18.7.2019 Ajoneuvot Manuaalivaihteistojen kehittämisestä ei olla luovuttu: Volkswagenin uutuus pyrkii polttoainesäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattivaihteistojen trendiaikana Volkswagen kertoo suunnitelleensa uuden energiatehokkaamman manuaalivaihteiston, jolla voi saada parhaillaan CO2-päästöjä jopa viisi grammaa pienemmäksi sadan kilometrin matkalla. Automaattivaihteistojen aikakaudella Volkswagen-ryhmä yllättää kytkinpolkimen ystävät positiivisesti. Saksalaiskonserni kertoi kehittäneensä uudenlaisen manuaalivaihteiston, jolla on tarkoitus saada autojen hiilidioksidipäästöjä alas. Pienillä muutoksilla on valmistajan mukaan saatu aikaan suuri muutos vaihteiston suorituskyvyssä ja näin ollen myös päästöissä. Vaikka automaattivaihteistot ovat yleistyneet autoilijoiden keskuudessa, on manuaalivaihteistojen osuus vielä huomattavan suuri.Erityisesti suurirenkaisten katumaastureiden suosion kasvu asettaa haasteita vaihteistolle. Volkswagenin manuaalivaihteisto- ja nelivetokehitysosaston päällikkö Helmut Göbbels (ihan totta) kertoo uuden MQ281-vaihteiston vastaavan hyvin näihin haasteisiin ja esiteltävän pian. Uusi manuaalivaihteisto on luokiteltu 200–340 newtonmetrin vääntöalueelle ja se tulee korvaamaan Volkswagenin nykyiset MQ250- ja MQ350-vaihteistot osittain tai kokonaan.Pienimmän ja suurimman vaihteen suhde on venytetty 7,89 asti. Tällä valmistaja hakee hyviä ajo-ominaisuuksia myös suuripyöräisille ajoneuvoille. Lisäksi se helpottaa ’’downspeedingiä’’, eli suurin vaihde on sopeutettu alavääntöön sopivaksi, jolloin suurimmalla vaihteella voidaan ajaa taloudellisesti.Uuden vaihteiston kehityksessä on keskitytty nimenomaan hyötysuhteen parantamiseen. Göbbelsin mukaan uusi tekniikka on tuonut tullessaan kehitystä myös voitelupuolella. Uusi vaihteisto vaatiikin ainoastaan 1,5 litraa vaihteistoöljyä.Vaihteiston kuoren materiaali on myös suunniteltu uudelleen, kiitos virtuaalisten suunnittelutyökalujen. Uuden koteloinnin kerrotaan vastaavan tämän päivän hiljaisuuskriteereitä ja lisäävän ajomukavuutta vähentämällä ajoneuvoon kohdistuvaa tärinää.MQ281:n valmistus tapahtuu VW-konsernin sisällä. Tuotantoa ollaan käynnistelemässä Espanjan Barcelonan ja Argentinan Córdoban tehtailla. Barcelonassa valmistuksesta vastaa Seat Componentes ja tehdas lupailee valmistavansa uutta manuaalivaihteistoa 450 000 kappaleen vuosivauhdilla. MQ281 löytäneekin tiensä Seatin ja Volkswagenin lisäksi myös Škodan ja Audin malleihin.Lähde ja kuvat: VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?