30.9.2018

Matalista matalin – Chevrolet Cheyenne Alfa Romeon boxer-moottorilla

Chevrolet Cheyenne

Lahden Jenkkiautonäyttelyssä lattialla lojuva Chevrolet Cheyennen kori osoittautuu ajokelpoiseksi, joskin melkoisesti normi-Cheyennestä poikkeavaksi avolavaksi.

Se ei näytä toimivalta autolta, vaan pelkältä lattialle jätetyltä auton korilta, joka lepää helmojensa varassa lattialla. Mustat vanteet ja renkaat häviävät lokasuojien sisään lähes täydellisesti, kun kori lasketaan alas.

– Kun ostin tämän Cheyennen, uskottelin itselleni rakentavani siitä näyttävän retro-avolavan isoilla pyörillä ja isolla dieselmoottorilla. Sitten näin facebookissa kuvan vähän tähän tyyliin rakennetusta avolavasta ja… , kertoo auton omistaja ja rakentaja, ruotsalainen Måns Hellström.

Chevrolet Cheyenne

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Verhoilu muutti koko suunnitelman

Kun Hellström aloitti auton muokkaamisen, ainoa valmiiksi suunniteltu yksityiskohta oli etujousituksen muokkaus. Sitä tehdessä hän aloitti samalla ohjaamon verhoilun suunnittelun, ja siihen tarjottiin sponssina kaikki materiaali sekä apua itse tekemiseenkin. Kun verhoilu oli valmis, Måns huomasi ettei retro ulkoasu sovi sen kanssa yhteen. Oli siis luonteva siirtyä sen Facebookissa nähdyn kuvan mukaisesti suunnitelmaan B.

– Pidän tämän lopputuloksena syntyneen auton tyylistä, vaikkei tämä miltään osa-alueelta ole täydellinen.

Chevrolet Cheyenne

Iso dieselmoottori ei uuden suunnitelman kanssa enää sopinut yhteen, joten alettiin etsiä mahdollisimman kompaktia ja ennen kaikkea matalaa moottorivaihtoehtoa. Alfa Romeo 33:n 1,7-litrainen nelisylinterinen boxermoottori täytti vaatimukset, joten sellainen hankittiin ja rakennettiin uudelleen. Öljypohjaa madallettiin kaksi tuumaa ja kaasuttimet korvattiin polttoaineen suihkutuksella.

Osia Volvoista ja Transitista

Vaihteisto on peräisin Volvo 144:stä ja taka-akseli saman merkin 745-mallista. Ruotsalaisethan käyttävät isänmaallisina aina rakentelussa Volvon osia?
– Ei niitä Volvon osia valittu ruotsalaisuuden takia, vaan siksi että kaverilla sattui olemaan sopivia osia tarjolla.
Vanteet sentään ovat peräisin muualta, Ford Transitista.

Chevrolet Cheyenne

Minkälainen ajettava Cheyenne sitten on, kun auto nostetaan ajokorkeuteen.
– En tiedä vielä, sillä auto ei ole 100-prosenttisesti valmis, vaan ainoastaan noin 98-prosenttisesti.

Ajokorkeus tarkoittaa Cheyennen kohdalla, että etupäätä nostetaan noin 6,5 senttiä ja takapäätä noin 10 senttiä ylöspäin. Maksimissaan perää voidaan nostaa noin 15 senttiä ala-asennosta, mutta se vaatii ilmasäiliöön noin 14 barin paineen ja lisäksi jousitus on yläasennossa todella pehmeä.

Chevrolet Cheyenne

Yksinkertainen yksivärinen maalaus sopii tähän projektiin kuin nenä päähän. Sama yksinkertainen teema jatkuu myös sisustuksessa. Lopputulos on ainakin persoonallinen ja herättää huomiota, mikä näyttelyautossa onkin se tärkein asia.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Luetuimmat