Ajoneuvot | Uutinen | 13.7.2020

Mazda 3 2.5 Turbo – Yhdysvallat saa ahdetun ja nelivetoisen tehomallin

Vuosimallin 2021 Mazda 3 2.5 Turbo tulee tarjoamaan 250-hevosvoimaa ja nelivedon yhdysvaltalaisostajien riemuksi. Toivottavasti vastaavaa ripeyttä saataisiin myös Eurooppaan.

Jaa artikkeli

Vuosimallin Mazda 3 2.5 Turbo on julkistettu Yhdysvalloissa ja lupailee tuleville omistajilleen ajamisen riemua arkisiinkin hetkiin. Parhaimmillaan 250 hevosoimaa ja yli 430 newtonmetriä vääntöä tuottava turbomoottori on yhdistettu nelivetojärjestelmään. Luonnollisesti varustelu eroaa hieman muusta mallistosta aina ulkonäköä myöden ja 2.5 Turbo on saatavilla sekä porrasperänä että viistoperänä.

Kyseessä ei ole uuden Skyactiv-X perheen moottori, vaan perinteisemmän tekniikan Skyactiv-G. Tämä 2,5-litrainen nelisylinterinen turbomoottori on ohjelmoitu juuri kolmosta varten. Huipputeho ja vääntö on saatavilla vain polttoaineella, joka meidän polttoaineasemillamme tunnettaisiin perinteisesti merkinnällä 98E5 eli Yhdysvaltojen puolella 93 PON. Yhdysvalloissa tavallisempi polttoaine on 87 PON, jolla luvattu teho on 227 hevosvoimaa – tämä ei oikeastaan koske Euroopan markkinoita lainkaan.

2021 Mazda 3 2.5 Turbo 02

Mazda 3 2.5 Turbo on vakiovarusteltu muun muassa Bosen 12-kaiuttimen äänentoistojärjestelmällä, keskikonsolin 8,8-tuumaisella kosketusnäytöllä ja lämmitettävällä nahkaisella ohjauspyörällä, jossa on vaihteenvalitsimet. Myös esimerkiksi Mazdan adaptiivinen vakionopeudensäädin kuuluu varusteluun monen muun turvallisuusvarusteen kanssa. Mielenkiintoisiin ulkonäköön vaikuttaviin asioihin kuuluvat suuremmat pakoputkenpäät, mustat 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, mustat sivupeilinkuoret sekä ”turbo” merkintä takaluukussa. Keulamaski on kiiltävänmusta sivupeilien tapaan ja etupuskurissa on kiiltävänmusta lippa.

Premium Plus Package tuo lisää varusteita ja ulkonäköä. Sedanin tapauksessa auton perästä löytyy samalla mustalla pinnalla päällystetty ilmanohjain takaluukun päältä ja hatchback saa hieman vastaavan ilmanohjaimen katolle. Sama paketti tarkoittaa myös nahkaistuimia ja navigaattoria. Samalla Premium Plus lisää automaattijarrutuksen myös peruuttaessa ja auto osaa ohjata itseään alle 60 kilometrin tuntinopeudessa adaptiivisen vakionopeudensäätimen ollessa päällä.

Mielenkiintoisinta uutuudessa on kuitenkin tehokas moottori, joka on paritettu i-Activ nelivetojärjestelmän tuoreimpaan painokseen. Mazda lupailee turbomoottorin väännön ja nelivetojärjestelmän kyvyn ennakoida kuljettajan aikeita luovan luottamusta kuljettajan ja auton välille. Tällä hetkellä Suomessa malliston tehokkain bensiinimoottori on 180-hevosvoimainen vapaasti hengittävä nelisylinterinen Skyactiv-X-moottori eikä minkäänlaista lupausta uudesta turbomoottorista Eurooppaan ole kuulunut.

Lähde ja kuvat: Mazda 

Jaa artikkeli

Keskustelu