siihen juuri tule kiinnitettyä huomiota. MT-03 (6651 €) on jopa edullisempi kuin yksisylinterinen kilpailijansa KTM 390 Duke (7065 €). Kaksisylinterisiin kilpailijoihin hintaeroa tulee vieläkin enemmän, sillä Kawasaki Z 400 maksaa 7450 euroa ja Honda CB 500 F:n hintalapussa on 8290 euron lukema. Alhainen hinta onkin käypä puolustus sille, että MT-03 on mitoitettu selvästi keskikokoisille ja sitä pienemmille kuljettajille. Jo 180-senttinen kuljettaja tuntee polvillaan, että tila alkaa olla kortilla. Isompia kuljettajia varten Yamahan mallistosta voi A2-luokkaan kuristaa pykälää isomman MT-07 -mallin, jolloin ominaisuuksien ja koon lisäksi myös hintaa tulee enemmän. Yamaha MT-03 Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 321cc Teho: 31 kW (42 hv) / 10 750 r/min Vääntö: 29,6 Nm / 9000 r/min Voimansiirto: märkä monilevyinen kytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1380 mm Istuinkorkeus: 780 mm Tankin tilavuus: 14 litraa Paino tankattuna: 169 kg Hinta: 6651 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku