14.11.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz B220 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kasvojenkohotus pitää kilpailukunnon yllä. Hyvää: Ajettavuus, jousitusmukavuus, ryhdikäs istuma-asento. Huonoa: Takatilojen muunneltavuus. Kasvojenkohotusta tuskin voisi tehdä perinteisemmin. Mercedes-Benz B-sarja on saanut uuden etupuskurin, maskia on hiottu ja valoja viilattu entistä nykyaikaisemmiksi. Näillä eväillä auto on yhä nykyaikainen. Suurin syy kasvojenkohotukselle on baijerilaisten saapuminen kompaktien tila-autojen markkinoille. BMW:n 2-sarjan Active Tourer on kerännyt runsaasti huomiota merkkinsä ensimmäisenä tila-autona. Pienillä uudistuksilla Mercedes-Benz yrittää estää BMW:tä viemästä osuuttaan B-sarjan 120 000 auton vuosituotannosta. B-sarjan sisätilojen muutokset noudattavat ulkokuoren linjaa. Kojelaudan päällä oleva näyttö on paitsi aiempaa suurempi, se myös sulautuu paremmin ohjaamon muotoihin. Lisävarustelistalta voi nyt valita kaksi eritasoista avaimetonta toimintoa: avaimettoman käynnistyksen tai täysin avaimettoman toiminnan. Pieni uutuus sisätiloihin on lisävarusteinen 12 värin tunnelmavalopaketti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaasua tankissa, sähköä ilmassa Tekniikkapuolella Mercedes-Benz tarjoaa perinteisinä voimanlähteinä neljää dieseliä ja neljä bensiinimoottoria. Myös maakaasukäyttöinen versio löytyy. Suurimpana uutuutena on Electric Drive -sähköversio. Dieseleitä tarjotaan tehoalueella 90–177 hevosvoimaa, bensiiniä 122–211 hevosvoimaa. Valtaosaa malleista tarjotaan lisäksi seitsenvaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla, jonka toiminta on muuttunut vuoden 2011 ensiesittelystä huomattavasti sulavammaksi. Neliveto on saatavilla malliston tehokkaampaan päähän. Ensitutustumisessa päästiin ajamaan dieseleistä B220 CDI 4Matic AMG Lineä ja bensiinipuolelta B220 4Maticia. Hidastetöyssyt hallinnassa Ajettavuudeltaan molemmat versiot ovat hyviä. B-sarjan jousitus suodattaa hidastetöyssyjen kaltaiset urbaanit esteet pehmeästi niin perusmallina kuin AMG Linen kevyesti madallettuna versiona. Pintapehmeydestä huolimatta mutkaisilla osuuksilla auton kallistelu on vähäistä. Kuljettaja voisi helposti luulla ajavansa matalampaa A-sarjan sisarmallia. Selkeimmin tila-auton korin huomaa takatiloista. Korkean matkustamon ansiosta istuma-asento on pystyn ryhdikäs. Istuinosan ja lattian etäisyys tarjoaisi keskimittaiselle hyvän reisituen, ellei itse istuinosa olisi liian lyhyt. Takatilojen monikäyttöisyyttä rajoittaa vain kahdessa osassa 60:40-suhteessa kaatuvat takaistuimet. B-sarja ei yllätä, mutta tarjoaa yhä ajanmukaisen vaihtoehdon kompaktia ja laadukkaan tuntuista tila-autoa etsivälle. Uudistetut autot saapuvat Suomeen vuodenvaihteessa ja hinnankorotukset ovat joitakin satoja euroja mallista riippuen. Mutta kannattaisiko autoa kuitenkin harkita sähkökäyttöisenä? 200 kilometriä sähkön voimin Lyhyt tutustuminen Electric Drive -versioon ei vielä kerro lopullista vastausta, mutta antaa esimakua tuotteesta. Ympäristötietoinen valinta ei ainakaan jää jalkoihin liikenteessä, sillä sähkö-B:n luvataan sprinttaavan sataseen 7,9 sekunnissa. Huipputehoksi luvataan 180 hevosvoimaa. Rauhallisella ajotyylillä kantamaksi luvataan kaksisataa kilometriä. Tarvittaessa toimintamatkaa voi laajentaa vielä 30 kilometriä akun ylilataustoiminnolla. Riittävyydestä voi olla montaa mieltä. Akut on piilotettu auton pohjaan, jonka takia jousitusta on korotettu 40 millimetriä. Se selittää lokasuojia ja helmoja kiertävän korisarjan. Kenties akkujen tuoman lisäpainon ja korotetun jousituksen takia Electric Drive tuntuu perinteisiä B-sarjalaisia epämukavammalta. Jos arviolta tehokkaimpien bensiini- ja dieselmallien tasalle asettuva hinta ei hirvitä, voi sähkökäyttöinen tila-auto osoittautua näppäräksi ratkaisuksi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz B220 4Matic Hinta alkaen 33 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 000 € Moottori 1 991 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (1200–4000 r/min) Vääntö 300 Nm (1200–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km 8,4 (kaup.) / 5,7 (maant.) / NEDC-kulutus 6,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4393 mm, leveys 1786 mm, korkeus 1558 mm, akseliväli 1699 mm Tavaratila: 488 l Omamassa: 1505 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan