6.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-07 – vain heikkoudet puuttuvat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljän vuoden ikään ehtinyt Yamaha MT-07 -malli kokee nyt ensimmäisen uudistuksensa. Hyvää: ajoasento, moottorin ominaisuudet, hinta. Huonoa: mittaristo alhaalla näkökentän alapuolella. Yamahan MT-nakumalliston osuus merkin kokonaismyynnistä on 51 prosenttia ja ylivoimaisesti suosituin MT-malli on keskikokoinen MT-07.Aiemmin ulkomuoto muistutti enemmän pienempää MT-03-mallia, kun taas uudistuksen jälkeen kulmikkaampi muotoilu on lähempänä isompaa MT-09-mallia. Kymmenen milliä lyhyempi tankki jättää kuljettajalle enemmän tilaa ja uudelleen muotoiltu satula parantaa istuinmukavuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeho yllättääKaksisylinterinen CP2-rivimoottori on aina saanut kehuja sekä käyttöominaisuuksistaan että taloudellisuudestaan, joten sitä ei ole muutettu. Moottori vastaa 75 hevosvoiman huipputeho huomioiden todella ärhäkästi kaasukahvan liikkeisiin.Veto on puhdasta 2 000 kierroksesta alkaen ja 3 000 kierroksesta ylöspäin voimaa on tarjolla niin, että takapuolidynon mukaan tuntuu kuin tehoa olisi selvästi enemmän. Moottoriteho on mahdollista jälleenmyyjän luona kuristaa A2-ajokortin 35 kilowatin lukemaan.Edeltävän mallin jousitusta moitittiin löysäksi, joten sekä etu- että takajousituksen vaimennuksia on muutettu jämäkämmiksi ja taakse on lisätty esijännityksen säädön rinnalle myös paluuvaimennuksen säätö.Takajousitus on muutosten jälkeen selvästi kantavampi, mikä tuntuu erityisesti parantuneina ajo-ominaisuuksina suurissa nopeuksissa. Jäykemmistä asetuksista huolimatta jousituksen pintaherkkyys on yhä tallella.Kohtuuhintainen peruspyöräJousitusmuutoksia seuraten ensiasennusrengas on vaihdettu Michelinistä jäykempään Bridgestone BT023:een. Suurissa nopeuksissa renkaat toimivat paremmin, mutta kostealla ja viileällä alustalla uusi rengas on liukkaampi.Lukkiutumattomat jarrut ovat kuljettajan apuna mutta muuta kuljettajaa avustavaa elektroniikkaa ei ole. Tämä on tietoinen valinta, kun on haluttu tehdä kohtuuhintainen peruspyörä.Yamahan vahvuutena on se, että perusominaisuudet pyörässä ovat erittäin hyvin kohdallaan. Ajoasento sopii erikokoisille kuljettajille, jousitus ja jarrut ovat yllätyksettömät ja moottorin käyttöalue on laaja. Suurin puute onkin heikkouksien puuttuminen.Asiakkaiden tärkeimmät syyt MT-07:n valintaan ovat ulkonäkö, käsiteltävyys ja suorituskyky. Neljäntenä voidaan mainita hinta, sillä alle 9 000 euron hintaluokassa ei yhtä monipuolisia ja hauskoja vaihtoehtoja ruuhkaksi asti ole.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja Yamaha MT-07 Hinta alkaen 8 998 € Moottori Bensiinimoottori 689 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 55 kW (75 hv), 9000 r/min Vääntö 68 Nm (6500 r/min) Vääntö 68 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 805 mm, paino tankattuna 182 kg, akseliväli 1 400 mm, tankin tilavuus 14 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 180/55ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”