30.9.2018 Ajoneuvot Matalista matalin – Chevrolet Cheyenne Alfa Romeon boxer-moottorilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lahden Jenkkiautonäyttelyssä lattialla lojuva Chevrolet Cheyennen kori osoittautuu ajokelpoiseksi, joskin melkoisesti normi-Cheyennestä poikkeavaksi avolavaksi. Se ei näytä toimivalta autolta, vaan pelkältä lattialle jätetyltä auton korilta, joka lepää helmojensa varassa lattialla. Mustat vanteet ja renkaat häviävät lokasuojien sisään lähes täydellisesti, kun kori lasketaan alas.– Kun ostin tämän Cheyennen, uskottelin itselleni rakentavani siitä näyttävän retro-avolavan isoilla pyörillä ja isolla dieselmoottorilla. Sitten näin facebookissa kuvan vähän tähän tyyliin rakennetusta avolavasta ja… , kertoo auton omistaja ja rakentaja, ruotsalainen Måns Hellström.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerhoilu muutti koko suunnitelmanKun Hellström aloitti auton muokkaamisen, ainoa valmiiksi suunniteltu yksityiskohta oli etujousituksen muokkaus. Sitä tehdessä hän aloitti samalla ohjaamon verhoilun suunnittelun, ja siihen tarjottiin sponssina kaikki materiaali sekä apua itse tekemiseenkin. Kun verhoilu oli valmis, Måns huomasi ettei retro ulkoasu sovi sen kanssa yhteen. Oli siis luonteva siirtyä sen Facebookissa nähdyn kuvan mukaisesti suunnitelmaan B.– Pidän tämän lopputuloksena syntyneen auton tyylistä, vaikkei tämä miltään osa-alueelta ole täydellinen.Iso dieselmoottori ei uuden suunnitelman kanssa enää sopinut yhteen, joten alettiin etsiä mahdollisimman kompaktia ja ennen kaikkea matalaa moottorivaihtoehtoa. Alfa Romeo 33:n 1,7-litrainen nelisylinterinen boxermoottori täytti vaatimukset, joten sellainen hankittiin ja rakennettiin uudelleen. Öljypohjaa madallettiin kaksi tuumaa ja kaasuttimet korvattiin polttoaineen suihkutuksella.Osia Volvoista ja TransitistaVaihteisto on peräisin Volvo 144:stä ja taka-akseli saman merkin 745-mallista. Ruotsalaisethan käyttävät isänmaallisina aina rakentelussa Volvon osia? – Ei niitä Volvon osia valittu ruotsalaisuuden takia, vaan siksi että kaverilla sattui olemaan sopivia osia tarjolla. Vanteet sentään ovat peräisin muualta, Ford Transitista.Minkälainen ajettava Cheyenne sitten on, kun auto nostetaan ajokorkeuteen. – En tiedä vielä, sillä auto ei ole 100-prosenttisesti valmis, vaan ainoastaan noin 98-prosenttisesti.Ajokorkeus tarkoittaa Cheyennen kohdalla, että etupäätä nostetaan noin 6,5 senttiä ja takapäätä noin 10 senttiä ylöspäin. Maksimissaan perää voidaan nostaa noin 15 senttiä ala-asennosta, mutta se vaatii ilmasäiliöön noin 14 barin paineen ja lisäksi jousitus on yläasennossa todella pehmeä.Yksinkertainen yksivärinen maalaus sopii tähän projektiin kuin nenä päähän. Sama yksinkertainen teema jatkuu myös sisustuksessa. Lopputulos on ainakin persoonallinen ja herättää huomiota, mikä näyttelyautossa onkin se tärkein asia.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 22.6.2025 Klassikko ”Älä koskaan retroile” – BMW:n muotoilijat ryhmähaastattelussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?