14.11.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz B220 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kasvojenkohotus pitää kilpailukunnon yllä. Hyvää: Ajettavuus, jousitusmukavuus, ryhdikäs istuma-asento. Huonoa: Takatilojen muunneltavuus. Kasvojenkohotusta tuskin voisi tehdä perinteisemmin. Mercedes-Benz B-sarja on saanut uuden etupuskurin, maskia on hiottu ja valoja viilattu entistä nykyaikaisemmiksi. Näillä eväillä auto on yhä nykyaikainen.Suurin syy kasvojenkohotukselle on baijerilaisten saapuminen kompaktien tila-autojen markkinoille. BMW:n 2-sarjan Active Tourer on kerännyt runsaasti huomiota merkkinsä ensimmäisenä tila-autona. Pienillä uudistuksilla Mercedes-Benz yrittää estää BMW:tä viemästä osuuttaan B-sarjan 120 000 auton vuosituotannosta.B-sarjan sisätilojen muutokset noudattavat ulkokuoren linjaa. Kojelaudan päällä oleva näyttö on paitsi aiempaa suurempi, se myös sulautuu paremmin ohjaamon muotoihin.Lisävarustelistalta voi nyt valita kaksi eritasoista avaimetonta toimintoa: avaimettoman käynnistyksen tai täysin avaimettoman toiminnan. Pieni uutuus sisätiloihin on lisävarusteinen 12 värin tunnelmavalopaketti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasua tankissa, sähköä ilmassaTekniikkapuolella Mercedes-Benz tarjoaa perinteisinä voimanlähteinä neljää dieseliä ja neljä bensiinimoottoria. Myös maakaasukäyttöinen versio löytyy. Suurimpana uutuutena on Electric Drive -sähköversio.Dieseleitä tarjotaan tehoalueella 90–177 hevosvoimaa, bensiiniä 122–211 hevosvoimaa. Valtaosaa malleista tarjotaan lisäksi seitsenvaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla, jonka toiminta on muuttunut vuoden 2011 ensiesittelystä huomattavasti sulavammaksi.Neliveto on saatavilla malliston tehokkaampaan päähän.Ensitutustumisessa päästiin ajamaan dieseleistä B220 CDI 4Matic AMG Lineä ja bensiinipuolelta B220 4Maticia.Hidastetöyssyt hallinnassaAjettavuudeltaan molemmat versiot ovat hyviä. B-sarjan jousitus suodattaa hidastetöyssyjen kaltaiset urbaanit esteet pehmeästi niin perusmallina kuin AMG Linen kevyesti madallettuna versiona.Pintapehmeydestä huolimatta mutkaisilla osuuksilla auton kallistelu on vähäistä. Kuljettaja voisi helposti luulla ajavansa matalampaa A-sarjan sisarmallia.Selkeimmin tila-auton korin huomaa takatiloista. Korkean matkustamon ansiosta istuma-asento on pystyn ryhdikäs. Istuinosan ja lattian etäisyys tarjoaisi keskimittaiselle hyvän reisituen, ellei itse istuinosa olisi liian lyhyt.Takatilojen monikäyttöisyyttä rajoittaa vain kahdessa osassa 60:40-suhteessa kaatuvat takaistuimet.B-sarja ei yllätä, mutta tarjoaa yhä ajanmukaisen vaihtoehdon kompaktia ja laadukkaan tuntuista tila-autoa etsivälle. Uudistetut autot saapuvat Suomeen vuodenvaihteessa ja hinnankorotukset ovat joitakin satoja euroja mallista riippuen. Mutta kannattaisiko autoa kuitenkin harkita sähkökäyttöisenä?200 kilometriä sähkön voiminLyhyt tutustuminen Electric Drive -versioon ei vielä kerro lopullista vastausta, mutta antaa esimakua tuotteesta. Ympäristötietoinen valinta ei ainakaan jää jalkoihin liikenteessä, sillä sähkö-B:n luvataan sprinttaavan sataseen 7,9 sekunnissa. Huipputehoksi luvataan 180 hevosvoimaa.Rauhallisella ajotyylillä kantamaksi luvataan kaksisataa kilometriä. Tarvittaessa toimintamatkaa voi laajentaa vielä 30 kilometriä akun ylilataustoiminnolla. Riittävyydestä voi olla montaa mieltä.Akut on piilotettu auton pohjaan, jonka takia jousitusta on korotettu 40 millimetriä. Se selittää lokasuojia ja helmoja kiertävän korisarjan.Kenties akkujen tuoman lisäpainon ja korotetun jousituksen takia Electric Drive tuntuu perinteisiä B-sarjalaisia epämukavammalta. Jos arviolta tehokkaimpien bensiini- ja dieselmallien tasalle asettuva hinta ei hirvitä, voi sähkökäyttöinen tila-auto osoittautua näppäräksi ratkaisuksi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz B220 4Matic Hinta alkaen 33 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 000 € Moottori 1 991 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (1200–4000 r/min) Vääntö 300 Nm (1200–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km 8,4 (kaup.) / 5,7 (maant.) / NEDC-kulutus 6,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4393 mm, leveys 1786 mm, korkeus 1558 mm, akseliväli 1699 mm Tavaratila: 488 l Omamassa: 1505 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti