6.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-07 – vain heikkoudet puuttuvat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljän vuoden ikään ehtinyt Yamaha MT-07 -malli kokee nyt ensimmäisen uudistuksensa. Hyvää: ajoasento, moottorin ominaisuudet, hinta. Huonoa: mittaristo alhaalla näkökentän alapuolella. Yamahan MT-nakumalliston osuus merkin kokonaismyynnistä on 51 prosenttia ja ylivoimaisesti suosituin MT-malli on keskikokoinen MT-07. Aiemmin ulkomuoto muistutti enemmän pienempää MT-03-mallia, kun taas uudistuksen jälkeen kulmikkaampi muotoilu on lähempänä isompaa MT-09-mallia. Kymmenen milliä lyhyempi tankki jättää kuljettajalle enemmän tilaa ja uudelleen muotoiltu satula parantaa istuinmukavuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Teho yllättää Kaksisylinterinen CP2-rivimoottori on aina saanut kehuja sekä käyttöominaisuuksistaan että taloudellisuudestaan, joten sitä ei ole muutettu. Moottori vastaa 75 hevosvoiman huipputeho huomioiden todella ärhäkästi kaasukahvan liikkeisiin. Veto on puhdasta 2 000 kierroksesta alkaen ja 3 000 kierroksesta ylöspäin voimaa on tarjolla niin, että takapuolidynon mukaan tuntuu kuin tehoa olisi selvästi enemmän. Moottoriteho on mahdollista jälleenmyyjän luona kuristaa A2-ajokortin 35 kilowatin lukemaan. Edeltävän mallin jousitusta moitittiin löysäksi, joten sekä etu- että takajousituksen vaimennuksia on muutettu jämäkämmiksi ja taakse on lisätty esijännityksen säädön rinnalle myös paluuvaimennuksen säätö. Takajousitus on muutosten jälkeen selvästi kantavampi, mikä tuntuu erityisesti parantuneina ajo-ominaisuuksina suurissa nopeuksissa. Jäykemmistä asetuksista huolimatta jousituksen pintaherkkyys on yhä tallella. Kohtuuhintainen peruspyörä Jousitusmuutoksia seuraten ensiasennusrengas on vaihdettu Michelinistä jäykempään Bridgestone BT023:een. Suurissa nopeuksissa renkaat toimivat paremmin, mutta kostealla ja viileällä alustalla uusi rengas on liukkaampi. Lukkiutumattomat jarrut ovat kuljettajan apuna mutta muuta kuljettajaa avustavaa elektroniikkaa ei ole. Tämä on tietoinen valinta, kun on haluttu tehdä kohtuuhintainen peruspyörä. Yamahan vahvuutena on se, että perusominaisuudet pyörässä ovat erittäin hyvin kohdallaan. Ajoasento sopii erikokoisille kuljettajille, jousitus ja jarrut ovat yllätyksettömät ja moottorin käyttöalue on laaja. Suurin puute onkin heikkouksien puuttuminen. Asiakkaiden tärkeimmät syyt MT-07:n valintaan ovat ulkonäkö, käsiteltävyys ja suorituskyky. Neljäntenä voidaan mainita hinta, sillä alle 9 000 euron hintaluokassa ei yhtä monipuolisia ja hauskoja vaihtoehtoja ruuhkaksi asti ole. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja Yamaha MT-07 Hinta alkaen 8 998 € Moottori Bensiinimoottori 689 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 55 kW (75 hv), 9000 r/min Vääntö 68 Nm (6500 r/min) Vääntö 68 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 805 mm, paino tankattuna 182 kg, akseliväli 1 400 mm, tankin tilavuus 14 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 180/55ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta