Ajoneuvot | Uutinen | 18.7.2019

Manuaalivaihteistojen kehittämisestä ei olla luovuttu: Volkswagenin uutuus pyrkii polttoainesäästöön

Automaattivaihteistojen trendiaikana Volkswagen kertoo suunnitelleensa uuden energiatehokkaamman manuaalivaihteiston, jolla voi saada parhaillaan CO2-päästöjä jopa viisi grammaa pienemmäksi sadan kilometrin matkalla.

Jaa artikkeli

Automaattivaihteistojen aikakaudella Volkswagen-ryhmä yllättää kytkinpolkimen ystävät positiivisesti. Saksalaiskonserni kertoi kehittäneensä uudenlaisen manuaalivaihteiston, jolla on tarkoitus saada autojen hiilidioksidipäästöjä alas. Pienillä muutoksilla on valmistajan mukaan saatu aikaan suuri muutos vaihteiston suorituskyvyssä ja näin ollen myös päästöissä. Vaikka automaattivaihteistot ovat yleistyneet autoilijoiden keskuudessa, on manuaalivaihteistojen osuus vielä huomattavan suuri.

Erityisesti suurirenkaisten katumaastureiden suosion kasvu asettaa haasteita vaihteistolle. Volkswagenin manuaalivaihteisto- ja nelivetokehitysosaston päällikkö Helmut Göbbels (ihan totta) kertoo uuden MQ281-vaihteiston vastaavan hyvin näihin haasteisiin ja esiteltävän pian. Uusi manuaalivaihteisto on luokiteltu 200–340 newtonmetrin vääntöalueelle ja se tulee korvaamaan Volkswagenin nykyiset MQ250- ja MQ350-vaihteistot osittain tai kokonaan.

Pienimmän ja suurimman vaihteen suhde on venytetty 7,89 asti. Tällä valmistaja hakee hyviä ajo-ominaisuuksia myös suuripyöräisille ajoneuvoille. Lisäksi se helpottaa ’’downspeedingiä’’, eli suurin vaihde on sopeutettu alavääntöön sopivaksi, jolloin suurimmalla vaihteella voidaan ajaa taloudellisesti.

Volkswagen manuaalivaihteisto

Uuden vaihteiston kehityksessä on keskitytty nimenomaan hyötysuhteen parantamiseen. Göbbelsin mukaan uusi tekniikka on tuonut tullessaan kehitystä myös voitelupuolella. Uusi vaihteisto vaatiikin ainoastaan 1,5 litraa vaihteistoöljyä.

Vaihteiston kuoren materiaali on myös suunniteltu uudelleen, kiitos virtuaalisten suunnittelutyökalujen. Uuden koteloinnin kerrotaan vastaavan tämän päivän hiljaisuuskriteereitä ja lisäävän ajomukavuutta vähentämällä ajoneuvoon kohdistuvaa tärinää.

MQ281:n valmistus tapahtuu VW-konsernin sisällä. Tuotantoa ollaan käynnistelemässä Espanjan Barcelonan ja Argentinan Córdoban tehtailla. Barcelonassa valmistuksesta vastaa Seat Componentes ja tehdas lupailee valmistavansa uutta manuaalivaihteistoa 450 000 kappaleen vuosivauhdilla. MQ281 löytäneekin tiensä Seatin ja Volkswagenin lisäksi myös Škodan ja Audin malleihin.

Lähde ja kuvat: Volkswagen

Jaa artikkeli

Keskustelu